Hlavní obsah

Obytné vozy z Domažlicka dobývají celý svět

Foto: KRS

Vesničku Malý Malahov zná asi málokdo. Právě odsud ale pocházejí obytné vozy, které brázdí doslova celý svět. Některé jsou sériové, jiné ušité na míru. Někdy se jedná o skromné vestavby do menších vozů, jindy o honosné bydlení uvnitř kamionu. Společné ale všechny vozy mají to, že vznikly v dílně podnikatele Tomáše Krse.

Článek

Počátky společnosti KRS sahají až do roku 1999, letos tedy oslavili v Malém Malahově už dvacáté narozeniny firmy. Firmy, která vznikla vlastně náhodou. Pan Krs měl totiž původně truhlářskou dílnu. Jednoho dne mu ale došla trpělivost s jeho zaměstnanci a všechny, až na jednoho nebo dva, je propustil. „Chtěl jsem v té době s podnikáním úplně skončit,” popisuje zlomové období Tomáš Krs.

Zakázka, která změnila život

V době, kdy společně s otcem a bratrem, který se k podnikání přidal zhruba o dva roky později, dokončoval poslední nasmlouvané zakázky, přišla poptávka od kamarádky, která mu změnila život. „Její známý potřeboval udělat nábytek do Iveca, jeho syn totiž v té době jezdil motokros. Řekl jsem tedy, ať to přiveze, protože jsem stejně nevěděl, co budu dělat dál,” vzpomíná na první přestavěný vůz a počátek nové životní etapy Tomáš Krs.

Přestavba dopadla na výbornou a na základě této jedné zakázky se ozval hned další zákazník. Jeho vozidlo pak bylo následně vystaveno na veletrhu lodí a karavanů. „Byli jsme tam jako chudí příbuzní, měli jsme stánek o rozměrech 3 x 4 metry, ale přesto si nás tam lidé všimli,” popisuje začátky firmy Tomáš Krs. A od té doby už se v Malém Malahově nezastavili.

Objednávek chodilo víc a víc a dnes už má společnost KRS čtrnáct zaměstnanců a vyrobí kolem 40 až 50 vozů ročně. Drtivá většina zákazníků je z Česka (asi 95 %), objednávky ale chodí i ze zahraničí, zejména z Německa, Rakouska a Švýcarska, tam všude mají obytňáky KRS dobré jméno. „Nejdále máme auto asi v Austrálii,” říká hrdě majitel společnosti.

Foto: Jakub Deml

Nenápadná budova na kraji ještě nenápadnější obce je rodištěm obytných vozů s mezinárodním přesahem

Náš zákazník se vrací

Podle slov majitele a jednatele společnosti Tomáše Krse se firma rozhodně nechce podbízet nízkou cenou: „My se dokonce pyšníme tím, že nejlevnější nejsme. Jdeme spíše směrem kvality zpracování a individuálního přístupu k zákazníkovi,” vysvětluje filozofii firmy Krs a neopomíná zmínit i servisní podporu, kterou svým zákazníkům nabízejí, kdykoliv je potřeba. I díky tomu se jim zákazníci vracejí, a to nejen kvůli servisu, ale třeba i po letech při pořizování nového vozu. „Máme zákazníky, kteří od nás mají třeba už třetí nebo čtvrté auto,” dodává Krs.

Obytnou vestavbu jsou v Malém Malahově schopni udělat téměř do jakéhokoliv auta, a to jak do nového, tak i do staršího, které už má něco za sebou. Nejčastěji se jedná o Fiat Ducato, dále o Peugeot Boxer nebo Citroën Jumper. „Snažíme se vyjít vstříc všem zákazníkům, nemusejí mít ani nová auta za miliony, nepohrdneme ani zakázkou na malou úpravu za pár tisícovek,” vysvětluje Krs. Cena kompletního nového obytného vozu od společnosti KRS se pohybuje kolem 1,5 milionu korun, pokud přijede zákazník se svým vozem a bude chtít jen vestavbu, zaplatí něco mezi 200 a 800 tisíci v závislosti na požadované výbavě.

Foto: Jakub Deml

Z obyčejné dodávky se dá udělat docela příjemné místo k žití

Společnost nabízí čtyři základní modelové řady, ale kromě toho umějí auto pro zákazníka i zcela individualizovat, aby přesně vyhovovalo jeho potřebám. Mezi jejich zákazníky patří totiž kromě běžných cestovatelů i například motocykloví závodníci, surfaři nebo paraglidisté. Každá z těchto skupin má pak specifické požadavky na uspořádání interiéru vozu.

Meze a solární panel na kapotě

A najdou se i opravdu kuriózní přestavby jako například vestavba do Dacie Logan, kterou si přál jeden starší pán: „Tomu pánovi je asi devadesát let a jezdí s tím sám do Chorvatska. Má tam komplet vestavbu včetně ledničky, kuchyňského koutu s vařičem, lůžka a předstanu, na střeše pak klimatizaci. Ve chvíli, kdy po nás chtěl dát na kapotu solární panel, tak už jsme ho museli zastavit,” vypráví s úsměvem Krs. Opačným extrémem je pak aktuální zakázka na přestavbu expediční Tatry, která má mít uvnitř i vířivou vanu.

Ne všechno ovšem šlo od začátku. „Zpočátku jsme se učili tak nějak za chodu, dneska už si ale troufnu říct, že to doopravdy umíme,” říká Tomáš Krs a dodává, že ho po dvaceti letech praxe z technického hlediska už jen máloco překvapí. A během let se také dost změnila dílna, kde obytné vozy vznikají. V současnosti už nemá, kam dál růst: „Máme vlastní lisovnu, kde si ohýbáme nábytkové dílce, máme CNC obráběcí centrum, zařídili jsme komplet zámečnickou i čalounickou dílnu,” vyjmenovává Krs během prohlídky dílny a sídla společnosti v jednom. Snahou je být pokud možno co nejvíce soběstační, čímž se eliminuje riziko, že se zakázka zpozdí kvůli nedodání dílů ze strany dodavatele.

Foto: Jakub Deml

Během let původně malá výroba vyrostla do velkých rozměrů

Doba přestavby jednoho vozu je značně individuální a liší se podle toho, co všechno si zákazník navymýšlí. Sériové přestavby KRS trvají zhruba tři týdny, u individuálních přestaveb se může jednat až o řády měsíců: „Dělali jsme třeba kamionový návěs pro jednoho závodníka, který měl vzadu garáž na čtyři závodní auta a vpředu měl asi pět metrů obytného prostoru. To se dělalo asi tři čtvrtě roku,” udává příklad Tomáš Krs.

A práce nekončí ani ve chvíli, kdy je auto hotové. Bratři Krsovi svými vozy totiž sami často jezdí, aby takzvaně vychytávali mouchy. Jak sami říkají, jsou totiž věci, na které od stolu nepřijdete. „Většinou přijedeme odněkud z výletu či dovolené a máme já i brácha popsaný celý list A4 poznámkami,” směje se majitel úspěšné firmy.

Za dobu, co firma KRS existuje, bylo v Malém Malahově přestavěno kolem 900 vozů. I když by se prostor navíc zajisté hodil, o stěhování nebo otevření další pobočky Tomáš Krs neuvažuje: „Chci udržet nastavenou kvalitu, a proto chci mít všechno tady pod dohledem,” vysvětluje. A zdá se, že se jeho taktika vyplácí – firma KRS je certifikovaným výrobcem a díky tomu může spolupracovat s autorizovanými dealery jednotlivých značek. Tak jen tak dál!

Načítám