Článek
Za poslední roky se s obytnými modifikacemi roztrhl pytel. Kempovat lze už na korbě pick-upu, nebo dokonce v kompaktní Dacii Duster. Dodavatelů je skutečně mnoho, a pokud nemáte čas, náladu nebo chuť vybírat ze širokého tržního portfolia, nabízí se bydlíky, které pořídíte v zavedených autorizovaných dealerství známých automobilek.
Výběr sice není takový, ale zato máte jistotu tovární podpory, případně servisní střediska v každém větším městě. Takže o jaké vozy konkrétně jde?
Mercedes-Benz Marco Polo
Marco Polo byl věhlasný cestovatel, který se proslavil svým putováním po Asii, především v rámci Číny. Dokonce je po něm pojmenovaný kráter na přivrácené straně měsíce a také obytný automobil německé automobilky Mercedes-Benz.
Vůz se nabízí ve třech variantách a začíná na ceně necelých 1,2 milionu korun s daní, zatímco vyšší specifikace s příplatky vyjdou klidně na 2 miliony a dráže. Jednotlivé specifikace můžete mít s pohonem jedné nebo obou náprav, vybavené naftovými čtyřválci, vždy však s devítirychlostním automatem.
V rámci příplatků se můžete těšit třeba na sportovní paket AMG, ještě luxusnější interiér, pokročilý infosystém, nábytek či na variace zvýšených střech nebo spaní.
Volkswagen Caddy California
Nástupce odcházející obytné Caddy Beach se nově přidal do rodiny pojmenované po jednom věčně slunném severoamerickém státě. U svěžího modelu volíte mezi standardním a prodlouženým rozvorem, benzinovými a naftovými čtyřválci (102 až 122 koní), manuálem či automatem a také mezi pohonem předních nebo všech čtyřech kol.
Unikátní lůžkovou úpravu ještě doplňuje volitelná vestavěná kuchyňka a obří stan až pro šest osob. Výrobce myslel také na síťky proti hmyzu, odkládací prostory, případně na rozměrnou zatemňovací panoramatickou střechu.
Ceník začíná na cifře téměř 625 000 Kč, ovšem za základní Maxi variantu zaplatíte 735 800 Kč. Pokud si budete vymýšlet a přihazovat položky, velice snadno přesáhnete bájnou hranici jednoho milionu korun s daní.
Volkswagen California 6.1
Veleslavný víceúčelový volkswagen se těší oblibě už od své první generace, kterou si zamilovali především dobrodruzi i příznivci hnutí hippies.
Aktuální nabídka Volkswagenu zahrnuje tři varianty se základním cenovým rozpětím od 1,24 do 2,6 milionu korun. V rámci motorizací se bavíme o dvoulitrových turbodieselech s výkony od 110 do 199 koňských sil a také o pohonu předních, respektive všech čtyř kol. O řazení se stará ve slabších variantách šestirychlostní manuál, zatímco luxusnější kousky řídí sedmirychlostní dvouspojkové DSG.
V závislosti na výbavách se nabízí vestavěné kempingové spotřebiče, různé typy střech, kuchyňka nebo třeba venkovní sprcha. Rovněž seznam příplatků je neméně bohatý a obsahuje taktéž dvoubarevné varianty laku odkazující na slavnou éru modelu T1.
Volkswagen Grand California
Komu je standardní California malá, může sáhnout po Grand verzi postavené na bázi Crafteru. Tady se už bavíme o skutečně plnohodnotném obytňáku s obývákem, koupelnou a královským vnitřním prostorem.
Dospělácká grandka (předokolka) startuje od 1,5 milionu korun vybavená výhradně dvoulitrovým turbodieselem naladěným na 177 koní, navíc spárovaným s osmirychlostní automatickou převodovkou. Součástí standardu je například toaleta, koupelna, vnitřní sprcha, kuchyňka nebo spaní.
Z hlediska volitelných doplňků potěší dvoubarevné lakování ve stylu Volkswagenu T1, 17palcová litá kola nebo praktické příslušenství ve smyslu zvýšené kapacity baterií, střešní klimatizace, případně satelitu pro příjem televizního vysílání.
Peugeot Boxer
Dům na kolech pořídíte v rámci vybraných prodejních středisek automobilky Peugeot. Mezi nejatraktivnější obytňáky značky patří modely Boxer v různých konfiguracích, přičemž výrobcem nejdoporučovanější provedení je verze L4H3 (extra dlouhý rozvor, vysoká střecha).
Specifikace interiéru se liší podle umístění postelí, sprchy nebo kuchyně, avšak vždy jde o nejvýše čtyřmístné uspořádání. Uvnitř samozřejmě nechybí otočná přední sedadla, která lze proměnit na stůl, pohovku či postel.
Základní cena obytného Boxeru s 2,2litrovým turbodieselem (120 až 165 koní) a šestirychlostním manuálem činí necelých 1,5 milionu korun. Příznivci kempování však mohou zvolit i jinou cestu k pojízdnému obýváku, tedy sáhnout například po modelu Peugeot Traveller s vysunovací vestavbou, případně zakoupit až pětimístný karavan Boxer od nezávislého úpravce.
Lada Granta Camp
Ruská Lada Granta Camp se v Evropě prodává jako nosič výměnných nástaveb se samostatnou obytnou nástavbou, tedy papírově nejde o bydlík. To však dvoumístnému vozu neubírá na jeho schopnostech, protože nabídne plnohodnotné spaní, vaření, lednici, nezávislé topení nebo koupelnu.
Vozidlo je určeno pro nenáročné řidiče, jelikož jeho benzinové srdce o objemu 1,6 litru tluče v rytmu nevysokého výkonu 87 koní. Pětirychlostní manuál pak rozděluje točivý moment 140 Nm na přední kola, takže skutečně nečekejte závodníka. Uvnitř je automobil prakticky bez výbavy – vychází totiž ze základního užitkového derivátu Granty.
Konstrukčně jednoduchý stroj bez záplavy elektroniky pořídíte na objednávku u vybraných prodejců Lady za cirka 950 000 Kč s daní. V rámci příplatků se už objevují pouze drobnosti typu antikorozní nástřik nebo autorádio.
UAZ Bajkal
Obytný Bajkal postavený na bázi Buchanky měl být už dávno na trhu, nicméně po doručení prvních prototypových kusů do Česka bylo rozhodnuto o rozsáhlejších úpravách modelu (kvůli schválení do provozu). Čerstvá evropská verze 2021 se tedy od té originální ruské liší především v interiéru, kdy nabídne zcela odlišnou koncepci.
Základem EU Bajkalu je 113koňový benzinový čtyřválec, pětirychlostní manuál, žebřinový rám, připojený pohon přední nápravy, přídavná redukce a obytná vestavba včetně spaní, dřezu, vařiče a skříněk. Volitelně se nabízí několik druhů střech a doslova telefonní seznam plný off-roadových i kempingových doplňků.
Prodejní cena evropské specifikace zatím není finální. Víme, že ve standardu půjde o dvoumístné, respektive třímístné provedení za cirka 680 000 Kč, nicméně ve hře je rovněž nasazení čtyřmístné konfigurace, pravděpodobně však spojené s nutností instalace zvýšené/výsuvné střechy se spaním, což cenu vyžene někam k hodnotě 810 000 Kč s daní a výše.
Seznam továrně-dealerských bydlíků tedy ukázal, že jde spíše o okrajovou záležitost pro movitější klientelu nebo odvážnější dobrodruhy. Slabší nabídku automobilek však bohatě doplňuje řada jiných nástavbářů, případně se lidé chopí díla sami a vyrobí si obytný automobil přesně podle svých potřeb, což je vyjde zpravidla nejlevněji.
Pokud jste majiteli obytného vozu, který jste si postavili vy sami, a rádi byste se o svůj příběh podělili s dalšími čtenáři Garáže, ozvěte se nám na redakční mail redakce@garaz.cz a nezapomeňte přiložit i fotografie vašeho bydlíku.