Článek
Za poslední roky se s obytnými modifikacemi roztrhl pytel. Kempovat lze už na korbě pick-upu, nebo dokonce v kompaktní Dacii Duster. Dodavatelů je skutečně mnoho, a pokud nemáte čas, náladu nebo chuť vybírat ze širokého tržního portfolia, nabízí se bydlíky, které pořídíte v zavedených autorizovaných dealerství známých automobilek.

Cestování je mnohdy doslova vášeň, v obytném automobilu obzvláště
Výběr sice není takový, ale zato máte jistotu tovární podpory, případně servisní střediska v každém větším městě. Takže o jaké vozy konkrétně jde?
Mercedes-Benz Marco Polo
Marco Polo byl věhlasný cestovatel, který se proslavil svým putováním po Asii, především v rámci Číny. Dokonce je po něm pojmenovaný kráter na přivrácené straně měsíce a také obytný automobil německé automobilky Mercedes-Benz.

Marco Polo se prodává ve třech různých základních variantách
Vůz se nabízí ve třech variantách a začíná na ceně necelých 1,2 milionu korun s daní, zatímco vyšší specifikace s příplatky vyjdou klidně na 2 miliony a dráže. Jednotlivé specifikace můžete mít s pohonem jedné nebo obou náprav, vybavené naftovými čtyřválci, vždy však s devítirychlostním automatem.

Mercedes-Benz se pyšní různorodými konfiguracemi interiéru
V rámci příplatků se můžete těšit třeba na sportovní paket AMG, ještě luxusnější interiér, pokročilý infosystém, nábytek či na variace zvýšených střech nebo spaní.

V portfoliu nechybí také čtyřkolky
Volkswagen Caddy California
Nástupce odcházející obytné Caddy Beach se nově přidal do rodiny pojmenované po jednom věčně slunném severoamerickém státě. U svěžího modelu volíte mezi standardním a prodlouženým rozvorem, benzinovými a naftovými čtyřválci (102 až 122 koní), manuálem či automatem a také mezi pohonem předních nebo všech čtyřech kol.

Volkswagen Caddy California má královské eso v rukávu – obří stan
Unikátní lůžkovou úpravu ještě doplňuje volitelná vestavěná kuchyňka a obří stan až pro šest osob. Výrobce myslel také na síťky proti hmyzu, odkládací prostory, případně na rozměrnou zatemňovací panoramatickou střechu.

Výsuvná mini kuchyně je v třídě malých továrních bydlíků spíše ojedinělá
Ceník začíná na cifře téměř 625 000 Kč, ovšem za základní Maxi variantu zaplatíte 735 800 Kč. Pokud si budete vymýšlet a přihazovat položky, velice snadno přesáhnete bájnou hranici jednoho milionu korun s daní.

Vozidla v maximálních konfiguracích stojí i přes 1,4 milionu korun
Volkswagen California 6.1
Veleslavný víceúčelový volkswagen se těší oblibě už od své první generace, kterou si zamilovali především dobrodruzi i příznivci hnutí hippies.

Volkswagen California 6.1 je obytný pokračovatel slavné a dnes ceněné T1
Aktuální nabídka Volkswagenu zahrnuje tři varianty se základním cenovým rozpětím od 1,24 do 2,6 milionu korun. V rámci motorizací se bavíme o dvoulitrových turbodieselech s výkony od 110 do 199 koňských sil a také o pohonu předních, respektive všech čtyř kol. O řazení se stará ve slabších variantách šestirychlostní manuál, zatímco luxusnější kousky řídí sedmirychlostní dvouspojkové DSG.

I přes kompaktnější rozměry se dovnitř vejdou (a vyspí se) čtyři osoby
V závislosti na výbavách se nabízí vestavěné kempingové spotřebiče, různé typy střech, kuchyňka nebo třeba venkovní sprcha. Rovněž seznam příplatků je neméně bohatý a obsahuje taktéž dvoubarevné varianty laku odkazující na slavnou éru modelu T1.

Široké portfolio doplňků na přání dokáže cenu vyhnat i nad dva miliony korun
Volkswagen Grand California
Komu je standardní California malá, může sáhnout po Grand verzi postavené na bázi Crafteru. Tady se už bavíme o skutečně plnohodnotném obytňáku s obývákem, koupelnou a královským vnitřním prostorem.

Velká California má své základy v dodávce Crafter
Dospělácká grandka (předokolka) startuje od 1,5 milionu korun vybavená výhradně dvoulitrovým turbodieselem naladěným na 177 koní, navíc spárovaným s osmirychlostní automatickou převodovkou. Součástí standardu je například toaleta, koupelna, vnitřní sprcha, kuchyňka nebo spaní.

Volkswagen Grand California poskytne dvě nebo čtyři místa k sezení
Z hlediska volitelných doplňků potěší dvoubarevné lakování ve stylu Volkswagenu T1, 17palcová litá kola nebo praktické příslušenství ve smyslu zvýšené kapacity baterií, střešní klimatizace, případně satelitu pro příjem televizního vysílání.

Chcete se v klidu koukat na televizi? Může být, Volkswagen vám dodá i satelitní přijímač signálu
Peugeot Boxer
Dům na kolech pořídíte v rámci vybraných prodejních středisek automobilky Peugeot. Mezi nejatraktivnější obytňáky značky patří modely Boxer v různých konfiguracích, přičemž výrobcem nejdoporučovanější provedení je verze L4H3 (extra dlouhý rozvor, vysoká střecha).

Domovy na kolech koupíte u vybraných autorizovaných prodejců Peugeotu
Specifikace interiéru se liší podle umístění postelí, sprchy nebo kuchyně, avšak vždy jde o nejvýše čtyřmístné uspořádání. Uvnitř samozřejmě nechybí otočná přední sedadla, která lze proměnit na stůl, pohovku či postel.

Interiéry obytných boxerů jsou mimo výjimek nejvýše čtyřmístné
Základní cena obytného Boxeru s 2,2litrovým turbodieselem (120 až 165 koní) a šestirychlostním manuálem činí necelých 1,5 milionu korun. Příznivci kempování však mohou zvolit i jinou cestu k pojízdnému obýváku, tedy sáhnout například po modelu Peugeot Traveller s vysunovací vestavbou, případně zakoupit až pětimístný karavan Boxer od nezávislého úpravce.

Základní cena vozu činí necelých 1,5 milionu korun
Lada Granta Camp
Ruská Lada Granta Camp se v Evropě prodává jako nosič výměnných nástaveb se samostatnou obytnou nástavbou, tedy papírově nejde o bydlík. To však dvoumístnému vozu neubírá na jeho schopnostech, protože nabídne plnohodnotné spaní, vaření, lednici, nezávislé topení nebo koupelnu.

Lada Granta Camp dorazila také do Evropy
Vozidlo je určeno pro nenáročné řidiče, jelikož jeho benzinové srdce o objemu 1,6 litru tluče v rytmu nevysokého výkonu 87 koní. Pětirychlostní manuál pak rozděluje točivý moment 140 Nm na přední kola, takže skutečně nečekejte závodníka. Uvnitř je automobil prakticky bez výbavy – vychází totiž ze základního užitkového derivátu Granty.

V obytném prostoru čekejte jen to nejnutnější
Konstrukčně jednoduchý stroj bez záplavy elektroniky pořídíte na objednávku u vybraných prodejců Lady za cirka 950 000 Kč s daní. V rámci příplatků se už objevují pouze drobnosti typu antikorozní nástřik nebo autorádio.

V kabině výbavu nehledejte, žádná tam není
UAZ Bajkal
Obytný Bajkal postavený na bázi Buchanky měl být už dávno na trhu, nicméně po doručení prvních prototypových kusů do Česka bylo rozhodnuto o rozsáhlejších úpravách modelu (kvůli schválení do provozu). Čerstvá evropská verze 2021 se tedy od té originální ruské liší především v interiéru, kdy nabídne zcela odlišnou koncepci.

UAZ Bajkal může mít mnoho variant i barevných motivů
Základem EU Bajkalu je 113koňový benzinový čtyřválec, pětirychlostní manuál, žebřinový rám, připojený pohon přední nápravy, přídavná redukce a obytná vestavba včetně spaní, dřezu, vařiče a skříněk. Volitelně se nabízí několik druhů střech a doslova telefonní seznam plný off-roadových i kempingových doplňků.
Prodejní cena evropské specifikace zatím není finální. Víme, že ve standardu půjde o dvoumístné, respektive třímístné provedení za cirka 680 000 Kč, nicméně ve hře je rovněž nasazení čtyřmístné konfigurace, pravděpodobně však spojené s nutností instalace zvýšené/výsuvné střechy se spaním, což cenu vyžene někam k hodnotě 810 000 Kč s daní a výše.

Evropské specifikace se nakonec oproti originálu budou lišit také zevnitř
Seznam továrně-dealerských bydlíků tedy ukázal, že jde spíše o okrajovou záležitost pro movitější klientelu nebo odvážnější dobrodruhy. Slabší nabídku automobilek však bohatě doplňuje řada jiných nástavbářů, případně se lidé chopí díla sami a vyrobí si obytný automobil přesně podle svých potřeb, což je vyjde zpravidla nejlevněji.
Pokud jste majiteli obytného vozu, který jste si postavili vy sami, a rádi byste se o svůj příběh podělili s dalšími čtenáři Garáže, ozvěte se nám na redakční mail redakce@garaz.cz a nezapomeňte přiložit i fotografie vašeho bydlíku.