Článek
Starší ročníky musí znát dvoutakty jako svoje boty, vždyť s nimi najezdily tisíce kilometrů a neustále se v nich vrtaly. Poměrně zajímavou přehlídku těchto vozidel nabídlo koncem února polské motoristické Muzeum Motoryzacji Topacz, kde jsme byli na reportáži a kam výlet rozhodně doporučujeme, až to situace dovolí. Zajímá vás více? Počkejte si na konec měsíce, chystáme článek včetně předběžné pozvánky na jednu velkou veteránskou sešlost.

Výstava vozidel s dvoutaktními motory je putovní a zhruba od druhé poloviny března 2021 ji najdete kousek od polských Katovic
Ve vedlejší hale tehdy probíhala putovní výstava automobilů s dvoudobými spalovacími motory, proto jsme neváhali a vybrali pro vás hrstku nejzajímavějších kousků, o kterých se více dozvíte níže.
Zkuste si jednotlivé veterány dobře zapamatovat, možná se vám nabyté znalosti budou jednou hodit. Ale konec řečí, pojďme na prohlídku. Listujte níže a mrkněte na fotografie i s popisky.

Melkus RS 1000 (1969–1979): Tato zajímavá modelová řada, vyrobená v počtu 101 kusů, disponuje dvoutaktními tříválci o zdvihových objemech 992 až 1 250 cm3 a výkonech 70 až 100 koní. Jde v podstatě o motory z Wartburgu, pouze zastavěné do sportovně konstruované karoserie

DKW F12 Roadster (1964): Přestože má předmětný produkt skupiny Auto Union jen 45koňový motor s objemem 889 cm3, dokáže uhánět rychlostí až 132 km/h. Těchto starých otevřených „audin“ typu DKW F12 Roadster vzniklo na 2 804 kusů

SAAB 96 (1960–1980): Až do roku 1967 se vůz vyráběl s dvoutaktním tříválcem (841 cm3) o výkonu 38 koní, čtyřrychlostním manuálem a s pohonem předních kol. Zastaralý agregát pak vystřídal čtyřtakt, který vydržel až do konce produkce. Modelů SAAB 96 vzniklo celkově 547 221 kusů
Syrena 105B Bosto (1975–1983): Zase tu úřaduje dvoutaktní tříválec, tentokrát s objemem 842 cm3 a výkonem 40 koňských sil. Díváte se vlastně na polskou odpověď na francouzskou užitkovou Kachnu (2CV), v rámci fabriky navíc vyráběnou také ve verzi kombi pro pět osob
Barkas V 901/2 (1954–1961): Další užitkový automobil se narodil v počtu 25 604 kopií. Pod kapotou těchto variant Barkasu pracuje dvoutaktní tříválcová devítistovka, naladěná na výkon 24 až 28 koňských sil. Díky nosnému rámu se model vyráběl také jako pick-up, furgon nebo třeba mikrobus
IFA F8 (1948–1955): Průmyslová skupina IFA se zaměřovala na mnohá odvětví, automobilového nevyjímaje. Model F8 (vyrobeno cirka 26 000 kusů) byl vlastně jen pokračovatelem DKW F8 od Auto Union – tedy od automobilky, která byla v roce 1948 Sověty násilně odstraněna z obchodního registru
Wartburg 311 Kabriolett (1956–1960): Klasický „warťas“ s dvoutaktní devítistovkou, jen vylepšený o stahovací střechu. Auto samozřejmě nebylo pro každého a vzniklo v počtu čítajícím pouhých 2 670 kusů
DKW Sonderklasse (1937–1940): Vidlicový čtyřválcový dvoutakt o objemu 1 054 cm3 pracující v DKW Sonderklasse nabídl výkon nevysokých 32 koní, pohon zadních kol a spolupráci s čtyřrychlostním manuálem. To vše uložené v ocelové karoserii a vyrobené v počtu 10 482 kusů
AWZ P70 Coupé (1957–1959): Ačkoli předmětný automobil z duroplastu vypadá hodně sportovně, jeho dvoutaktní dvouválec 684 cm3 s výkonem 22 koní zase tak moc sportovní není. Pokud jsou vám tvary povědomé, máte postřeh, tohle kupé (vyrobeno cca 1 500 kusů) předcházelo legendárnímu Trabantu 601

Syrena Sport (1957–1960): Pouhý jediný prototyp a nenaplněný polský sen měl demonstrovat, že dvoutakt není hoden sportovních vozů. A tak se do útrob Syreny Sport nastěhoval čtyřtaktní dvouválec 750 cm3 o výkonu 35 koní, spárovaný s nesynchronizovanou převodovkou, posílající točivý moment na přední kola. Inu teď už můžeme napsat, že se žádná motoristická revoluce jménem Syrena Sport nakonec nekonala
Tak to byla obrazová vsuvka do světa dvoutaktů a jednoho koncepčního čtyřtaktu, který ve finále zůstal u ledu. Jak jsme už zmínili v úvodu, pokuste se o zapamatování jednotlivých modelů, připravujeme pro vás totiž jednu z oblíbených forem článku, kde svoje znalosti zaručeně uplatníte. Uvidíte za pár týdnů…