Článek
1994: Skici
Obrazovou pouť napříč generacemi Fabie začneme trochu netradičně dřív, než první Fabie opustila brány mladoboleslavské továrny. Na designu Fabie se totiž začalo pracovat již v roce 1994, hotový byl vzhled podle dostupných informací v roce 1996. Rané návrhy vozu byly hodně zakulacené, nakonec zvítězila varianta od brazilského designéra Raula Pirese.
1999: První generace
První Fabie se představila světu na frankfurtském autosalonu 14. září 1999. Zpočátku se vyráběl pouze hatchback, o rok později se přidala praktičtější varianta kombi, v roce 2001 pak dorazila na trh ještě varianta sedan, nejspíše nejposměvovanější modelová varianta ze všech škodovek. Ruku na srdce, sedan byl vzhledově opravdu sáhnutím vedle. Sérii pak doplnila ještě „polo-užitková“ varianta Praktik (2002) a sportovní RS (2003).
2004: První generace – facelift
V srpnu roku 2004 se Fabia dočkala prvního faceliftu, i když jen drobného. Nepatrně se změnil například přední nárazník, mlhovky měly nově kulatý tvar a na zadních sedadlech přibyla třetí opěrka hlavy. První generace Fabie se prodalo celkem na 1,8 milionu kusů, poslední z nich sjely z výrobní linky až na počátku roku 2008.
2007: Druhá generace
Zatímco výrobní linka stále chrlila faceliftované Fabie první generace, byla v březnu roku 2007 na ženevském autosalonu představena generace druhá. Do prodeje pak šla hned měsíc po představení. Tvary se oproti „jedničce“ lehce zakulatily a zvětšil se také zavazadlový prostor, a to o slušných 40 litrů. Kombík přišel na řadu přibližně o půl roku později, dva roky na to se zákazníci dočkali terénní verze Scout. V roce 2009 pak vyrazila na soutěžní tratě také závodní Fabia S2000, která posbírala řadu národních i mezinárodních titulů.
2010: Druhá generace – facelift
Facelift druhé generace Fabie proběhl začátkem roku 2010. Fabia dostala nově projektorové světlomety, které znatelně lépe svítily, uvnitř se pak změnila například barva podsvětlení budíků nebo hlavice řadicí páky. Na trh přišla také nová sportovní verze RS, a to jak ve variantě hatchback, tak i kombi.
2014: Třetí generace
Třetí generace Fabie byla oficiálně představena na pařížském autosalonu v říjnu roku 2014. Oproti předchůdci je hranatější, více rozkročená a celkově působí znatelně sportovnějším dojmem. Poprvé se v tomto modelu objevuje systém nouzového brzdění, adaptivní tempomat nebo také asistent pro rozpoznání únavy řidiče. Čeho jsme se naopak u třetí generace nedočkali, je sportovní varianta RS.
2018: Třetí generace – facelift
V létě roku 2018 byl představen facelift třetí generace. Lehce byly upraveny nárazníky, světla, ale i maska chladiče. Přibyly také prvky výbavy, jako jsou LED světlomety, hlídání mrtvého úhlu nebo až osmnáctipalcová kola. Kvůli přísnějším emisním normám přibyl u TSI motorů bohužel také filtr pevných částic. Kromě klasických verzí byla v nabídce také terénní varianta Scoutline (jen pro kombi) nebo stylová varianta Monte Carlo (pro hatchback i kombi).
2021: Čtvrtá generace
Poslední generace Fabie je zatím zahalena tajemstvím, respektive maskovacími polepy. Dominik již měl tu čest se novinkou projet v rámci prvních novinářských jízd a podle něj se máme na co těšit. Definitivní odhalení by mělo proběhnout v květnu, od června se pak má čtvrtá generace tohoto bestselleru vyrábět. První zákazníci by se novinky mohli dočkat na podzim letošního roku.
Bonus: Pistáciová Fabia
Na závěr si nemůžeme odpustit tuhle oblíbenou raritu. Fabia v pistáciové barvě je legendou sociálních sítí, má desetitisíce fanoušků a lidé se chlubí jejími fotkami, kde se dá. V první generaci jí bylo vyrobeno 7 808 kusů, v druhé generaci pouhých pět a ve třetí údajně osm. Tak co, zapojíte se také do „lovu“?