Hlavní obsah

O sportovní auta s manuálem není takový zájem, jak to vypadá

Foto: Lukáš Volšický

Vytočíte motor až k omezovači otáček, sundáte nohu s plynu, sešlápnete spojku, řadicí páku přesunete na konec dráhy dalšího převodového stupně a po uvolnění spojky na to zase pořádně šlápnete. To všechno v krátkém okamžiku, který si všichni tolik užíváme. Jenže tomuhle se blíží konec a vina není jen na straně výrobců sportovních aut.

Článek

Sportovní auta s manuální převodovkou jsou vymírající druh, a přestože se často říká, že je nechtějí vyrábět samy automobilky, vina je i na straně zákazníků. Zábavné roadstery vždycky byly technickým ztělesněním řidičského potěšení a radosti za volantem, ale s rostoucím provozem a nástupem nových technologií se doba výrazně mění a řidiči začínají upřednostňovat nenáročnost a pohodlí před opravdovou kontrolou nad autem.

Foto: Lukáš Volšický

Petrolheadi kritizují Toyotu, protože GR Supra nemá manuál, ale byl by o něj vůbec zájem?

Řidičští nadšenci rádi tvrdí, že by se nová sportovní auta prodávala výrazně lépe, kdyby se vyráběla s manuálem, a jedním z nejlepších příkladů současnosti je stále relativně nová Toyota GR Supra. Nástupce legendární tuningové ikony z devadesátých let přijel na svět výhradně s osmistupňovým automatem, a protože se neprodává v ohromných počtech, dává odpůrcům sporťáků s automatem příležitost si rýpnout.

I když Toyota v minulosti uvedla, že novou Supru při vývoji testovala i s manuálem, jaký by o něj byl reálný zájem? Skutečností je, že by Supra s manuálem mohla vzniknout, protože Toyota by si mohla vypůjčit potřebnou převodovku od BMW (např. ze sportovního kupé BMW M2) a relativně snadno ji zastavět do zbytku techniky, která rovněž pochází od mnichovské automobilky.

Znovu se však ptám: Byl by o GR Supru se šestistupňovým manuálem dostatečný zájem na to, aby se vůbec vyplatilo uvažovat o sériové výrobě? Možná ano, možná ne. Toyota by se při rozhodování mohla inspirovat i zájmem o současné BMW Z4, sourozence nové Supry se stahovací střechou, který se na rozdíl od Toyoty prodává i s manuální převodovkou, i když pouze se základní motorizací sDrive20i.

Podle internetových diskuzí by sportovní roadster s manuálem chtěli asi všichni, ale realita je bohužel jiná. Australské zastoupení BMW v minulém týdnu zveřejnilo, že od uvedení na trh v roce 2019 prodalo pouhé dva (!) kusy BMW Z4 sDrive20i s manuálem, následkem čehož se okamžitě rozhodlo ukončit prodej manuální Z4 na tamním trhu.

Foto: Lukáš Volšický

S nejsilnější motorizací M40i je nejnovější BMW Z4 tak skvělý roadster, že mu chybějící manuál okamžitě odpustíte

Určitě si teď říkáte, že Austrálie je známá extrémně dlouhými silnicemi vedoucími téměř do nikam, takže nemá cenu si tam kupovat sportovní auto s manuálem, a že Evropa s vyhlášenými horskými průsmyky na tom bude výrazně lépe. Nemá cenu chodit kolem horké kaše, realita je opět trochu jinde.

Inspiroval jsem se australskou zprávou a obrátil se na české zastoupení BMW, abych zjistil, jak se tomuto sportovnímu roadsteru daří u nás. Oficiální informace uvádějí, že se v Česku zatím prodalo 124 vozů – 25 vozů v roce 2019, 60 vozů v roce 2020 a 39 vozů za první pololetí letošního roku.

Foto: Lukáš Volšický

Z řidičského hlediska dává Subaru BRZ smysl pouze s manuálem, ale i přesto si jej zákazníci kupují i s automatem

A kolik z nich bylo se základní motorizací sDrive20i s manuální převodovkou? Za poslední rok a čtvrt byly v tuzemsku dodány s manuálem dva vozy – jeden zákaznický a druhý novinářský, který jsme otestovali koncem minulého roku. Vypadá to, že zájem o sportovní auta s manuálem je všude na světě stejný, ale co když za to může samotná motorizace?

Základní čtyřválec s výkonem 197 koní totiž asi není tou správnou motorizací pro řidičské nadšence, kteří touží po rychlých autech a manuálních převodovkách. Asi je pochopitelné, že raději upřednostní plnotučný výrazně silnější řadový šestiválec M40i s automatickou převodovkou, když vedle něj obyčejná Z4 s nejslabším motorem vypadá spíše jako módní doplněk do města než opravdové sportovní auto, a to i přesto, že má jinak vytoužený manuál.

Ať už je důvod mizivých prodejů základního BMW Z4 s řadicí pákou jakýkoli, je ukázkou toho, že o moderní sportovní auta s manuálními převodovkami není tak velký zájem, o jakém se často píše v internetových diskuzích. BMW k tomu pak dodává, že bude auta s manuálními převodovkami i nadále rádo nabízet, ale musí je někdo kupovat.

Foto: Lukáš Volšický

Rozlučte se s manuální převodovkou. Už brzo bude vzácností a automobilky za to nemohou

A jak to bude s manuální Z4 v Evropě? I přes nízký zájem zákazníků to zatím vypadá, že v nabídce zůstane. V nejsilnější Z4 M40i se manuální převodovky určitě nedočkáme, a přestože se šestiválec s manuálem objevuje v pomalu odcházejícím BMW M2, s touto konfigurací se jej prodává jen minimální množství. Zákazníci se tak obecně přiklánějí k automatům a automobilky za úpadek manuálů ve sportovních autech nijak nemohou.

Považujete manuální převodovku za důležitou vlastnost sporťáků nebo berete i ty s automatem?
Chci jedině manuál, protože chci mít plnou kontrolu nad autem
67,9 %
Nebaví mě řadit a raději si užívám lepší přístupnosti sporťáků s automatem
23,2 %
Nejsem fanoušek rychlé jízdy a raději se kochám, takže je mi to jedno
8,9 %
Celkem hlasovalo 1094 čtenářů.
Načítám