Hlavní obsah

O Bugatti Chiron se zákazníci nervou. Důvodů je hned několik

Foto: Archiv Garáž.cz

Kolikrát jste v poslední době slyšeli, že se něco vyprodalo ještě předtím, než jste to vůbec poprvé viděli naživo? Ferrari a McLaren vyprodávají auta během několika minut, hypersport Aston Martin - Red Bull se vyprodal během několika týdnů. U Bugatti je to teď překvapivě jiné kafe.

Článek

Momentálně je prodaných jen 220 exemplářů z pouhých pěti stovek. To je v porovnání s podobnými malosériovkami z poslední doby vyloženě tristní. Tiskový mluvčí to obhajuje tím, že moc zájemců auto neřidilo a že jakmile Bugatti kontaktuje aktuální majitele Veyronů, situace se prudce zlepší. Za pomalým nástupem Chironu podle nás ale vězí i jiné důvody. Našli jsme jich rovnou pět.

1. Cena

Foto: Archiv Garáž.cz

Bugatti Chiron vás vyjde na nějakých 2,6 milionu dolarů. Ano, v porovnání s některými exotickými auty dnešní doby je to "rozumná" částka, v tak bláznivé době to žijeme. Je to ale dvojnásobek toho, na čem startoval Veyron. Zásadní a přelomové auto můžete prostě pořídit za polovic, dokonce i extrémně raritní kousky z druhé ruky seženete levněji a s nimi i spoustu "nej". Chiron je oproti tomu technologicky jen silnějším bratříčkem Veyronu - do automobilového světa nepřináší nic převratného.

2. Každá silnice je mu krátká

Foto: Archiv Garáž.cz

Spousta speciálek z posledních let se soustředí na využití na trati a může tedy nabídnout úplně jiný level jízdních schopností. Chiron zůstává věrný běžné silnici a tváří se jako ultraluxusní gétéčko. Nic proti, tohle mu opravdu jde, ale s 1500 koňskými silami a dnešními zákony prostě nenajdete kus silnice, na kterém byste využili plynový pedál jinak než na pouhé lechtání. Co s takovým autem v dnešním provozu? Je to jen statusový symbol, akorát na zaparkování do garáže (ideálně prosklené, ať se čumilové pokochají).

3. Omezovač

Foto: Archiv Garáž.cz

S Veyronem Bugatti zajelo rychlostní rekord, dostalo se do Guinnessovy knihy rekordů a je tam dodnes. To je základní trik jeho skvělých prodejů a celého humbuku kolem ultraluxusního vozu. Chironu je sice prorokována ještě větší maximálka, ale zároveň má pro běžné smrtelníky omezovač, kvůli kterému je pomalejší než Veyron Supersport. A to v době, kdy celá řada hypersportů tvrdí, že bude jezdit rychleji. Použitelnost takové maximálky? Sporná. Ale pro chlubítko na čtyřech kolech zcela zásadní.

4. Základní edice je málo

Foto: Archiv Garáž.cz

U Veyronu udělala automobilka zásadní chybu. Sice se jí nakonec povedlo Veyrony rozprodat s pomocí různých speciálních edic, vytvořila tím ale nebezpečný precedens. Nejbohatší zákazníci teď čekají na podobnou strategii u Chirona. Nechtějí základní verzi, když tuší, že nastane podobný scénář jako u Veyronu. Proto automobilku zkoušejí "vyhladovět", aby začala speciální edice sázet co nejrychleji. O silnějším Supersport modelu nemluvě.

5. Nedostatek pozitivní reklamy

Foto: Archiv Garáž.cz

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak se tihle superbohatí lidé vlastně rozhodují? Opravdu nejezdí do autosalonů, aby si vozy otestovali. Dokonce často nemají čas ani létat do automobilek, aby se svezli. Klidně se podívají na YouTube, Top Gear nebo Grand Tour, aby zjistili, co si o těch autech myslí motoristické celebrity. Protože takový názor je pak názorem veřejnosti, kterým se boháč může ohánět, až se ho někdo zeptá, proč si pořídil zrovna tohle auto. Druhá věc jsou pak závodní úspěchy automobilky. V obojím je Chiron notně pozadu za ostatními. Pokud se to pokusí dohnat, nové objednávky se určitě jen pohrnou.

Načítám