Článek
Rekord byl zajet 12. května a čínský startup k němu teď vydal i oficiální on-board, se kterým lze polemizovat (jako ostatně vždy), ale je na něm vidět pekelně rychlá jízda. Aby ne, když Nio EP9 disponuje elektrickým pohonem o síle jednoho megawattu (=1341 koní) a vypadá jako závoďák, což kromě kosmických materiálů znamená také aktivní aerodynamické prvky a další zlepšováky na hranici sériové výroby. Všichni jsme čekali, že se rekord povede zajet Christianu von Koenigseggovi, ale Nio ho předběhlo. Není se moc co divit, protože Číňané potřebují svůj zázrak vnutit zákazníkům a rekord na Nordschleife je pro ně pádný argument.
V tom to ale právě vězí. Nio EP9 je zdánlivý zázrak ve světě automobilismu. Váží stejně kilogramů jako má koní (v tomhle si je podobný s Koenigseggem One:1), vypadá úchvatně, má pokročilé schopnosti autonomního řízení a v zatáčkách umí díky aero prvkům vygenerovat až 2,5 G. Zároveň ale zatím existuje pouhých šest kusů, a kdyby si náhodou teď chtělo třeba sto zákazníků za 1,48 milionu dolarů objednat další kusy, panují oprávněné pochybnosti, že by se jich kdy dočkali. Investoři totiž prý vyčerpali obrovské finanční prostředky na vývoj a marketing, takže jaksi nemají z čeho rozjet opravdu sériovou výrobu.
I proto se snaží ohromit rekordem a nalákat investory. Jenže rekord v sériových vozech úplně neplatí, pokud jste postavili šest aut. To kdysi při vyjednávání s Guinnessovou knihou rekordů poznal i John Hennessey, který plánoval postavit 29 Venomů GT, přičemž hranice sériové výroby (a to s přimhouřenýma očima) byla alespoň třicet. Spanilá jízda Nio EP9 je tedy rozhodně úctyhodným výkonem, ale spadá opět spíš do kategorie marketingových hrátek. Schválně koho z velkých hráčů tohle posunutí laťky v následujících týdnech vyprovokuje.