Hlavní obsah

Nový závodní speciál od KTM má 600 koní a váží jen 1 000 kg

Foto: KTM

KTM X-Bow GTX si dělá ty nejvyšší ambice i ve třídě GT2

Karbon. Spousta karbonu. Karbonový monokok, karbonové panely karoserie, karbonová sedačka. A taky přeplňovaný pětiválec od Audi s objemem 2,5 l a sekvenční převodovkou. KTM představilo nový závodní speciál, se kterým hodlá zaútočit v nejprestižnějších závodních sériích. Po úspěchu v kategorii GT4 se chce s modelem GTX prosadit i ve třídě GT2!

Článek

Těžko uvěřit, že už je to dlouhých dvanáct let, kdy se rakouský výrobce motocyklů pustil do automobilového světa. Futuristické X-Bow prodělávalo první roky intenzivní vývoj, aby se z něj stala velmi zajímavá alternativa k zavedeným sportovním modelům. Nejčastěji se mluvilo o jeho rychlosti, muší váze a nízkých provozních nákladech. V porovnání s tradičními lehkými vozy jako Caterham nebo Lotus vypadalo X-Bow jako stroj z budoucnosti.

Za těch dvanáct let vyjelo z dílen v rakouském Grazu, kde se nachází jedna z nejmodernějších továren pro nízkoobjemovou produkci, víc než 1 300 aut. Jednalo se jak o závodní speciály, tak o auta určená pro běžný provoz. X-Bow má svou vlastní závodní sérii, ale jezdí i v různých otevřených závodech, vozy kategorie GT4 pak vloni ovládly německou sérii ADAC GT4 a excelovaly i ve vytrvalostních závodech. Není divu, že v KTM se chtějí zase posunout…

A že je ten posun celkem zásadní! KTM X-Bow GTX je závodní speciál pro třídu GT2. S hmotností 1 000 kg a výkonem přes 600 koní má fantastický poměr váha vs. výkon, což je nejsledovanější hodnota u všech sportovních aut.

K novému vozu se vyjádřil i člen rady představenstva KTM, Hubert Trunkenpolz, který je zodpovědný za zájmy KTM Sportcar GmbH. „Do projektu závodního vozu, který reflektuje moderní dobu, přenášíme základní prvky značky KTM – extrémnost, výkonnost a elegantnost – společně s nejmodernějšími technologiemi ve světě motorsportu, neuvěřitelně lehkou konstrukcí a nejkvalitnějšími komponenty.“

Foto: KTM

V závislosti na závodní sérii jsou vozy dovažovány, nebo mají omezení výkonu. 600 koní a 1 000 kg jsou ale skvělé výchozí hodnoty

Stejně jako v případě běžného X-Bow staví i GTX na technice koncernu Volkswagen, a díky tomu se tak v tomto voze objevuje nejnovější pětiválcový motor TFSi o objemu 2,5 l. „Pyšní jsme i na oblast bezpečnosti,“ říká Trunkenpolz. „Jsme prvním výrobcem, který kombinuje homologované šasi s homologovanou GT klecí a podle požadavků také s homologovanou pokročilou sedačkou.“

Kromě designového týmu KISKA je partnerem projektu také bavorská společnost Reiter Engineering, pro kterou pracuje mimo jiné i Tomáš Enge. Její generální manažer Hans Reiter už má jasné vyhlídky, kde a kdy se nový vůz objeví. „Prvních dvacet aut bude k dispozici již letos. Po finální homologaci SRO by se pak mohly objevit ve všech závodních sériích GT2, kde by se KTM stalo vedle Audi a Porsche již třetím výrobcem tohoto typu vozů. Dále by se vůz KTM X-Bow GTX, s výkonem kolem 500 koňských sil, mohl zúčastnit i řady jiných závodních soutěží s pravidly GT, a to včetně Creventic 24H Series, GT Open, DMV-GTC nebo série Nürburgring Langstrecken, a to vždy v závislosti na homologaci. KTM rovněž plánuje od roku 2021 vlastní pohárovou sérii s tímto vozem.“

Obecně budou tři základní specifikace - GTX, GT2 a Street legal a tím je v podstatě dáno na, co je auto určeno. Třída GT2 je nová třída otevřená Stephanem Ratelem. GTX je naopak Cup auto jak pro závody XBB, tak například pro GT Open a 24h series závody. A Streat legal by pak mělo mít silniční homologaci.

Podle všeho to nebude dlouho trvat a KTM X-Bow GTX se objeví i v Česku. „Kontrakt je podepsaný a auto očekáváme na konci září tohoto roku,“ přiznává Tomáš Miniberger z týmu RTR Project.

„Auto, které jsme objednali, je určeno jednak pro potřeby zastoupení, které pro Česko máme, ale samozřejmě se i těším na to, jak si s ním zazávodíme. Když jsem si ho poprvé zkoušel, tak jsem byl až šokován, jak příjemně se ovládá a to přímo vybízí, abychom ho vzali na vytrvalostní závody. Před devíti lety jsme se s kamarády z týmu RTR dívali v Barceloně na totem, kde je prvních deset aut v pořadí, a říkali jsme si, že by se nám moc líbilo tam někdy svítit po dojetí 24hodinového závodu. Takže cíl je jasný a moc rád bych to podnikl ve stejné sestavě jako kdysi.“

Související témata:
Načítám