Článek
Teprve teď, s odstupem několika let od poslední vyrobené RX-8 se objevuje i nějaká oficiální informace, která – virbl prosím – potvrzuje návrat Wankelu do produkčních automobilů! Jenže je tu drobný problém. Rozhodně se nebude jednat o návrat do pozice primárního pohonu auta. Wankel dostane novou roli spočívající v prodlužování dojezdu u elektromobilů.
Purističtí nadšenci, kteří si již malovali zbrusu nové kupé s rotačním motorem, zadním náhonem a manuální převodovkou, teď patrně prodělali emocionální horskou dráhu. Jenomže byť jejich sen o novém sporťáku japonské automobilky do značné míry sdílíme, je třeba postavit se faktům čelem a uznat, že Wankel už nikdy neposlouží jako hlavní pohonná jednotka nového auta.
Toto pohřbení má svoje velmi racionální odůvodnění. Rotační motor je charakteristický svou konstrukcí, kdy blok sestává ze spalovacích komor, v nichž se otáčí trojúhelníkové rotory. Nespornou výhodou je minimum pohyblivých dílů, vzhledem ke kompaktnosti motoru ohromný výkon a dále i sametová kultivovanost a mechanická tichost. Naopak nevýhodou je hrozně vysoká spotřeba a taky zrychlené opotřebení. Nejvíc u Wankelu trpí stírací lišty na vrcholech rotoru (takzvané „apex seals“), které utěsňují jednotlivé spalovací komory. Jen poměrně výjimečně a se vzornou údržbou vydrží Wankely ve sportovních kupé od Mazdy přes 100 000 kilometrů.
Je to ale právě výkon a kultivovanost při zachování malých rozměrů, co chce teď Mazda využít pro svůj nový generátor. Chystané elektrické auto japonské značky má totiž existovat i ve verzi s „prodlužovačem dojezdu“, kde se po vybití baterií spustí spalovací motor, jenž má sloužit pro vytváření elektrické energie. Již dříve Mazda uvedla, že by měl Wankel uzpůsobený k tomuto použití nabývat rozměrů maximálně jako krabice od bot a kdesi v prostoru pod zadními sedadly pracovat tak tiše a bez vibrací, aby se posádka o jeho naskočení vůbec nedozvěděla. Nová zpráva zároveň zmiňuje možnost spalování levnějšího LPG namísto klasického benzínu.
Samozřejmě vyvstává otázka, jak se Mazda u nového malého generátoru popasuje se zmiňovanými neduhy rotačního agregátu. Specifickým nastavením a provozováním pouze v konkrétních otáčkách asi půjde eliminovat vysoká spotřeba, potažmo vysoké emise, ale složitější bude vyřešit dlouhodobou spolehlivost. V tomto ohledu má před sebou automobilka spoustu práce.
Zbývá už jen zjistit, kdy se chystaný elektromobil – potažmo jeho prodlužovač dojezdu – představí veřejnosti. Jisté ovšem je, že i když hodlá Mazda v příští dekádě začít s elektrifikací ve velkém, stále chce nadále vyvíjet a udržovat při životě i svoje vynikající benzínové a vznětové agregáty.