Článek
Na první pohled nevypadá nijak dramaticky, i nejrychlejší Golf se stejně jako výchozí běžná verze vizuálně drží spíše při zemi a nedává svou rychlost tolik najevo (jako třeba bláznivý Civic Type-R). Ale když se podíváte pozorně, všimnete si agresivnějšího předního nárazníku, 19palcových kol (za příplatek, v základu 18palcová) dokonale vyplňujících blatníky, spojleru na pátých dveřích (za příplatek, v základu je decentnější) a čtyř koncovek výfuku (který může být na přání v hlučnější verzi od Akrapoviče vyrobené z titanu a lehčí o sedm kilo).
Skrz ně mocně dýchá přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr s výkonem 320 koní a 420 Nm – dosud největší stádo, které se vmáčklo pod kapotu sériového Golfu (o 20 koní a 20 Nm více ve srovnání s předchůdcem). Ty se jako obvykle přenášejí na všechna čtyři kola, ale tentokrát už pouze přes sedmistupňovou automatickou převodovku DSG – manuál je pryč, zákazníci o něj moc nestáli.
Zrychlení na stovku tak kleslo o dvě desetiny na 4,7 s a maximálka zůstává na elektronicky omezených 250 km/h (s balíčkem R-Performance se omezovač posune na 270 km/h). To nezní moc jako pokrok. Jenže Volkswagen už nový Golf R prohnal po Severní smyčce legendárního Nürburgringu a výsledný čas byl o masivních 17 sekund lepší (7:51 min)! Jak to?!
Stejně jako u nového Golfu GTI, kouzla se odehrála pod kapotou – základ je stejný, ale inženýři hodně zapracovali na komponentách a nastavení podvozku, který by teď měl nabízet ještě víc jistoty a přesnosti, a kalibraci elektroniky, jež neustále monitoruje všechny vaše řidičské vstupy a drží vůz pevně pod kontrolou. Agilitě bude pomáhat také adaptivní podvozek, progresivní řízení, elektronicky řízený diferenciál mezi předními koly a nový pohon všech čtyř kol 4Motion.
Ten totiž kromě tradiční mezinápravové spojky přináší ještě dvě samostatné vícekotoučové spojky pro zadní kola – to umožní přesnější vektorování točivého momentu v zatáčce, čímž se sníží nedotáčivost a přinese víc hravosti. A dokonce i samostatný driftovací režim, který vám umožní kontrolované smyky všech čtyř kol. Dostanete ho pouze s příplatkovým R-Performance paketem, jehož součástí je (kromě již zmiňovaného posunutého omezovače rychlosti, většího křídla a výfuků Akrapovič) také speciální režim přímo nastavený pro nejrychlejší jízdu na Nordschleife (kombinuje ostré naladění režimu Race s měkčím nastavením podvozku kvůli nerovnému povrchu trati).
I přes všechnu sofistikovanou „rychlou“ techniku bude Golf R v první řadě normální Golf: pohodlný, uživatelsky vstřícný, praktický a víceúčelový (proto dorazí i v prostornější verzi kombi). V běžném režimu s ním budete moci klidně jezdit denně do práce, a o víkendu můžete na okreskách prohánět ostrá sportovní auta. Perfektní kombinace!
Předobjednávky začínají právě dnes, cenu očekávejte nad úrovní 1,1 milionu korun.