Hlavní obsah

Nový Velorex? Česká firma představila elektrickou tříkolku

Foto: BEKO Engineering

Budoucnost městské mobility je v elektřině. Nebo si to minimálně myslí automobilky i současní politici. Pravdou je, že malá, elektřinou napájená auta dávají do městského provozu poměrně dobrý smysl. Snad každá významnější automobilka na světě tak v poslední době představila minimálně jedno auto, které se řadí do této kategorie. A teď se k nim přidala i česká společnost Beko Engineering, jež přišla s konceptem malé elektrické tříkolky.

Článek

Pamatujete legendární Velorex? Hadrák, hadraplán, chroust, netopýr či splašené trubky, i tak mu Češi říkali. Každopádně tohle plátěné vozítko si získalo srdce mnoha lidí, a to nejen díky oblíbenému filmu Vrchní, prchni! A podobná tříkolka možná brzy zaplaví ulice českých měst, i když tentokrát už nebude hadrová.

Česká firma Beko Engineering představila koncept trojkolového vozidla na elektřinu s názvem E-City. Jak už název napovídá, mělo by se jednat o kompaktní městský vůz. A my si nemůžeme pomoci, ale připomíná nám zkrátka moderní velorex!

Foto: BEKO Engineering

Dvě kola vpředu a jedno vzadu, to už tady přece bylo! Nyní ale v hávu o dost modernějším…

E-City je zatím koncept. Vlastně dosud vznikl jen designový návrh, technika pod kapotou se bude detailně řešit v nejbližší době. Tento dvoumístný dopravní prostředek by měl být díky svým rozměrům ideální do městského provozu: „V současnosti jde o koncept designu vozidla budoucnosti, který poukazuje na jiné možnosti dopravy v přeplněných městech, a to především díky jeho kompaktnosti, se zachováním moderního designu, což ocení i ti nejnáročnější zákazníci. Již zmíněnou kompaktností se rozumí úspora místa, jak v městském provozu, tak při parkováni kolmo k zaparkovaným automobilům,” vysvětlují zástupci společnosti Beko Engineering.

Podle všeho by mělo být k dispozici více výkonnostních verzí, nejsilnější varianta by měla disponovat výkonem 20 kW (27 koní), což je při odhadované hmotnosti vozu kolem 300 kilogramů do městského provozu více než použitelné. Počítá se ale také s verzí pro teenagery od 15 let, která bude mít omezený výkon na 6 kW (8 koní). Maximální rychlost nejsilnější verze by pak měla být 75 km/h.

Střechu vozidla pokrývá malý solární panel, který má sloužit pro přímou spotřebu infotainmentu. Dojezd na jedno nabití v městském provozu slibuje výrobce až 220 kilometrů, baterie mají být uloženy v podlaze vozu. „Zároveň však počítáme, že spolu s příchodem E-City bude vytvořena speciální distribuční síť, která by nabízela možnost výměny prázdných baterií za plně nabité. Nemůže se tedy stát, že do svého cíle nedojedete nebo budete čekat na nabití,” slibují zástupci společnosti.

Počítá se také s přepravou drobného nákladu, který ale nesmí překročit nejvyšší přípustné zatížení 150 kg. Vize je, že by vozidla E-City mohla sloužit ideálně například pro majitele malých podniků, kurýry, carsharing nebo rychlé občerstvení.

Vzhledem k tomu, že je koncept zatím ve fázi designové studie, není možné ještě ani předpovídat cenu, za kterou by se mohlo vozidlo na trhu prodávat. „Představu o cenovém rozmezí máme, ještě se ale musí vyřešit řada technologických věcí, a tak konečnou cenu zatím nemůžeme uvádět,” sdělila pro Garáž.cz marketingová specialistka společnosti Denisa Mlynářová. Stejně tak není jasné, kdy bychom se mohli vozidla E-City na trhu dočkat. K reálnému vozu je ještě dlouhá cesta, my ale tomuto projektu rozhodně fandíme! Co vy?

Líbí se vám české vozidlo E-City?
Ano, hned bych si ho koupil(a)
75,3 %
Ne, je strašně nepraktické
24,7 %
Celkem hlasovalo 18934 čtenářů.
Načítám