Článek
Vedle naší Jawy je Ural poslední dosud fungující motocyklový výrobce z bývalého Východního bloku. Ačkoliv tito výrobci se zpravidla neuvádí pospolu, neboť zatímco Jawa je v srdci Evropy, IMZ-Ural sídlící v Irbitu za Uralem už je geograficky v Asii.
Ruský výrobce motocyklů, který vznikl v průběhu druhé světové války v rámci příprav na německou ofenzívu, oslaví příští rok 80 let svojí existence. A ruku na srdce, za těch 80 let se toho v produkci značky moc nezměnilo. Ural pořád produkuje motocykly s postranní sajdkárou, které byly původně zamýšleny pro Rudou armádu a které jsou postaveny kolem techniky motocyklového boxeru BMW R71, okopírované z pěti motocyklů, zakoupených od neutrálního Švédska. Podrobnější článek od Tomáše Hyana o historii ruských Dněprů a Uralů si můžete přečíst zde.
Dneska už je technika přece jenom modernější a zahrnuje třeba vstřikování či kotoučové brzdy, ale princip a značná část konstrukce zůstaly pořád stejné. Krom toho, sériově vyráběný silniční motocykl s postranním vozíkem a poháněnými oběma zadními koly už je dnes vlastně světovou raritou.
To, na co právě koukáte, je nejnovější a „nejmodernější“ model, který přichází z dílen Uralu ještě za tepla. Nese označení „Weekender Special Edition“ a, jak název napovídá, tenhle stroj už není stvořen ani tak k odvracení útoků nacistického Německa, jako spíš k rodinným výletům.
Vedle toho, že dostanete kompletně vybavený Ural s větrným plexištítem sajdkáry, rezervním kolem či chromovaným nárazníkem doplněným o světla, můžete si svůj stroj rozveselit i jedním ze tří nových dvoubarevných lakování. Ural je dokonce hravě pojmenoval Poppy (červená), Sunshine (žlutá) a Madow (zelená). Zejména červenobílé provedení Poppy vypadá docela k světu a celkem pěkně se hodí ke spoustě chromovaných doplňků.
Když jsme u doplňků, k mání je také originální příslušenství, rozšiřující praktičnost Uralu přidáním zadních nosičů na rám sajdkáry. Můžete si tak naložit třeba dvojici bicyklů nebo dřevo na podpal, které si odvezete do svojí nepřístupné chaty na Sibiři – díky zmíněnému pohonu obou kol dojede Ural skutečně až k ní.
Technika nicméně zůstává věrná a nezaměnitelně „uralovská“. Srdcem stroje je vzduchem chlazený plochý dvouválec boxer o objemu 745 kubických centimetrů, který má sice jen nevalných 40 koní a 57 Nm, ale zato vydrží věčně. Spojen je se čtyřstupňovou převodovkou plus zpátečkou a na kola se jeho síla dostává bezúdržbovým kardanem.
Vcelku zajímavý stroj by přes českého prodejce mělo jít zakoupit i u nás, nicméně trochu odrazující bude jeho cena. V závislosti na variantě se ceny nových Uralů pohybují od 416 do 473 tisíc korun a Weekender SE levnější rozhodně nebude.