Článek
O vesnici Hethel, která se nachází v britském Norfolku, jste pravděpodobně ani nikdy neslyšeli. Ale určitě jste slyšeli o automobilce Lotus; a právě v Hethelu tato legendární značka sídlí, když ji v roce 1948 založil geniální konstruktér Colin Chapman.
Jeden by byl řekl, že Lotus nemá zrovna na růžích ustláno. Po slavných dobách, kdy vznikaly legendární monoposty pro formuli 1 jako Lotus 49, pak modely 72, 77 nebo třeba brutální 97T, se kterým jezdil jistý Ayrton Senna, připadla britská automobilka do rukou General Motors. Od Američanů ji pak odkoupilo Bugatti, v letech 1996-2017 byl vlastníkem malajský Proton, přičemž mezitím automobilce úplně nepomohla aféra někdejšího výkonného ředitele Danyho Bahara, který řekněme směřoval finance i jinam, než jen do vývoje vozů...
Od roku 2017 ale automobilku vlastní čínská společnost Geely. A jak praví stará pravda, v automobilovém průmyslu jde o peníze až v první řadě – a o ty teď s novým mecenášem nebude nouze, takže Norfolk může směle zahájit ofenzívu. Na koho si brousí zuby? Rovnou na ty nejlepší, a nedělá rozdíly v tom, zda jde o hybrid, benzin nebo elektromobil. McLaren Senna, Aston Martin Valkyrie, Nio EP9, Rimac… Nikoho z nich se Evija nebojí.
Má k tomu ale oprávnění? Zdá se, že ano, ale pro lepší představu přece jen občas slouží onen suchý výčet čísel… sedíte? 2 000 koní, 1 700 Nm, z klidu na stovku pod 3 vteřiny, z klidu na tři sta pod 9 vteřin, maximálka má být na elektromobil úctyhodných 320 km/h, možná i víc. A to „nejlepší“ na závěr – cena bude 48 milionů korun. Bez daně…
Poslední léta Lotus svoje vozy jako Elise, Exige nebo okruhový Eleven spíše jemně vylepšoval a dolaďoval drobné nedostatky. Byla to taková jemná evoluce. Firma Lotus je navíc vyhlášená brilantními podvozky, jenže už dlouho se jim nedaří opatřit své vozy tím pravým motorem – zpravidla se museli spolehnout na šestiválec od Toyoty, a byť jde o spolehlivé motory, občas na Lotusu charakterem na své konkurenty trochu ztrácí.
Lotus Evija je však „revolucionář“ už od pohledu. Vzhledem k ceně je evidentní, že nejde o nástupce Elise nebo Exige, ale o ryzí a výjimečný hypersport. Evija (čteno „evaia“) problém s motorem řešit nemusí. 70kWh elektromotor posílá všechnu tu enormní sílu na všechna čtyři kola, přičemž každá náprava má svou vlastní dílčí pohonnou jednotku s vlastní převodovkou, kterou dodává vyhlášená firma Xtrac. Energie je potom čerpána z 2 000kW baterie od závodního týmu Williams, která je uložena – kde jinde – za sedadly, tedy uprostřed. Evija slibuje dojezd 400 km, přičemž z momentálně nejsilnější nabíječky s kapacitou 350 kW se nabije „doplna“ za 18 minut.
Ručně vyráběná Evija ale není jen o hrubé síle a číslech. Začněme karoserií – ta nejenže ctí formu i funkci. Ctí také design jako takový. Tyto tři elementy potom jdou takříkajíc ruku v ruce. Sám designér Russell Carr potom upozorňuje na jistou „poréznost“ auta – vzduch totiž neobtéká pouze okolo auta, ale skrz samotné auto; třeba vzduch nasátý předními průduchy opouští útroby auta za předními koly, odkud je pak směřován dozadu směrem ke spojleru zakončenému výraznou odtrhovou hranou, kde je tento vzduch užitečný.
Právě i to je zajímavé na Lotusu Evija – design auta není striktně podřízen účelnosti a aerodynamice, není tu tedy žádné okázalé zadní křídlo připomínající žehlící prkno. Je to částečně proto, že velkou část přítlaku kromě povrchu karoserie obstarává obrovský zadní difuzor, jehož součástí jsou navíc nastavitelné klapky. Je to chytře promyšlené auto.
V podobném duchu se nese taky interiér. Slovy Russella Carra: „Při navrhování interiéru jsme si stanovili dva výchozí body – seriózní okruhové auto a luxusní vůz. A pak jsme se vydali přibližně na půli cesty,“ objasňuje vrchní návrhář Evije.
Výsledek? Kabina působí poměrně vzdušně a příjemně, nepůsobí tedy tak seriózně jako třeba u německých protějšků, kde barvou interiéru bývá většinou jakákoliv barva, pokud jde o černou. Uprostřed půlených hlavových opěrek je potom kovový proužek, na který je možné vyglavírovat… vlastně cokoliv. Životní motto, jméno manželky, datum narození… Jméno milenky však raději nedoporučujeme.
Evija není jen předražené auto, jehož smyslem je způsobit pořádný „haló efekt“. Pro automobilku Lotus jde o milník. V dnešním světě velkých hráčů hrají roli hlavně finance, tradice a image. První dvě už Lotus má, teď je třeba zapracovat na imagi. A právě to má vyřešit Evija.
Až příští rok vyjede první ručně vyrobené auto ke svému novému majiteli, nebude mít více než 129 sourozenců. Hlavně však odstartuje novou éru automobilky. Neboť vězte, že všechen budoucí design exteriéru, interiéru a možná i technologie automobilky Lotus se budou odvíjet od tohoto auta.