Článek
Co všechno se dá stihnout za dvě vteřiny? Nu, moc toho asi nebude. Dokonale sehranému týmu mechaniků týmu formule 1 to ale stačí na výměnu všech čtyř pneumatik! Předvedl to na poslední Velké ceně na okruhu Silverstone v Anglii a o setinu překonal rekord Williamsu z roku 2016.
Jak je patrné z videa, všechno funguje jako jeden organismus nebo dokonalý stroj. Všimněte si hlavně práce mechaniků na zadních kolech, tam je to opravdový koncert. Je vidět, že ještě než monopost zastaví, mechanici držící v ruce pneumatickou pistoli už ji stihnou nasadit na středovou matici kola a začnou ho povolovat. U každého kola jsou pak dva další, jeden kolo sundá – druhý nasazuje a muž s pistolí okamžitě kolo přitáhne. Každý tým má okolo auta dvacet mechaniků, kteří jsou stejně důležití jako pilot ve voze, inženýři v boxech nebo lidé ve vývoji. A asi vás nepřekvapí, že mechanici mezi sebou soutěží úplně stejně jako jezdci na dráze.
Přitom ne vždy to tak bylo. V dřevních dobách formule 1 trvala zastávka v boxech běžně více než třicet sekund, během té doby se samozřejmě i tankovalo a jezdec se stihl občerstvit, v úplně motoristickém pravěku pak došlo i na cigaretu a polibek s přítelkyní, ale pak se to začalo měnit.
Rok 2010 byl pak prvním rokem bez tankování a týmy si moc dobře uvědomovaly, že čas strávený v boxech lze na dráze jen těžko dohnat. Tehdy trvaly zastávky v boxech cca čtyři sekundy, ale třeba v roce 2011 to Mercedes zvládl za 3,4 s a o rok později McLaren za 2,32 s. Mechanici začali zastávky v boxech trénovat s maximálním nasazením a v ideálním případě by zastávka v boxech neměla přesáhnout 2,2 sekundy. Týmy si taky začaly tyhle muže předcházet a mechanici mají špičkovou péči fyzioterapeutů i mentálních koučů – vše je prostě podřízeno tomu, aby i mechanici byli schopni podat co nejlepší výkon.
Rekord, který předvedl RedBull v Silverstone, je ale pravděpodobně na aktuální hraně technických i lidských možností. A podle mnohých už to rychleji ani nejde. Jak to vidíte vy?