Článek
Motor ječí, gumy pískají a já se směju od ucha k uchu… a to jen chvilku po tom, co jsem do Swiftu Sport druhé generace nasedl. Klíčové heslo Swiftu Sport je „přístupnost“. Nevyžaduje totiž žádné dlouhé sžívání – řízení je přesné, brzdy progresivní, řazení dokonale přesné a atmosférický motor miluje točení. Všechno je nádherně přirozené, auto vám přímo padne do ruky, takže hned víte, co máte dělat: vydrtit ho!
Je malinký, lehounký a hbitý, takže ani ta nejužší a nejklikatější silnička mu není těsná. Má směšných 136 koní, ale užít si je můžete všechny i na té nejkratší rovince. Podvozek je krásně čitelný a limity jsou na dosah – v první zatáčce si osaháte jeho chování a v té druhé už z něj zouváte gumy. A největší vtip je v tom, že takhle můžete jet pořád! Malý svišť se raduje, když ho ždímáte jako citron, a ještě vás povzbuzuje, abyste přidali. Tohle auto je prostě učiněná radost! To přirozeně vyvolává hodně otázek ohledně jeho sofistikovanějšího nástupce. Zvlášť, když Suzuki sáhlo po turbodmychadlu…
Atmosférickou šestnáctistovku, tak zpěvnou a živou pohonnou jednotku, vystřídala turbem přeplňovaná čtrnáctistovka. Výměnou za to jsou sice zanedbatelné čtyři koně navíc (celkem jich má 140), ale také masivní nárůst točivého momentu (230 Nm místo 160 Nm) v širším spektru otáček (2 500 – 3 500 otáček místo 4 400). Je tedy čeho se bát – horší odezvy na plyn, slabší výkonové špičky nebo nudného projevu. No… nic takového!
Letím po stejné silnici, motor ječí, gumy pískají a já se směju, všechno je v pořádku! Turbomotor pořád miluje otáčky a na vršku nadšeně ryčí, abyste se vykašlali na silný střed a sáhli si po výkonovém maximu před červeným polem. Ano, je sice položené o tisíc otáček níž, ale motor se v druhé půlce otáčkoměru žene nahoru s takovým nadšením, že je to úplně jedno. Malého zaváhání na povel plynu si všimnete, jen když máte motor špatně připravený – stačí na to myslet a natlakovat turbo o chlup dřív a rázem máte stejně živý projev (navíc se nejspíš ještě zlepší, až bude mít něco najeto, náš kousek měl natočeno pouhých pár stovek kilometrů).
Hlavní rozdíl je ale v zátahu. Na povel ho máte o skoro polovinu víc a je to fakt znát – rovinky spolkne jako nic a předjíždění si nemusíte hodiny připravovat. A když někde netrefíte správný kvalt, motor se stejně probere a za chvilku už máte ztrátu dohnanou. Snáz dostupná rychlost? Možná, ale motor vás odmění víc, když ho držíte pořádně pod krkem, než když se jen nudně vezete na vlně krouťáku.
V plné palbě působí vlastně celé auto koncentrovaněji – řízení je méně houbovité a podvozek má poblíž limitu víc jistoty (ten minulý se poblíž hrany trochu žvejkal), takže vzbuzuje spoustu důvěry, řazení je dokonale přesné a brzdy vás za ostré zpomalení odmění blikáním varovných blinkrů (něco jako potlesk obecenstva). Nový Swift Sport má prostě taky moc rád, když se mu nakládá, co se do něj jen vejde. Jen jste o pořádný kus rychlejší. Kdyby mi řekli, že má o 40 koní víc, klidně bych jim věřil. Navíc pořád váží jen těsně přes tunu, takže působí ještě báječně lehkonoze a hbitě. Je to prostě úžasná hračka na správnou klukovskou okreskovou zábavu!
A přitom, když zpomalíte a potřebujete jen někam dojet, ukáže svou přívětivou, pohodlnou stránku. Má podstatně kvalitnější interiér, spoustu komfortní i bezpečnostní výbavy, jede svižně i na půl plynu a na dálnici vám hluk nevyvrtá díru do hlavy. Taky má už jen pětidveřovou karoserii, což vám nejspíš uchová pár přátel, kteří se nebudou muset gymnasticky dostávat na zadní sedačky, jako to bylo u třídveřové. I tak vypadá sexy a sportovně.
Bál jsem se. Vážně jsem se bál, že nový Swift Sport vyměknul, znudněl… dospěl. Jo, je pohodlnější, bezpečnější a lépe vybavený, ale v jádru je to pořád stejná kapesní raketa. Motor ječí, gumy pískají, já se směju a mám nesmírnou radost, že jsem se bál zbytečně. Je pořád boží! Pořád se úžasně řídí a pořád vám jde na ruku, pořád tančí v zatáčkách, jen rovinky teď schramstne rychlejším tempem. A hlavně pořád miluje, když mu dáváte pořádně za uši. Minulý Swift Sport byl excelentní při jízdě na plný plyn, ale tenhle nový je excelentní v každé situaci. Ani na chvilku bych nezapochyboval, kterým bych odjel domů…
Nový Swift Sport stojí i v příbramském Louwman Motor, kde jsme si jej zapůjčili, nemalých 479 900 Kč. Což je nebezpečně blízko silnějším a ještě rychlejším konkurentům od Fordu (Fiesta ST) nebo Volkswagenu (Polo GTI), jenže tahle auta jsou v základu, kdežto Suzuki pořídíte v plné palbě, takže rozdíl bude ve finále daleko větší. Možná se to na první pohled nezdá, ale Swift Sport je vážně dobrá nabídka!
Technické údaje | |
---|---|
Motor | řadový čtyřválec, turbo, uložený vpředu napříč |
Zdvihový objem | 1 373 cm3 |
Výkon | 103 kW (140 k) při 5 500 ot./min. |
Točivý moment | 230 Nm při 2 500 až 3 500 ot./min. |
Převodovka | manuální, 6 stupňů |
Pohon | předních kol |
Pohotovostní hmotnost | 1 045 kg |
Akcelerace 0-100 km/h | 8,1 s |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Spotřeba (kombinace) | 5,6 l/100 km |
Objem palivové nádrže | 37 l |
Kola a pneumatiky | 195/45 R17 |
Rozměry (délka/šířka/výška) | 3 890/1 735/1 480 mm |
Rozvor | 2 450 mm |
Objem zavazadlového prostoru | 265 l |