Hlavní obsah

Nový prototyp Toyoty pro Le Mans už vyhlíží své rivaly

Foto: Toyota

Prototyp Toyoty pro třídu vytrvalostní LMH je připraven – nese jméno GR010 Hybrid.

Blýská se v motorsportu znovu na zlaté časy? Moderní WRC svou rychlostí a schopnostmi už dávno překonaly slavnou Group B. Dakar se znovu našel a je z něj nejtvrdší vytrvalostní rallye světa. Ve Formuli 1 se připravuje rozpočtový strop, aby se i malé týmy s omezenými financemi mohly rovnat se těmi velkými a bohatými. Ještě předtím se ale můžeme těšit na pořádnou show ve vytrvalostních závodech, a tedy i v závodě 24 hodin Le Mans, který je vypsán na sobotu 12. června!

Článek

Letos poprvé bude v Le Mans startovat zcela nová vrcholná třída závodních vozů – bude se jim říkat LMH, tedy Le Mans Hypercar. Zajímavé je, že sice budou nepatrně těžší a méně výkonné než dosavadní vozy kategorie LMP1, zároveň však budou také dostupnější i pro méně netovární týmy, což by mohlo pomoct divácké atraktivitě.

Foto: Toyota

Nová pravidla nařizují maximální celkový výkon 500 kW a minimální hmotnost 1 030 kg. Důvodem je zachování konkurenceschopnosti a tím i vyšší divácká atraktivita. Toyota GR010 tyto pravidla do puntíku splňuje

Jen pro shrnutí – vozy kategorie LMH musí využívat hybridní pohon, jehož výkon během závodu nesmí překročit hranici 680 koní, hmotnost speciálů se pak bude pohybovat okolo tuny. Hybridní pohonná jednotka každého z dodavatelů by se zároveň měla objevit v silničním hyperautě – odtud tedy název Le Mans Hypercar.

Prvním z účastníků vrcholné třídy vytrvalostního šampionátu FIA World Endurance Championship je Toyota se svým hyperautem označovaným GR010 Hybrid. Hned v úvodu se tu dozvídáme jednu pozitivní zprávu – typ GR010 bude pohánět (mimo jiné) 3,5l V6 twin-turbo, tedy podstatně větší jednotka než u poslední TS050, která jezdila v již zaniklé třídě LMP1 s 2,4l čtyřválcem. Přeplňovaný šestiválec bude pohánět pouze zadní kola.

Tou druhou jednotkou zajišťující pohon pak bude elektromotor pohánějící přední nápravu. Jeho výkon bude bez ohledu na dodavatele pohonu vždy 272 koní, a na starosti bude mít pouze kola přední nápravy. Z toho tedy vyplývá, že vozy LMH budou vlastně čtyřkolky – ovšem ne za všech podmínek.

Foto: Toyota

Kdybychom si měli vsadit, tak bude naším favoritem letos právě Toyota. Ale příští rok už to nebude mít tak snadné…

Zdá se to zprvu komplikované, ale po nastudování nových pravidel to (poměrně) dává smysl. Jak už bylo řečeno, dle pravidel FIA WEC nesmí celkový výkon soustavy nikdy překročit výkon 500 kW – tedy 680 koní. Zároveň ale musí „hyper hybridy“ opustit startovní čáru výhradně na pohon spalovacího motoru, a to až do rychlosti 120 km/h – do té doby budou spalovací motory podávat maximální povolený výkon.

Nad rychlostí 120 km/h se už do hry přidá elektromotor, jehož samotný výkon nesmí překročit 200 kW – tedy oněch 272 koní, jak jsme si řekli výše. Tím pádem bude výkon „spalováku“ ve vyšších rychlostech elektronicky omezen tak, aby hybridní pohonná soustava vždy dávala oněch deklarovaných 500 kW (680 koní). Spalovací motor tak sníží svůj výkon na cca 408 koní a bude mu dále pomáhat elektřina.

Výsledkem nových předpisů jsou pak o něco větší rozměry typu GR010 v porovnání s předchůdcem – konkrétně je o 250 mm delší, o 100 mm širší, a o 100 mm vyšší. Provozní hmotnost Toyoty GR010 se potom zastavila na 1 040 kilogramech, což je více než 150kilový nárůst oproti typu TS050, který končil loni. To je ovšem dáno pravidly, která nařizují minimální hmotnost 1 030 kg.

Sestava jezdců Toyoty je potom na chlup stejná, jako tomu bylo v programu LMP1 – tzn. v jednom z továrních vozů pojede Kamui Kobajaši, Mike Conway a Jose Maria Lopez, druhý vůz budou šoférovat Sebastien Buemi, Kazuki Nakadžima a Brendon Hartley. Pro letošní ročník zatím ze známých týmů kromě Toyota Gazoo Racing potvrdila účast také stáj Glickenhaus, ByKolles a další. Peugeot slíbil, že se připojí v následujícím ročníku, stejně jako Audi nebo Porsche. Na okruhu La Sarthe se tedy začnou dít věci!

Načítám