Článek
Opel poslední roky vyrábí skutečně dobrá a pohledná auta, jen možná trochu moc nenápadná – na ulici je v davu přehlédnete, při výběru nového rodinného kočáru na ně zapomenete. A to je škoda! Proto je tu nová Mokka, kterou rozhodně nepřehlédnete.
Nová Mokka vychází z francouzského Peugeotu 2008 (což také není právě nevýrazné auto), ale technici Opelu se vynasnažili, aby měla svou vlastní osobnost – Mokka tak představuje nový designový směr Opelu s výraznou maskou (u vyobrazené elektrické verze zaslepenou) napojenou na zamračené full-LED světlomety (na přání s LED Matrix technikou, což je v této třídě rarita).
Postoj má sebevědomý, jak se na moderní crossover sluší a patří, pouze částečně zjemněný elegantně klesající chromovanou linkou na zádi. Křiklavý zelený lak na prvních fotkách nebyl vůbec nutný, abychom viděli, že je Mokka designově skutečně povedená.
Moderní designový směr je patrný i v kabině, které dominuje 12" digitální panel přístrojů, souvisle propojený s 10" dotykovým displejem infotainmentu (tomuto konceptu říkají Pure Panel). Zbytek palubní desky a středové konzole je pojatý minimalisticky, přesto tu zůstal otočný ovladač hlasitosti s doplňkovými tlačítky menu infotainmentu, a také samostatný panel klimatizace.
Ve středovém tunelu zbylo díky elektronické parkovací brzdě a kompaktnímu voliči automatické převodovky (díky shift-be-wire technice, ale nebojte, v nabídce bude i poctivý manuál) také spousta místa pro odkládaní telefonu, nápojů a dalších drobností. Velmi správně!
Opel také slibuje, že nové systémy digitální přístrojovky a infotainmentu byly navrženy tak, aby neodváděly pozornost řidiče – ty nejnutnější informace by měly být snadno dostupné v přehledné formě, aby nebylo třeba nořit se do hlubin menu, sub-menu a sub-sub-menu… Jsme zvědaví! Přesto byste měli mít k dispozici komplexní služby online a smartphone konektivity včetně bezdrátového nabíjení telefonu.
Nová Mokka bude disponovat samozřejmě i celou plejádou asistenčních systémů převzatých od Peugeotu 2008. Spadá sem nouzové brzdění, adaptivní tempomat Stop, udržování jízdy v pruhu, automatické parkování nebo monitorování mrtvých úhlů, a Mokka bude umět také automaticky přepínat dálková světla, číst dopravní značky nebo sledovat vaši únavu.
S Peugeotem 2008 bude mít shodnou samozřejmě i nabídku motorizací, která bude zahrnovat přeplňovaný benzinový tříválec 1,2 Turbo (100 a 130 koní) a čtyřválcový turbodiesel 1,5 CDTi (100 a 130 koní), přičemž slabší verze bude k dispozici pouze s šestistupňovým manuálem, u silnější si budete moci připlatit za osmistupňový automat. Akorát na pohon všech čtyř kol musíte zapomenout, ten už nová Mokka nabídnout neumí.
Zato ale přináší kompletně elektrický pohon – elektromotor s výkonem 136 koní roztáčí energie z baterie o kapacitě 50 kWh, což by mělo stačit na 320 km dojezdu. Ze 100 kW DC rychlonabíječky pak Mokku nabijete z nuly na 80 % za slabou půlhodinku, domácí nabíjení bude zvládat při výkonu až 11 kW.
Nová platforma také znamená kompaktnější vnější rozměry (o významných 125 mm kratší délku díky kratším oběma převisům), ale více místa pro posádku (rozvor je o 2 mm delší, kufr má stejných 350 litrů), o 120 kg lehčí a o 30 % tužší konstrukci. Nová Mokka by tak měla být hbitější a úspornější než její předchůdce…
Vlastně se zdá, že bude po všech stránkách o velký kus lepší – což se hodí, protože bitva v segmentu kompaktních crossoverů je velice zuřivá a uspěje jen ten nejvybavenější, nejatraktivnější a nejodvážnější. To dává novému Opelu Mokka velké šance…