Článek
Mercedes-Benz třídy S patří už roky k nejpohodlnějším automobilům světa. Kdo někdy okusil jeho komfort, potvrdí, že je to přesně to auto, ze kterého na konci cesty vystupujete odpočatější než před usednutím za volant.
Tenhle luxusní sedan ze Stuttgartu snese srovnání s modely od Bentley či Rolls-Royce. A jako obvykle přináší v rámci trojcípé hvězdy nové technologie, které se později objeví i v levnějších modelech.
Design nové generace s interním kódem W223 je stále konzervativní, byť díky nově tvarovaným trojúhelníkovým zadním svítilnám jasně rozpoznatelný od předchozí generace. Ale základní tvar zůstal stejný, mnohem více se měnil interiér, kde přibyl obří středový displej a celkem ubylo 27 fyzických tlačítek. Jak se na tohle budou tvářit konzervativní zákazníci, ukáže až čas, nicméně trend přidávání a zvětšování displejů je patrný napříč všemi automobilovými segmenty.
Displeje jsou v nové třídě S opravdu hojně zastoupené, celkem jich může být až pět. Prvním je digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3 palce. Je to vlastně takový tablet naležato a je jasné, že ne každému se bude líbit. Když jsou digitální „budíky“ integrované do přístrojové desky, vypadá to lépe.
Dalším je pak svisle uložený 12,8 palce velký OLED displej, pomocí kterého nastavujete navigaci, klimatizaci a tak podobně. Jestli nemáte rádi displeje, interiér nového „eska“ pro vás nebude.
Další dva displeje můžete mít vzadu a konečně posledním pátou obrazovkou je head-up displej s rozšířenou realitou, který má největší zobrazovací plochu na trhu. Ukazuje řidiči v jeho zorném poli grafický výstup, který promítá přímo na silnici do vzdálenosti 10 metrů. Jízda se zapnutou navigací je tak o dost příjemnější.
Delší, širší, vyšší
Proti předchozí generaci nové Esko narostlo ve všech směrech. Na délku nyní měří 5 179 mm, což je o 54 mm více, v případě prodloužené verze pak má 5 289 mm (+ 34 mm). Šířka je větší o nemalých 55 mm – u obou variant shodně 1 945 mm.
Výška vozidla pak narostla o 10 mm v případě „krátké“ verze a o 12 mm v případě prodloužené verze. U obou variant ale má shodných 1 503 milimetrů. Rozvor náprav u obou variant překračuje hranici tří metrů - 3 106 (nárůst o celých 71 mm), respektive 3 165 mm (+ 51 mm). Zavazadelník povyrostl z původních 530 na 550 litrů.
Z oficiálních měření automobilky vyplývá, že prostor pro cestující vepředu se mezigeneračně o mnoho nezvětšil, vzadu je ale více místa pro nohy i hlavy cestujících. Samozřejmostí jsou maximálně komfortní sedačky s možností masážních programů (včetně simulace lávových kamenů), vyhřívání či odvětrávání.
Mercedes hodně dbá na aerodynamiku, u W223 činí koeficient odporu Cx fantastických 0,22.
Standardem nového Mercedesu třídy S je vzduchové odpružení a natáčecí zadní náprava. Součástí je i systém pro autonomní řízení (Level 3), který příští rok na některých úsecích německých dálnic legálně zvládne jízdu bez nutnosti držet v rukou volant. V ostatních zemích to sice technicky možné je, proti jsou ale legislativní požadavky.
Motorizace jsou celkem čtyři, vždy jsou šestiválcové a mají zdvihový objem 2 999 cm3, respektive 2 925 cm3 v případě vznětových motorů. Kromě základního dieselového provedení jsou všechny verze v provedení 4Matic. Benzinovým provedením pomáhá 16kW elektromotor, takže se vždy jedná o mild-hybrid.
V případě provedení S 450 4Matic je motor naladěn na 270 kW (367 koní) a 500 newtonmetrů při 1 600 – 4 500 otáčkách. Silnější S 500 4Matic nabídne 320 kW (435 k) a 520 Nm při 1 800 – 5 500 otáčkách.
Naftové motory zahrnují verze S 350 d (4Matic) a S 400 d 4Matic. Slabší z šestiválců má 210 kW (286 k) a 600 Nm při 1 200 – 3 200 otáčkách. Silnější S 400 d nabídne 243 kW (330 k) a 700 newtonmetrů při totožných otáčkách.
Nový Mercedes-Benz třídy S se k zákazníkům dostane letos v prosinci. Prodejní cenu zatím český dovozce neuvedl. Současné provedení v nejlevnější verzi přijde na 2 440 000 korun.