Článek
Sportovní Mercedes-Benz SL je jedním z vůbec nejstarších současných modelů automobilky. Poprvé se představil už v padesátých letech minulého století jako silniční verze závodního vozu s obchodním cílem zaujmout americkou společenskou smetánku. Odvážný risk s ikonickým Mercedesem-Benz 300 SL „Gullwing“ na přání amerického obchodníka Maxe Hoffmana se vydařil, a když automobilka následně představila také otevřenou verzi roadster, budoucnost modelu byla zajištěna.
Cestujme časem o skoro sedmdesát let do dnešních dnů a podívejme se na nejnovější Mercedes-AMG SL, který bude Mercedes-Benz prodávat výhradně s označením sportovní divize AMG. Automobilka pyšně uvádí, že nejnovější sedmá generace vznikala na čistém papíru a neukrývá ani jeden dílek z předchůdce z let 2012 až 2020, ale ani z obdobného modelu, jakým je odcházející Mercedes-AMG GT Roadster.
Charakteristický designový jazyk nejmodernějších Mercedesů nechybí ani na nejnovějším roadsteru SL. Typicky dlouhou kapotu a rozvor zde doplňují krátké převisy, výrazně zkosené čelní sklo a mohutná záď se čtveřicí výfukových koncovek a difuzorem. Když se však vrátíme k přídi, nejzajímavějším prvkem je maska se čtrnácti lamelami, odkazujícími na první závodní Mercedes-Benz 300 SL. S volitelným aerodynamickým paketem pak SL získá aktivní aerodynamiku v přední části podvozku.
Nový Mercedes-Benz SL se vrací ke kořenům sportovních roadsterů, protože inženýři nahradili pevnou skládací střechu předchůdců za třívrstvou látkovou střechu. Hlavním důvodem je pochopitelně snižování hmotností – s novou střechou ušetřili 21 kilogramů, přičemž má vyhřívané zadní sklo a skládání i rozkládání trvá 15 sekund. Umí to i za jízdy, a to do rychlosti 50 km/h. Díky výraznému odlehčení střechy se navíc snížilo těžiště, což se jistě projeví lepší ovladatelností.
V již v červenci odhaleném interiéru, poprvé čtyřmístném v konfiguraci sedadel 2+2, pak vidíme všechen luxus, co umí nové SL poskytnout. Nejnovější informační a zábavní systém MBUX s 11,9palcovým dotykovým displejem (s možností nastavení sklonu od 12° do 32°) je spojen s 12,3palcovým plně digitálním přístrojovým štítem a head-up displejem s rozšířenou realitou. Chybět nebude ani nepřeberné množství bezpečnostních asistentů, mobilní konektivita nebo online služby.
Zážitek z jízdy bez střechy budoucím majitelům nezkazí ani chladnější počasí – v novém SL nechybí systém vyhřívání krku Airscarf s průduchy zabudovanými do opěrek hlavy předních sedadel a je součástí standardní výbavy. Zákazníci pak mají na výběr mezi standardními elektricky nastavitelnými sportovními sedadly AMG, nebo ještě sportovnějšími volitelnými sedadly AMG Performance.
Zejména řidiči se zájmem o rychlou jízdu je ocení, protože Mercedes-AMG SL přijíždí na trh s dvakrát přeplňovaným čtyřlitrovým V8 ve dvou výkonových variantách. Základní provedení s označením 55 má 476 koní (350 kW), 700 newtonmetrů, zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,9 sekundy a jezdí nejvyšší rychlostí 295 km/h. Výkonnější verze 63 pak nabízí 585 koní (430 kW), 800 newtonmetrů, zrychlení na stovku za 3,6 sekundy a maximální rychlost 315 km/h.
Osmiválec nového SL od inženýrů Mercedesu-AMG dostal novou olejovou vanu, přemístěné mezichladiče, aktivní odvětrávání klikové skříně a optimalizované sací i výfukové potrubí. Tím ale vyjmenovávání technologií nekončí, protože SL je vybaveno devítistupňovým automatem AMG Speedshift MCT 9G, pohonem všech kol 4Matic+ (u Mercedesu SL historicky poprvé) a aktivním řízením zadní nápravy. A využití jistě najde i aktivní hydraulická stabilizace, zabraňující převrácení vozu.
Nový Mercedes-AMG SL tak posouvá celou modelovou řadu luxusního sportovního roadsteru na novou úroveň a časem se představí i ve verzi AMG E Performance se šestiválcovým plug-in hybridním pohonem. To jediné, co Mercedes-Benz zatím nezveřejnil, je oficiální ceník. Už teď se však předpokládá, že se v České republice první zákaznická auta objeví v první polovině následujícího roku.