Článek
14 let. Tak dlouho byla ve výrobě dosavadní, v pořadí třetí generace Lexusu LX. A přestože to možná nebylo nezbytně nutné, tak nová, čtvrtá generace, přináší vylepšení na všech frontách – protože konkurence nikdy nespí. Tak pro začátek – nový model bude o plných 200 kg lehčí, než jeho předchůdce, především proto, že dostává zbrusu novou platformu TNGA-F, kterou sdílí se svým vzdáleným bratrem, Toyotou Land Cruiser.
Po designové stránce nové LX zaujalo, ale nepřekvapilo – ruku na srdce, obří masku chladiče jsme tak nějak všichni čekali, neboť dnes se z ní stává skoro symbol společenského postavení. Když však člověk udělá pár kroků vzad, je základ Land Cruiseru poměrně patrný, zejména co se týká siluety. Lexus má potom nepatrně jiné rámy oken a jiný tvar C-sloupku. Zádi dominuje světelný pás z LED diod, který propojuje zadní svítilny a zároveň auto opticky rozšiřuje, čímž mu dodává o kus dynamičtější postoj.
Ty nejzásadnější změny se skrývají v interiéru. LX například poprvé dostává hned dvě obrazovky na středovém panelu. Ta první s úhlopříčkou 12,3 palce se soustřeďuje především na navigaci, ovládání multimédií nebo užitečné informace ve spolupráci se systémem Multi-Terrain Monitor pro jízdu v terénu.
Pod ní pak je druhá obrazovka o úhlopříčce „pouhých“ 7 palců, je ovšem zrovna tak šikovná – za normálních okolností se s její pomocí ovládá zejména klimatizace, v případě potřeby však umí spolupracovat s větší obrazovkou, například při zobrazování dodatečných informací při jízdě mimo silnice.
Vůbec poprvé během své více než 25leté historie dostává Lexus LX rovněž stupeň výbavy Ultra Luxury, pro který bude charakteristické čtyřsedadlové uspořádání, přičemž zadní „křesla“ budou nezávislá – možná, že ty uvozovky ani nejsou potřeba. Jejich poloha se dá regulovat v rozmezí až 48 stupňů a přední sedadlo spolujezdce se dá případně sklopit, což nabídne větší prostor pro nohy, konkrétně až 110 cm. V zadní části předního sedadla je pak umístěna i výsuvná opěrka pro nohy.
Výbava Ultra Luxury pak nabízí vymoženosti jako střešní ventilaci, sluneční clony v oknech, osvětlení pro čtení nebo zábavní systém s obrazovkami umístěnými v opěradlech předních sedadel, a to již ve standardu. Takže vlastně vybavení, které nabízí i limuzíny luxusního segmentu.
Na téměř opačné straně výbavové škály pak bude stát výbava F Sport, která se rovněž objeví vůbec poprvé. Zajímavé je, že nepůjde o čistě vizuální řešení, neboť Lexus LX ve výbavě F Sport nabídne kromě ostatního i samosvorný diferenciál Torsen na zadní nápravě pro lepší dynamiku a trakci. S tím souvisí také odlišné nastavení předních i zadních tlumičů společně se zadním stabilizátorem, posilovač řízení tu pak bude mít o něco nižší účinek.
Pak kapotu se nastěhuje 3,5l šestiválec twin-turbo o výkonu 415 koní a 650 Nm, který nahrazuje předchozí 5,7l atmosférický osmiválec. Nárůst výkonu činí 30 koní a zhruba 100 Nm. Nový motor bude spolupracovat s novou převodovkou – stará osmistupňová skříň bude nahrazena novější desetistupňovou variantou, kterou známe například ze sportovního modelu LC, kde funguje velice dobře.
Co se týká schopností v terénu, ty by měly být obdobné jako doposud, dokonce i nájezdové úhly jsou stejné vpředu i vzadu, přičemž rozvor úctyhodných 2,84 metru slibuje slušnou stabilitu za jakýchkoliv podmínek. Mezi užitečné terénní vybavení patří třeba asistent stoupání i klesání a aktivní kontrola světlé výšky.
Lexus LX, stejně jako Toyota Land Cruiser, jako jedno z mála moderních aut nemá samonosnou karoserii. Místo něj má coby základ klasický ocelový rám, na kterém „sedí“ jeho karoserie – ovšem pro vozy větších rozměrů a podobných terénních schopností se jedná spíše o výhodu. První kusy by se měly objevit na silnicích někdy na přelomu první a druhé čtvrtiny roku 2022, bohužel však nikoliv na těch našich. Jde o vůz určený primárně pro americký trh, který se k nám dostane jen skrze individuální dovozy.