Hlavní obsah

Nový Lexus LX 600: Elegán s duší tvrďáka

Foto: Lexus

Lexus LX se sice jeví jako další opulentní SUV, ovšem pozor – pod karoserií se skrývá osvědčená konstrukce z ostříleného offroadu, Toyoty Land Cruiser

Po dlouhém „funkčním období“ Lexusu LX jsme se dočkali nástupce. Lexus LX nové generace bude lehčí, komfortnější, bude mít lepší výbavu, a co pro mnohé potenciální zákazníky může být klíčové – nabídne více stupňů volitelných výbav. Zároveň technicky vychází z nové Toyoty Land Cruiser, takže se pod opulentním zevnějškem skrývá duše nekompromisního offroadu.

Článek

14 let. Tak dlouho byla ve výrobě dosavadní, v pořadí třetí generace Lexusu LX. A přestože to možná nebylo nezbytně nutné, tak nová, čtvrtá generace, přináší vylepšení na všech frontách – protože konkurence nikdy nespí. Tak pro začátek – nový model bude o plných 200 kg lehčí, než jeho předchůdce, především proto, že dostává zbrusu novou platformu TNGA-F, kterou sdílí se svým vzdáleným bratrem, Toyotou Land Cruiser.

Foto: Lexus

Lexus LX 600 se díky platformě z terénního modelu Land Cruiser nazalekne ani jízdy mimo silnici

Po designové stránce nové LX zaujalo, ale nepřekvapilo – ruku na srdce, obří masku chladiče jsme tak nějak všichni čekali, neboť dnes se z ní stává skoro symbol společenského postavení. Když však člověk udělá pár kroků vzad, je základ Land Cruiseru poměrně patrný, zejména co se týká siluety. Lexus má potom nepatrně jiné rámy oken a jiný tvar C-sloupku. Zádi dominuje světelný pás z LED diod, který propojuje zadní svítilny a zároveň auto opticky rozšiřuje, čímž mu dodává o kus dynamičtější postoj.

Ty nejzásadnější změny se skrývají v interiéru. LX například poprvé dostává hned dvě obrazovky na středovém panelu. Ta první s úhlopříčkou 12,3 palce se soustřeďuje především na navigaci, ovládání multimédií nebo užitečné informace ve spolupráci se systémem Multi-Terrain Monitor pro jízdu v terénu.

Pod ní pak je druhá obrazovka o úhlopříčce „pouhých“ 7 palců, je ovšem zrovna tak šikovná – za normálních okolností se s její pomocí ovládá zejména klimatizace, v případě potřeby však umí spolupracovat s větší obrazovkou, například při zobrazování dodatečných informací při jízdě mimo silnice.

Foto: Lexus

Dvě obrazovky na středovém panelu fungují odděleně, umí však i spolupracovat – například při jízdě v terénu

Vůbec poprvé během své více než 25leté historie dostává Lexus LX rovněž stupeň výbavy Ultra Luxury, pro který bude charakteristické čtyřsedadlové uspořádání, přičemž zadní „křesla“ budou nezávislá – možná, že ty uvozovky ani nejsou potřeba. Jejich poloha se dá regulovat v rozmezí až 48 stupňů a přední sedadlo spolujezdce se dá případně sklopit, což nabídne větší prostor pro nohy, konkrétně až 110 cm. V zadní části předního sedadla je pak umístěna i výsuvná opěrka pro nohy.

Výbava Ultra Luxury pak nabízí vymoženosti jako střešní ventilaci, sluneční clony v oknech, osvětlení pro čtení nebo zábavní systém s obrazovkami umístěnými v opěradlech předních sedadel, a to již ve standardu. Takže vlastně vybavení, které nabízí i limuzíny luxusního segmentu.

Foto: Lexus

Na zadních sedadlech umí Lexus LX nabídnout komfort srovnatelný s limuzínami z luxusního segmentu

Na téměř opačné straně výbavové škály pak bude stát výbava F Sport, která se rovněž objeví vůbec poprvé. Zajímavé je, že nepůjde o čistě vizuální řešení, neboť Lexus LX ve výbavě F Sport nabídne kromě ostatního i samosvorný diferenciál Torsen na zadní nápravě pro lepší dynamiku a trakci. S tím souvisí také odlišné nastavení předních i zadních tlumičů společně se zadním stabilizátorem, posilovač řízení tu pak bude mít o něco nižší účinek.

Pak kapotu se nastěhuje 3,5l šestiválec twin-turbo o výkonu 415 koní a 650 Nm, který nahrazuje předchozí 5,7l atmosférický osmiválec. Nárůst výkonu činí 30 koní a zhruba 100 Nm. Nový motor bude spolupracovat s novou převodovkou – stará osmistupňová skříň bude nahrazena novější desetistupňovou variantou, kterou známe například ze sportovního modelu LC, kde funguje velice dobře.

Co se týká schopností v terénu, ty by měly být obdobné jako doposud, dokonce i nájezdové úhly jsou stejné vpředu i vzadu, přičemž rozvor úctyhodných 2,84 metru slibuje slušnou stabilitu za jakýchkoliv podmínek. Mezi užitečné terénní vybavení patří třeba asistent stoupání i klesání a aktivní kontrola světlé výšky.

Lexus LX, stejně jako Toyota Land Cruiser, jako jedno z mála moderních aut nemá samonosnou karoserii. Místo něj má coby základ klasický ocelový rám, na kterém „sedí“ jeho karoserie – ovšem pro vozy větších rozměrů a podobných terénních schopností se jedná spíše o výhodu. První kusy by se měly objevit na silnicích někdy na přelomu první a druhé čtvrtiny roku 2022, bohužel však nikoliv na těch našich. Jde o vůz určený primárně pro americký trh, který se k nám dostane jen skrze individuální dovozy.

Načítám