Hlavní obsah

Nový Jeep Wagoneer křísí slavné jméno prvního SUV

Foto: Jeep

Pro mnohé byl Jeep Wagoneer prvním SUV. Spojoval v sobě slušnou průjezdnost terénem a velkou prostornou karoserií schopnou odvézt větší rodinu se zavazadly na dovolenou. Téměř tři dekády už se nevyrábí, ale nový koncept ukazuje, že je jeho návrat je blízko

Článek

Pamatujete si původní Jeep Wagoneer představený v roce 1963? Vedle modelů CJ a Wrangler je to asi nejlépe rozeznatelný model této značky a podle mnohých šlo o první SUV na světě. Jenže tento mohykán se nevyrábí už od roku 1991 a jeho zákazníky převzal Grand Cherokee. Jelikož je ale doba návratům slavných jmen z minulosti nakloněná a mateřský Fiat chrlí modely 500, 124 a Tipo, tak se vrátí i Wagoneer. Ostatně Ford má s novým Broncem také zaděláno na úspěch.

Jeep nyní představil koncept Grand Wagoneer, ale podle jeho vzhledu jde spíš o předprodukční podobu auta, které na trh dorazí možná už příští rok. Nemá totiž přehnaně velká kola a nerealistické hi-tech vzezření jako klasické koncepty. Koncept Grand Wagoneeru vypadá střídmě a elegantně a prvků připomínajících starý model tady není tolik, aby to bylo retro auto. Líbí se mi kontrastní lakování střechy a A-sloupků, zatímco ostatní sloupky zůstaly v barvě karoserie. Zadní část je dost krabicoidní, přesně ve stylu velkého praktického Wagoneeru.

Foto: Jeep

Trochu retro je, ale nepřehnali to

Vnitřek je samozřejmě moderní a plný technologií. Poznáte to třeba ze sedmi displejů, které zobrazují systém Uconnect 5, prý až pětkrát rychlejší než současný Uconnect 4. Zatímco řidič má za volantem displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který mu zobrazí vše podstatné, spolujezdec najde na pravé části palubky vlastní s úhlopříčkou 10,3 palce pro ovládání infotainmentu. Primární displej uprostřed je také pro infotainment, pod ním je další k ovládání komfortních funkcí – výhřevu a masážního programu sedadel, klimatizace a podobně.

Foto: Jeep

Displejů není nikdy dost

Pár ovladačů pro snazší ovládání ale naštěstí na palubce zůstalo, třeba ovladač hlasitosti rádia nebo nastavení teploty. Trocha analogie u nich neškodí. Centrální displej na komfortní funkce je i na středové konzoli pro zadní sedadla. Pro infotainment mají ale cestující vlastní displeje ze zadní strany předního sedadla. Soundsystém dodala firma McIntosh Laboratory, což není zrovna běžný dodavatel v automobilovém průmyslu.

Foto: Jeep

Na první Wagoneer jsou u Jeepu pyšní

I materiály v interiéru vypadají víc sériově. Není tady třeba kůže v takové míře, jak byste u konceptu čekali. Místo toho Jeep použil uměle vytvořený materiál PUR. Důraz byl kladen i na ekologickou nenáročnost výroby materiálů a jejich recyklovatelnost, bez toho už to dnes nejde. Trocha dřeva a hliníku na ozdobu a připomenutí původní verze (třeba nápis Est. 1963 odkazující na zahájení prodeje prvního modelu) se tu ale samozřejmě najde. Trochu retro je i dvouramenný kožený volant.

Foto: Jeep

Dvouramenné volanty jsou prý zase v módě

Jeep nedávno slíbil, že u všech modelů nabídne elektrickou variantu a ani Wagoneer nebude výjimkou. Objevit by se mohl i plug-in hybrid, dost možná s technikou modelu Pacifica, který kombinuje elektromotor s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,6 litru a variátorem. Jiné zdroje ale slibují hybrid s motorem 5.7 V8. Objevit by se mohly i nové řadové šestiválce a sportovní verze SRT, takže své konkurenty (Chevrolet Tahoe a Ford Expedition) chce Wagoneer na trhu potrápit.

Dokonce se automobilka vyjádřila ve smyslu, že Grand Wagoneer později uvede nové portfolio prémiových modelů, takže můžeme očekávat i luxusnější variantu soupeřící s Cadillacem Escalade nebo Lincolnem Navigator. Wagoneer i Grand Wagoneer se budou vyrábět v michiganském Warrenu (po boku pick-upu Ram 1500) už od příštího roku. O evropském trhu se ale zatím nemluví, spíš to budou muset naši fanoušci řešit individuálním dovozem.

Načítám