Článek
Pamatujete si původní Jeep Wagoneer představený v roce 1963? Vedle modelů CJ a Wrangler je to asi nejlépe rozeznatelný model této značky a podle mnohých šlo o první SUV na světě. Jenže tento mohykán se nevyrábí už od roku 1991 a jeho zákazníky převzal Grand Cherokee. Jelikož je ale doba návratům slavných jmen z minulosti nakloněná a mateřský Fiat chrlí modely 500, 124 a Tipo, tak se vrátí i Wagoneer. Ostatně Ford má s novým Broncem také zaděláno na úspěch.
Jeep nyní představil koncept Grand Wagoneer, ale podle jeho vzhledu jde spíš o předprodukční podobu auta, které na trh dorazí možná už příští rok. Nemá totiž přehnaně velká kola a nerealistické hi-tech vzezření jako klasické koncepty. Koncept Grand Wagoneeru vypadá střídmě a elegantně a prvků připomínajících starý model tady není tolik, aby to bylo retro auto. Líbí se mi kontrastní lakování střechy a A-sloupků, zatímco ostatní sloupky zůstaly v barvě karoserie. Zadní část je dost krabicoidní, přesně ve stylu velkého praktického Wagoneeru.
Vnitřek je samozřejmě moderní a plný technologií. Poznáte to třeba ze sedmi displejů, které zobrazují systém Uconnect 5, prý až pětkrát rychlejší než současný Uconnect 4. Zatímco řidič má za volantem displej s úhlopříčkou 12,3 palce, který mu zobrazí vše podstatné, spolujezdec najde na pravé části palubky vlastní s úhlopříčkou 10,3 palce pro ovládání infotainmentu. Primární displej uprostřed je také pro infotainment, pod ním je další k ovládání komfortních funkcí – výhřevu a masážního programu sedadel, klimatizace a podobně.
Pár ovladačů pro snazší ovládání ale naštěstí na palubce zůstalo, třeba ovladač hlasitosti rádia nebo nastavení teploty. Trocha analogie u nich neškodí. Centrální displej na komfortní funkce je i na středové konzoli pro zadní sedadla. Pro infotainment mají ale cestující vlastní displeje ze zadní strany předního sedadla. Soundsystém dodala firma McIntosh Laboratory, což není zrovna běžný dodavatel v automobilovém průmyslu.
I materiály v interiéru vypadají víc sériově. Není tady třeba kůže v takové míře, jak byste u konceptu čekali. Místo toho Jeep použil uměle vytvořený materiál PUR. Důraz byl kladen i na ekologickou nenáročnost výroby materiálů a jejich recyklovatelnost, bez toho už to dnes nejde. Trocha dřeva a hliníku na ozdobu a připomenutí původní verze (třeba nápis Est. 1963 odkazující na zahájení prodeje prvního modelu) se tu ale samozřejmě najde. Trochu retro je i dvouramenný kožený volant.
Jeep nedávno slíbil, že u všech modelů nabídne elektrickou variantu a ani Wagoneer nebude výjimkou. Objevit by se mohl i plug-in hybrid, dost možná s technikou modelu Pacifica, který kombinuje elektromotor s vidlicovým šestiválcem o objemu 3,6 litru a variátorem. Jiné zdroje ale slibují hybrid s motorem 5.7 V8. Objevit by se mohly i nové řadové šestiválce a sportovní verze SRT, takže své konkurenty (Chevrolet Tahoe a Ford Expedition) chce Wagoneer na trhu potrápit.
Dokonce se automobilka vyjádřila ve smyslu, že Grand Wagoneer později uvede nové portfolio prémiových modelů, takže můžeme očekávat i luxusnější variantu soupeřící s Cadillacem Escalade nebo Lincolnem Navigator. Wagoneer i Grand Wagoneer se budou vyrábět v michiganském Warrenu (po boku pick-upu Ram 1500) už od příštího roku. O evropském trhu se ale zatím nemluví, spíš to budou muset naši fanoušci řešit individuálním dovozem.