Hlavní obsah

Nový Hyundai i30 N: Vyšší výkon a… automat?!

Foto: Hyundai

Co šlo vylepšit, bylo vylepšeno, to ostatní zůstává – oblíbený ostrý hatchback prošel evolucí. Sáhli byste po zbrusu novém automatu, nebo zůstanete u klasického manuálu?

Oblíbený sportovní hatchback automobilky Hyundai, model i30 N, prošel modernizací. A věřte nebo ne, nejde jen o klasický facelift, jak by mnozí z nás možná čekali. Změn je tu překvapivě dost – nová kola, nová převodovka, nové jízdní režimy a nové bezpečnostní a asistenční systémy. A změna pro automobilové nadšence možná nejdůležitější – také nižší hmotnost, která slibuje ještě lepší ovladatelnost a jízdní vlastnosti obecně.

Článek

Původní i30 N vtrhlo na trh v roce 2017, přičemž Hyundai s ním mířil na zavedená jména jako Golf GTI, Civic Type R, Mégane RS. A mířil opravdu dobře. Jen v Evropě se prodalo 25 tisíc kusů i30 N, což je na de facto sportovní auto velmi slušný výkon. Řidičsky zaměřená i30 N také sesbírala řadu ocenění jako například Sportovní auto roku pro magazín Auto Bild. A nyní Hyundai, teď už oficiálně, představil modernizovanou verzi veleúspěšného ostrého hatchbacku.

Foto: Michal Sakař

Hyundai i30 N přišel na trh v roce 2017 – a povedl se takzvaně „na první dobrou“

Naváže však nová verze na úspěchy předchůdce, nebo zůstane v jeho stínu? To ukáže až čas, kromě na první pohled nepatrných, ale ve výsledku zásadních rozdílů a vylepšení oproti dosavadnímu autu je tu jedna zásadní změna, a tou je převodovka. Nová i30 N totiž bude na přání svůj výkon přenášet na přední kola přes zbrusu nový osmistupňový dvouspojkový automat N DCT. Ovšem buďte bez obav, klasický manuální šestikvalt v nabídce zůstává.

Je evidentní, že na okruhu automat určitě ubere drahocenné desetiny a patrně bude i praktičtější v reálném světě. Ale co ten „Faktor X“, to pověstné zapojení celého těla a pocit zatažení do děje, který má správný hot hatch mít. Nevytratí se? Nechme se překvapit, třeba se naše obavy ukážou jako liché. Puristé však jistě sáhnou po klasickém manuálu.

Co se týká designové stránky, tak tam nebylo třeba provádět zásadní změny, v Hyundai jich přesto pár udělali. Na první pohled zaujmou nové LED diody pro denní svícení, které teď mají tvar písmene V. Hned v zápětí padne do oka nový, širší tvar přední masky chladiče. Účelem není jen estetická stránka věci, ale i funkce – opravdu pomáhá lépe chladit motor. Aerodynamické boční ploutve po stranách nárazníku zůstávají, teď jsou však doplněny o vertikální otvory pro proudění vzduchu směrem k podběhům kol. To by mělo v okolí kol zlepšovat proudění vzduchu a snižovat turbulence.

V případě varianty hatchback doznala změn i zadní část, zadní partie karosářské varianty Fastback zůstávají beze změn. Hatchback dostal větší zadní spoiler s trojúhelníkovým brzdovým světlem, a vytváří tak vyšší přítlak na zadní nápravě, což dodává autu větší rovnováhu. Modernizace zažily také zadní svítilny, vybavené LED diodami. Největší změnou na zádi potom jsou dvě velké koncovky sportovního výfuku.

Foto: Hyundai

Při pohledu zezadu nelze přehlédnout nové, větší koncovky výfuku

Nový typ i30 N bude k mání v celkem sedmi barevných variantách. Nechybí samozřejmě typická světle modrá známá pod jménem Performance Blue. Následuje bílá Polar White, červenou zastupují varianty Engine Red a Sunset Red, světle šedá Shadow Grey a tmavě šedá Dark Knight a na závěr černá Fantom Black.

Jako doposud budou standardem 18palcová litá kola, za příplatek však budou 19palcové kované ráfky. Jejich hlavní výhoda? Přirozeně nižší hmotnost, a to o nezanedbatelných 14 kilogramů, což snižuje neodpruženou hmotnost a zlepšuje jízdní vlastnosti – a to se projeví zejména při dynamické jízdě, ale do jisté míry to podporuje také jízdní komfort. Středy kol nově nebude zdobit logo automobilky jako doposud, ale právě logo N, vyhrazené pro sportovní modely. Standardní obutí potom nabídne pneumatiky Michelin Pilot Super Sport, příplatková varianta bude obouvat superlepivé Pirelli P-Zero.

Interiér

Foto: Hyundai

Nová sportovní sedadla nabídnou ještě lepší oporu, a co hlavně – jsou lehčí

Vnitřní atmosféra je u auta rozhodující a u sportovního auta to platí dvojnásob. Začněme tím nejlepším – Hyundai i30 N nabídne nová (a parádní) sportovní sedadla, která teď mnohem víc připomínají ta závodní. To slibuje skvělé podržení těla v zatáčkách, avšak bez kompromisů v oblasti komfortu. Další dobrou zprávou je, že analogový panel přístrojů zůstal, včetně diod variabilního červeného pole otáčkoměru, které se mění v závislosti na teplotě motorového oleje a funguje také jako indikátor řazení. Nově se i30 N bude dodávat jak s vyhříváním sedadel, tak volantu.

Detaily jako sportovní kovové pedály pro ideální přilnavost a kontrolu jsou samozřejmostí, k nim neodmyslitelně patří světle modré prošívání v typické barvě Performance Blue, což se nově týká i ozdobných prvků bezpečnostních pásů. Sedadla mohou být čalouněna buďto kompletně tkaninou, nebo kombinací tkaniny a Alcantary.

Motor

Foto: Hyundai

Modernizovaný Hyundai i30 N

Dvoulitrový přeplňovaný čtyřválec nově bude mít pro variantu Performance zvýšený výkon na rovných 280 koní, ve standardu to bude 250 koní jako doposud. Rozhodující rozdíl však bude představovat nárůst točivého momentu – ten byl až doposud pro obě varianty stejný, tedy 353 Nm. Varianta Performance však bude mít nově 392 Nm, a tedy i hutnější zátah ve spodních a středních otáčkách.

Pro obě varianty pak platí maximálka 250 km/h, u varianty Performance se ale zlepšilo zrychlení z klidu na stovku, konkrétně na 5,9 vteřiny. I nadále jsou potom k dispozici funkce jako automatické meziplyny, řízení rozjezdu alias Launch Control a další.

Nová dvouspojková převodovka

Foto: Hyundai

Nově bude na výběr také dvouspojkový automat s možností řazení pádly nebo voličem převodovky

Řada těch, kteří své i30 N používali nejen jako auto pro radost, ale i takzvané „daily“, jistě zpozorní. Vyplatí se připlatit za automat? To bude patrně záležet hlavně na vkusu a preferencích. Převodovka N DCT má nicméně dvě kapalinové spojky, což v řeči normálních lidí to znamená, že její komponenty jsou chlazeny olejem, čímž dochází k menšímu tření – tím pádem je převodovka schopná dostat na kola více síly.

Ten, kdo chce rozhodovat o řazení rychlostních stupňů, však nepřijde zkrátka ani v případě volby automatické převodovky – dokonce budou na výběr dvě možnosti. Jednak klasicky pomocí pádel pod volantem, ale také samotným voličem převodovky – podřazovat se bude směrem dopředu, nahoru se bude řadit pohybem páky dozadu. Tak by to ostatně mělo být. V pořádku.

Jízdní vlastnosti

I nadále bude k dispozici nastavitelné odpružení Electronic Controlled Suspension. Zůstává také velmi oblíbený elektronicky řízený samosvorný diferenciál pro variantu Performance, rozdíl je však v brzdách. Ty budou od nynějška mít pro variantu Performance větší průměr kotoučů, a sice z 345 mm na 360 mm.

Dalším nezanedbatelným faktorem je snížení hmotnosti díky novým sedadlům a lehčím kovaným kolům, dohromady čítají úsporu zhruba třicet kilo.

Ruku na srdce – nebylo toho příliš, co na i30 N bylo potřeba změnit. Ale v N divizi Hyundai těch pár příležitostí našli a udělali z Hyundai i30 N ještě lepší a ještě komplexnější řidičský nástroj, aniž by přišlo o své charakteristické znaky a vlastnosti, které jej proslavily, a díky kterým si získalo prakticky po celém světě tolik fanoušků, kteří se nazývají „N-thusiasts“, tedy něco jako N-adšenci. Chválíme!

Načítám