Článek
Někteří ho milují a mají ho za symbol Ameriky i amerických aut. Jiní mu nemohou přijít na jméno a tvrdí, že co je u nás Škoda Felicia, to je v Americe právě on. Ano, řeč je o Fordu Mustang, respektive o jeho super výkonné verzi Shelby GT500. Očekávání byla velká a troufáme si tvrdit, že Ford splnil, co slíbil. Tvrdil totiž, že tato novinka zcela přepíše zažitá pravidla o amerických autech, konkrétně ta, že umí jezdit jen rovně.
K tomu se ale dostaneme, nejprve si řekneme, co tuhle americkou krásu vlastně pohání. Pod opravdu mohutnou kapotu se nastěhoval plnotučný osmiválec o objemu 5,2 litru. A díky bohu a Fordu za to! Konečně pořádný motor! Jeho výkon přesahuje 700 koní, což by znamenalo útok do supersportovních vod. A nejspíš úspěšný útok, ačkoliv Ford zatím přesný údaj o výkonu neprozradil. Všude mluví jen o tom, že se dostali přes výše uvedenou hodnotu, ale jinak je tajemný jako hrad v Karpatech. Prozradil však, že V8 pod kapotou má nový mezichladič a kompresor a pracuje s novou karbonovu hřídelí.
A proč padla volba na dvouspojkovou automatickou převodovku? Protože takový výkon by bylo jinak velmi těžké přenést na kola a na silnici. Mimochodem, i díky jejímu použití se nový Shelby GT500 může pochlubit zrychlením z 0-96 km/h za 3,5 sekundy a sprint na čtvrt míle by měl zvládnout pod 11 sekund. A to je zatraceně dobré!
A teď se dostáváme k tomu, že tato novinka nemá být dobrá jen při jízdě rovně. Ford zapracoval na podvozku, upravil zavěšení a vsadil na nové tlumiče od MagneRide, což by mu mělo zajistit velmi slušné schopnosti i v zatáčkách. K tomu všemu přidal také šestipístkové brzdy od Bremba a 420mm kotouče, takže se nemusíte bát, že byste to stádo amerických plnokrevníků nezkrotili. Ostatně, k jistotě za volantem jistě dopomohou i lepivé pneumatiky, a to buď Michelin Pilot Sport 4S nebo Pilot Sport Cup 2. Záleží jen na zákazníkovi, které si k autu vybere.
Ovšem Ford si je vědom toho, že zákazníci jsou velmi vybíraví, a proto si pro ně k Shelbymu GT500 připravil ještě jeden speciální balíček s názvem Carbon Fiber Handling Package. Ten hraje na snížení hmotnosti, kdy tvůrci úplně odstranili zadní sedadla auta a přidali karbonové přítlačné křídlo a 20palcová kola, přičemž ta zadní jsou o půl palce širší. Karbonu je pak velká spousta i v interiéru, kterému vévodí závodní sedadla Recaro.
Výsledek vypadá velmi dobře, ale veškeré detaily, jako je přesný výkon nebo konečná hmotnost auta Ford teprve prozradí. A my už jsme moc zvědaví.