Článek
Nápad se zrodil někdy koncem sedmdesátých let. Tehdy si inženýři Audi při utajeném testování všimli, že na kluzkém povrchu, jako je bláto nebo sníh, mají ohromnou výhodu – že dokonce i armádní vozidlo od mateřského koncernu Volkswagen v takových podmínkách předčí všechny silniční Audi s pohonem jen jedné nápravy. Audi tak začalo vyvíjet systém pohonu všech kol, kde jako testovací mula posloužil tehdejší typ 80.
Audi Quattro jakožto model se představilo evropským zákazníkům koncem roku 1980. Mělo permanentní pohon všech kol, vpředu podélně uložený pětiválec s turbodmychadlem a s mezichladičem, a díky na svou dobu skvělému výkon 200 koní zrychlilo na stovku za 7,1 sekundy. Quattro samozřejmě znamená v italštině „čtyři“, a tehdy se pohonem všech kol tento model lišil od zbytku, šlo tedy o výstižné jméno.
Ovšem vzhledem k tomu, jak moc se typu Quattro cca od roku 1982 v rallye dařilo, rozhodli se v Audi tento systém prodávat i v silničních vozech. A k uctění památky auta, které bylo už tehdy předurčené stát se legendou, vznikla ochranná známka „quattro“, psaná s malým q, kterou od té doby nesou všechny vozy Audi, která posílají výkon svého motoru na všechna čtyři kola. V Německu se také typu Quattro často přezdívá „Ur-Quattro“, což je předpona podobající se českému „pra-“, jinými slovy první svého druhu.
Tyto slavné dny automobilky z Ingolstadtu chce připomenout firma E-Legend. A jelikož chtějí jít s dobou, jejich typu EL-1 pod kapotou burácí… pardon, bzučí tři elektromotory s 90 kWh baterií. Jeden motor je vpředu a dva vzadu, předpokládejme tedy, že pohon upřednostňuje zadní nápravu. Společný výkon motorů by pak měl být až 816 koní!
Výkony zní slibně. Z nuly sto za 2,8 sekundy, z nuly na dvě stě za 10 a to už je lidově řečeno mazec. Dle výrobce se ani není třeba obávat dojezdu, ten je údajně až 400 km, což není vůbec špatné. V E-Legend se dokonce dušují, že vůz zvládne v tahu dvě ostrá kola na Nürburgringu. A díky vektorování hnací síly by si EL-1 mělo poradit i na takto náročné trati.
Není to dosud potvrzeno, ale podle německého tisku používá E-Legend EL-1 techniku až podezřele podobnou té, kterou najdeme v novém Porsche Taycan. I tady jde totiž o technologii schopnou rychlého dobíjení a disponující chytrým chlazením pomocí kapaliny.
O vzhledu potom netřeba dlouho diskutovat, je zcela evidentní, že tu je inspirace závodním Audi Quattro S1. Hranaté linky, blatníky vytažené do stran a silná pětipaprsková litá kola. Osvětlení by mělo být kompletně z LED diod a spekuluje se i o rámu z karbonového monokoku, čemuž by odpovídala i cena – vznikne totiž jen 30 kusů, každý s cenovkou okolo 1 milionu eur, což momentálně dělá cca 25,5 milionu korun. Šílené…