Článek
CSL neboli Coupe Sport Leichtbau. Zkratka ukrývající toto magické zaklínadlo byla vždy vyhrazena pouze těm nejostřejším a nejnabroušenějším mnichovským sporťákům. A teď, poprvé od roku 2003 a příhodně na oslavu 50. výročí sportovní divize BMW Motorsport, jsme se opět dočkali. Můžeme oprášit a vyvěsit modro-fialovo-červenou vlajku.
Silnější
Na výkonové parametry se patrně všichni třesete nejvíc, takže vás nebudeme napínat. Třílitrový řadový šestiválec twin-turbo dává 550 koní výkonu, což je nárůst o 40 koní oproti M4 Competition, točivý moment 650 Nm zůstal zachován.
Výkon přirozeně putuje výhradně na zadní kola, pohon všech kol by jen zbytečně přidal na váze. Kupodivu je však jedinou variantou převodovky osmistupňový automat, byť značně upravený pro rychlejší řazení a lepší propojení s řidičem.
Lehčí
Lehkou váhu má už v názvu, takže odlehčení nikoho z nás nepřekvapí – mnichovští tu ušetřili 109 kilo váhy, což je zhruba stejně, o kolik byla lehčí i E46 M3 CSL oproti standardu. Karbonovou střechu (která debutovala právě u M3 CSL) už z emkových BMW dobře známe, v tomto případě však je z karbonu také kapota a víko kufru.
Za nižší hmotnost však M4 CSL vděčí zejména skořepinovým sedadlům M Carbon, zadní sedadla tu pro změnu nejsou vůbec. Do koše letěla také zvuková izolace a další zbytečnosti, zatímco neodpruženou hmotu, která je klíčová pro jízdní vlastnosti vozu, pomohly snížit karbon-keramické brzdy, kovaná kola a odlehčené komponenty odpružení.
Zrozena pro okruhy
Nejen to, M4 CSL dostala speciální stabilizátory určené výhradně pro tento model, rozpěra v motorovém prostoru je bytelnější, v zadní části pomocného rámu jsou pak dodatečné výztuhy pro maximální torzní tuhost. Kromě sníženého podvozku navíc jezdí na lepivých „polohladkých“ pneumatikách Michelin Pilot Sport Cup 2R o rozměrech 275/35 ZR19 vpředu a 285/30 ZR20 vzadu. Podobně jako v případě sedadel si však lze bez příplatku zvolit civilnější variantu pneumatik, kterou obouvá klasická M4.
Karbon-keramické brzdy jsou pak klasické pevné šestipístové vpředu a kupodivu pouze jednopístové vzadu, ovšem plovoucí – ty lépe odolávají vibracím a mají dravější nástup, což okruhoví nadšenci jistě uvítají.
Speciálního nastavení se dočkal také systém kontroly trakce. Kromě nastavení pro lepší řízené smyky tu je také nastavení, využívající výkon vozu s maximální účinností, ovšem do řízení zasahuje jen minimálně, aby se tím nenarušil požitek z jízdy. Je tu i nastavení na mokro, kde už elektroničtí strážní andělé dohlíží na vůz o něco bedlivěji.
Rychlejší (mnohem)
Zrychlení z nuly na sto zabere jen 3,6 sekundy (i když M4 Competition xDrive to umí o 2 desetinky rychleji) a maximální rychlost je 307 km/h, v tomto případě jde však o hodnoty spíše orientační. Mnohem důležitější totiž je, jak se tohle auto umí prohánět zatáčkami.
A tady může o mnohém napovědět čas ze slavné Nordschleife, kde M4 CSL zajela čas 7:20, čímž se z ní stává na tomto okruhu nejrychlejší BMW všech dob. Jen pro srovnání, M4 Competition xDrive tady na M4 CSL ztrácí osm sekund. Což je ve světě okruhů, jako kdyby váš kamarád teprve dojídal polévku, ale vy jste si už vychutnávali dezert a kávu.
Pouhých 1 000 kusů
M4 CSL nebude jen velice rychlá a zábavná záležitost, ale také patřičně výjimečná, protože vznikne pouhých 1 000 kusů, každý se základní cenou circa 3,3 milionu Kč. Ale jde o důležitý model po stránce historie a po stránce odkazu – BMW chce ukázat, že ctí svou závodní tradici a že ještě nezapomněli udělat opravdu soustředěný a razantní silniční sporťák.