Hlavní obsah

Známe všechna tajemství ředitelského vozu Tour de France. Řezalo se do střechy, dešťovou vodu musel řešit programátor

Foto: Škoda Auto

Letošní 111. ročník nejprestižnějšího cyklistického závodu Tour de France je v plném proudu. Horkou novinkou není jen fakt, že se letos poprvé v historii nekončí v Paříži, ale nový je i ředitelský vůz, který už přes dvě desetiletí dodává Škodovka.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Poprvé za svou 111letou historii nebude vyvrcholením cyklistického závodu Tour de France průjezd hlavním městem Francie. Toho času se tam totiž bude konat zahájení olympijských her. Peleton tak po 21 etapách a 3 492 kilometrech čeká finiš v Nice na Azurovém pobřeží. A doprovodí jej také zbrusu nový ředitelský vůz.

Mladoboleslavská Škodovka je partnerem Tour de France přes dvě dekády, vždyť úvodním ředitelským vozem byla už první generace Superbu. Do vlajkového kombíku značky usedne ředitelství závodu i letos. Tentokrát jde ale o nejnovější čtvrtou generaci s plug-in hybridním pohonem, která při některých etapách vystřídá loni premiérově nasazený elektromobil Enyaq.

Jak už to tak bývá, ředitelské auto prošlo před samotným nasazením celou řadou úprav. V červeném Superbu se zeleným „škodováckým“ polepem najdeme chladicí box na šampaňské, lednici, rádiový systém Kenwood, červený maják nebo antény.

Foto: Škoda Auto

Škodovka na TdF není jen o autech. Sponzoruje rovněž zelený trikot a pravidelně dodává vítězné trofeje.

Největší výzvou pro tvůrce však byla instalace panoramatické otvírací střechy. Na rozdíl od sériových kousků se totiž střecha otevírá zezadu dopředu, a to kvůli možnosti řízení závodu za jízdy z vozu, tedy když ředitel Christian Prudhomme potřebuje stát na svém místě na zadním sedadle s možností sledovat dění venku.

„Vyřízli jsme originální plnou střechu, navařili jinou s výřezem pro okno uložené obráceně, zkonstruovali a vyrobili nový rám, vsadili okno a museli dořešit jeho návaznost na profil střechy. Pro perfektní integraci obráceného střešního okna do interiéru jsme vyrobili i nový panel stropu,“ popisují náročný proces Viktor Görög a Miroslav Finkous z týmu stavby zkouškových vozů.

Foto: Škoda Auto

Součástí flotily je také čistě elektrický Enyaq.

Upravit se musely rovněž odtokové kanálky dešťové vody. Elektrospecialisté pak naprogramovali časovou prodlevu při otevírání střešního okna, aby byl nejprve zajištěn řízený odtok dešťové vody a až poté plné otevření okna,“ pochlubil se zajímavým detailem Jan Novák zodpovědný za výrobu modelů a zkouškových vozů.

Škodovka je i letos hlavním partnerem celé Tour de France. Její vozy slouží nejen ředitelství závodu, ale celému doprovodnému týmu. Pro tento ročník nejslavnějšího cyklistického závodu sem putovalo 205 elektrických nebo plug-in hybridních vozů coby součást udržitelné mobility celé akce.

Načítám