Hlavní obsah

Které značky musely loni nejčastěji do servisu? Jako obvykle ty, které patří k těm nejdražším

Foto: Jakub Deml

I v loňském roce byly svolávací akce napříč automobilovými značkami hodně pestré. Kdo musel kvůli technickým strastem či prevenci svolávat auta do servisu nejčastěji? A co bývá hlavní důvod? Máme tvrdá data!

Článek

Když automobilka zjistí, že její vůz může z nějakého důvodu představovat riziko pro bezpečnost, zdraví nebo životní prostředí, je ze zákona povinná vyhlásit takzvanou svolávací akci. Hromadně tak do autorizovaných servisů zamíří konkrétní model, aby byl problém okamžitě odstraněn. Důvodem může být vše od motoru, podvozkových komponent, elektroniky až po airbagy nebo jízdní asistenty.

U nás na tyto akce upozorňuje server Svolavacky.cz, který získává informace z evropského systému Safety Gate (dříve Rapex), ale třeba i německých statistik KBA (Spolkový úřad pro motorovou dopravu). Podle prvního zdroje bylo za rok 2024 zaznamenáno 249 svolávacích akcí od 41 automobilek. KBA dokonce hovoří o 387 svolávačkách 44 značek, protože eviduje i ty méně nebezpečné svolávací akce.

Podíváme-li se na nejaktivnější značky v počtu svolávaček, najdeme na první místě žebříčku Safety Gate (stejně jako o rok dříve) Mercedes-Benz se čtyřiadvaceti akcemi. Následují BMW (23), Citroën (15), Ford (13), Volkswagen, Hyundai, Opel a Lexus (všichni po 12).

Foto: BMW

Ty největší svolávací akce se týkají statisíců až milionů vozů.

U německého KBA je první místo shodné, ta další se však nepatrně liší. I tady je na čele Mercedes-Benz (43 akcí) následovaný Fordem (35), BMW (24), Volkswagenem (22) a Fiatem (19).

Podle Safety Gate bylo za loňský rok nejčastěji svoláváno BMW řady 3, které z prevence vyráželo do servisu hned sedmkrát. Pět svolávaček si připisují Mercedes-Benz třídy C, Mercedes-Benz GLE, BMW řady 5, BMW X3 a Toyota Proace.

Stejný zdroj dále informuje, že nejčastěji se svolávací akce týkají hrozícího zranění (193), požáru (69) nebo emisí (11). Web Svolavacky.cz je v třídění ještě důslednější, a tak víme, že loni se nejčastěji svolávalo kvůli airbagům (89), motorům (74), brzdám (56), elektronice a softwaru (52), řízení (30) a podvozku (20).

„Tento přehled by měl majitele starších aut z druhé ruky přimět ke kontaktu s autorizovaným servisem a dotazu, zda na konkrétní vůz nějaká svolávací či servisní akce byla vyhlášena,“ vysvětluje web Svolavacky.cz.

Je totiž potřeba myslet na to, že ignorování svolávacích akcí může mít vážné následky, často totiž nejde o banality. Účast na svolávačkách je přitom pro motoristy zdarma a nejčastěji proběhne formou opravy, výměny vadného dílu nebo aktualizací softwaru.

Související témata:
Načítám