Článek
Třetí generace Dacie Duster se představí ještě letos, do premiéry tedy zbývá nanejvýš několik týdnů. Sériová výroba odstartuje v prosinci a počátkem roku 2024 začneme první kusy potkávat na českých cestách. Výhledově se populární SUV dočká ještě většího sourozence jménem Bigster, jenž má nabídnout až sedm míst k sezení a techniku sdílet s menším sourozencem. O jakých motorech je ale vlastně řeč?
To Dacia zatím neprozradila. Vodítkem však mohou být informace českého magazínu RNews.cz, jenž mapuje zákulisí skupiny Renault. Ten s odkazem na své zdroje (které se v historii mnohokrát nepletly) referuje vcelku podrobně o kompletní motorové paletě. A něco nám říká, že fandové původního Dusteru příliš nadšení nebudou.
Před časem na veřejnost prosákla informace, že technici pro nový Duster ladí i turbodiesel Blue dCi s objemem 1,5 litru. Teď ale přichází vystřízlivění, nafta se pod kapotou SUV skutečně objeví, ale jen na trzích mimo Evropu. U nás nasazení není možné kvůli striktním emisním limitům.
Tříválec v různých variantách
Základ Dusteru III má představovat nový tříválec 1.2 TCe, který bude nabízen na několik způsobů. V době uvedení na trh půjde o 130koňovou variantu s mild-hybridní výpomocí a manuální převodovkou. Na výběr bude mezi pohonem předních kol a čtyřkolkou s mezinápravovou spojkou.
O rok později dorazí provedení s výkonem 140 koní (rovněž mild-hybrid se 48V sítí), které v polovině roku doplní slabší 115koňová varianta bez mild-hybridu, ale s automatickou převodovkou. „Půjde o zcela nový dvouspojkový automat s označením DW23. Má sedm rychlostních stupňů, mokré spojky a konstrukční limit 230 newtonmetrů,“ stojí ve facebookovém postu magazínu RNews.cz.
LPG pokračuje
Dacia byla zatím stran elektrifikovaných pohonů opatrnější a mezi alternativami preferovala LPG. Nejinak tomu bude u nového Dusteru, kde má na zkapalněný ropný plyn jezdit rovněž tříválcová dvanáctistovka. Ta bez mild-hybridu dorazí koncem roku 2025, má mít 120 koní a výše zmíněný automat. Manuál tato verze dostane až v polovině dalšího roku.
Ve stejné době plánuje rumunská značka uvést 150koňový LPG mild-hybrid s automatem, a dokonce pohonem všech kol! Půjde o technologii e4WD, která kombinuje pohon přední nápravy spalovacím motorem, zatímco kola zadní roztáčí elektromotor. Začátkem roku 2026 se automatu i LPG dočká také 140koňové provedení. Ještě jste se neztratili?
Nový hybrid
Na začátku jsme hovořili o dvou spalovacích motorech, zatím se ale všechna provedení točí kolem tříválcové dvanáctistovky. Druhou pohonnou jednotkou se stane 1.8 SCe, atmosférický čtyřválec, který ale dorazí výhradně coby full-hybrid s označením E-Tech. Osmnáctistovka nahradí dosavadní šestnáctistovku, kterou v hybridním provedení známe z Renaultu Captur či Dacie Jogger.
Sofistikovanější hybrid, který s elektromotorem pojí dvanáctistovku TCe a společně zvládnou produkovat až 200 koňských sil (třeba v novém Renaultu Espace), Duster ani větší Bigster nedostanou. Je možné, že na českém trhu nebudou k dispozici všechny výše zmíněné verze. Finální podoba motorové nabídky by se však měla lišit jen minimálně.