Hlavní obsah

Znovu je všechno jinak. VW Golf měl se spalovacími motory skončit, teď by měl zase vydržet do roku 2035

Foto: Lukáš Kukla, Garáž.cz

Budeme dělat jen elektromobily! Před třemi lety tvrzení hodně odvážného automobilového vizionáře, dnes spíše střelba do vlastní nohy v honu za zákaznickým zájmem. A protože Volkswagen pochopil, že cesta jedním směrem není správná, nejspíše udělal další krok k tomu, aby si zachoval příjmy. Spalovací Golf tak pravděpodobně přežije až do roku 2035.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Ještě za dob vlády Herberta Diesse, velkého kamaráda Elona Muska, směřoval Volkswagen do stanice jménem elektromobilita a nikam jinam. Ovšem poté, co byl Diess odejit, automobilka nabrala (a dosud nabírá) vícero směrů a začala znovu řešit hybridy i spalovací motory.

Foto: Volkswagen

Nejdřív to byly jen elektromobily. Po změně vedení Volkswagen nabral vícero směrů.

Současný pokles zájmu o bateriově poháněné vozy má za následek i to, že by v modelovém portfoliu značky měl přežít Volkswagen Golf nebo nějaká z jeho evolucí vybavená spalovacím motorem. A to až do roku 2035, kdy má začít platit zákaz prodeje osobních aut produkujících emise Co2.

Alespoň takhle to vidí inženýr Volkswagenu Kai Grünitz, který se rozpovídal pro nizozemskou franšízu britského portálu Top Gear.

Původně to totiž vypadalo, že spalovací Golf dožije daleko dříve, protože jej nahradí plně elektrický Golf postavený na zbrusu nové platformě Scalable System Platform určené výhradně pro bateriově poháněné vozy. Jeho premiéra je mimochodem plánovaná už na rok 2026, ale reálně může dojít k odsunu na roky 2028 či 2029.

Na posledním GTI Fanfestu od designéra Volkswagenu navíc padlo, že nový elektrický Golf bude tak unikátní a signifikantní, že údajně nebude na zádi nosit nápis „Golf“. Otázkou zůstává, jestli lidé i tak raději nedají přednost koncepčně sice staršímu, ale levnějšímu a spalovacímu Golfu.

Foto: Volkswagen

Koncept ID.2all by mohl nést i některé prvky připravovaného elektrického Golfu.

Obchodní krok, který popisuje inženýr Grünitz, je vcelku logický, protože evropská poptávka po spalovacích golfech za poslední půlrok raketově vzrostla, a to o 43 % ve srovnání s loňským pololetím. Tím se Golf jakožto prozatím druhý nejprodávanější model Evropy 2024 pověsil na záda za vedoucí Dacii Sandero.

V Česku nicméně Golf zažívá pravý opak. Zatímco v prvním pololetí 2023 se u nás prodalo 2 170 kusů, za letošní pololetí jich bylo jen 1 584, což je pokles o 27 %.

A protože je automobilová výroba a prodej byznys jako každý jiný, nedávalo by smysl utnout něco, co generuje peníze. To postupně pochopili také ostatní výrobci, částečně i značky koncernu Stellantis, kde je teď kvůli poklesu zisků oblačno až zataženo…

Načítám