Hlavní obsah

Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je špatný přístup, tvrdí šéf BMW

Foto: BMW

Generální ředitel BMW Oliver Zipse si o chystaném zákazu prodeje nových aut produkujících emise v roce 2035 myslí svoje a nebojí se to říct nahlas. Navíc vyzývá Evropskou unii, aby urychlila dostupnost syntetických paliv, která jsou ze zákazu vyňata. Jenže EU se k syntetickým palivům moc nemá…

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Generální ředitel BMW Oliver Zipse řekl, že plán Evropské unie zakázat prodej nových aut se spalovacími motory (přesněji aut vypouštějících emise) v roce 2035 je „špatný přístup“, a vyzval ji k urychlení zavádění syntetických paliv, tzv. e-paliv.

Po roce 2035 sice stále koupíte nové osobní auto se spalovacím motorem, ovšem pouze na uhlíkově neutrální paliva. Zipse na to konto řekl, že Evropská komise musí urychlit dostupnost e-paliv, aby jejich (masové) používání bylo do roku 2035 prakticky možné. V opačném případě by totiž výjimka na e-paliva byla falešným řešením a zastíracím manévrem.

Z dosavadního dění a čtení mezi řádky si jistě vydedukujete, že Unie syntetická paliva pod nátlakem určitých členských zemí včetně Česka sice povolila, ale vlastně pro jejich rozšíření nic moc neudělala. A to nejspíš proto, aby si plně prosadila elektromobily, jejichž prodeje však aktuálně v Evropě celkově klesají. U nás momentálně zažívají naopak nárůst, ale za to mohou především dotace.

A čím to, že uhlíkově neutrální e-paliva nejsou rozšířená? Může za to způsob výroby, který je energeticky velmi náročný, protože potřebuje vodík vyrobený elektrolýzou vody pomocí obnovitelné elektřiny.

Kdybychom tedy chtěli klimaticky neutrální paliva masově rozšířit, potřebovali bychom o mnoho více „zelené“ elektrické energie, která by namísto toho mohla živit přímo elektromobily. Teoreticky.

Foto: Lukáš Volšický

Rozšíření e-paliv zatím brání způsob jejich výroby. Odborníci na ně navíc nemají jednotný názor.

Některé automobilky do výzkumu e-paliv investují. Kupříkladu Porsche, které má dokonce fabriku na syntetický metanol pro závodní sérii Mobil 1 Supercup. Uhlíkově neutrální paliva podpořilo také Audi, Ferrari, Toyota či koncern Stellantis čítající aktuálně 14 značek.

V roce 2026 se dočkáme uhlíkově neutrálních paliv i v seriálu formule 1, budou součástí nových technických předpisů.

Na zrušení zákazu osobních aut produkujících emise po roce 2035 to zatím nevypadá, ačkoli sílí hlasy, že by zákaz měl být zrušen nebo přehodnocen. K přezkoumání stanoviska skutečně dojde už v roce 2026, nicméně západ Evropy mu je stále spíše nakloněn, zatímco na východě panují opačné nálady…

Načítám