Hlavní obsah

Zachrání nás Nissan od horka? Nový ochlazovací lak sníží teplotu až o 12 stupňů

Foto: Nissan

Průmyslové tepelné nátěry nejsou ničím novým, jelikož už desítky let odráží sluneční paprsky od výškových budov, škol, střech, ale i stěn rozličných staveb. Armády zase obdobné termobarvy používají kvůli tepelnému maskování svých vozidel. Ale co auta? Tam se tyto laky kvůli tloušťce a vlastnostem nehodí, anebo…?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Nemusíte být zrovna lakýrníci, abyste věděli, že autolak musí být lehký, tenký a odolný. No a všechny tyhle vlastnosti běžné tepelné nátěry jednoduše nemají. Japonský Nissan ovšem uvedl, že jistý „chladicí lak“ už od roku 2021 vyvíjí a že se během testů osvědčil.

Automobilka jej pojmenovala „cool paint“, což je v překladu chladná barva či studený lak. Ve své podstatě jde o bílý lak, který odráží sluneční paprsky. Tím se následně méně zahřívá interiér vozidla a není potřeba jej tolik chladit, což sníží nároky na klimatizaci, a tudíž klesne spotřeba paliva anebo elektrické energie u elektromobilů.

Největší úspěch svého dosavadního vývoje Nissan demonstroval na servisním vozidle mezinárodního letiště v Tokiu, kde o stín prakticky nezakopnete. Vybraný služební model Nissan NV100 už v roce 2023 nalakoval svou chladicí barvou a poté teploty exteriérů i interiérů po dobu jednoho roku srovnával s totožnými vozy se standardním lakem. Výsledek? Rozdíl na vnějším povrchu až 12 stupňů Celsia a uvnitř až 5 stupňů Celsia.

Foto: Nissan

Největším úspěchem bylo roční testování laku na letištním modelu NV100 a jeho srovnání s totožným, standardně lakovaný kusem.

Nissan dále uvedl, že sice není jediný, kdo se „chladnými barvami“ zabývá, ovšem on pracuje s odrazem slunečních paprsků od laku na molekulární úrovni a také s magnetickým polem podporujícím přesměrování sluneční energie zpět do atmosféry.

Další výhodou je, že speciální tenký lak Nissanu lze na auta aplikovat i v masovém měřítku, zatímco současné tepelné nátěry jsou příliš tlusté/vrstvené a mnohdy se musí zjednodušeně řečeno nanést válečkem.

Většina termálních laků také nemůže fungovat s čirým/krycím vrchním lakem, ovšem ten od Nissanu ano, proto snese ochranou vrstvu proti poškrábání, letícím kamínků, posypové soli a dalším vlivům.

Jenže jsou tu také úskalí. Prvním je pochopitelně cena, jelikož termální autolak mimo nasazení v masovém měřítku nebude levný. Z toho vyplývá i případný servis/přelakování, které nebude umět každá lakovna či každý lakýrník. Dále je „nissaňácký“ lak stále těžší než standardní laky na autech, ovšem na tom prý výrobce pracuje, stejně jako na dalších barvách.

Přece jen málokdo by chtěl žít ve světě, kde mají auta sice chladnější interiéry, ale jejich karoserie jsou jen a jen bílé. Ačkoliv vzhledem k tomu, že jde pořád o jednu z nejoblíbenějších barev u nových aut, možná by to tolik nebolelo…

Načítám