Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Technika Volkswagenu, ale oděv kompletně od Fordu. Přesně tak by šel charakterizovat nový Explorer, který nyní má své specifikace a české ceny.
Model se představuje jak s pohonem zadních kol, tak v provedení 4 × 4, přičemž díky platformě MEB od Volkswagenu nabízí lithium-iontový nikl-mangan-kobaltový trakční akumulátor o využitelné kapacitě 77 kWh, díky němuž má vozidlo s elektromotorem o výkonu 286 koní (545 Nm) dle předpokladu ujet 572 až 602 km na jedno nabití.
Ford udává u tohoto provedení nejvyšší nabíjecí výkon 135 kW, takže z 10 na 80 % by se vozidlo mělo doplnit za 28 minut. Zrychlení z nuly na sto činí 6,4 sekundy a maximálka je omezená na 180 km/h.
Čtyřkolka s výkonem 340 koní (679 Nm) je k dispozici s vylepšeným akumulátorem s využitelnou kapacitou 79 kWh, takže by měla dle odhadů ujet 532 až 566 km na jedno nabití. Výrobce zde udává maximální nabíjecí výkon až 185 kW, takže nabití z 10 na 80 % by mělo zabrat 26 minut.
Akcelerace z místa na stovku byla otypována na 5,3 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost je omezena stejně jako u zadokolky na 180 km/h. Za čtyřkolku ovšem budete moct navíc zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 1 200 kg.
Ford rovněž oznámil, že se ke konci roku objeví také základní provedení s akumulátorem 52 kWh, kde se dojezd odhaduje na 353 až 374 km. Dojezdové hodnoty jsou u všech provedení pouze papírové (prozatím i předběžné) a za optimálních podmínek, proto realita bývá kolikrát i o 30 % nižší, a to hlavně v zimě a na zimních pneu.
Standardní výbavou modelu Explorer je jinak vlastní infosystém s o více než 30 stupňů nastavitelnou obrazovkou s úhlopříčkou 14,6 palce, bezpečnostní schránka, velký úložný box (17 l), kufr o 450 litrech, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, prémiový soundbar, diodové lampy a 15 asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu.
Ve vyšší výbavě najdeme ještě např. prémiové audio s deseti reproduktory, ambientní osvětlení či třeba přední světlomety s technologií Matrix.
Cesta kolem světa
Ford v rámci propagace Exploreru vybavil influencerku Lexie Alford předprodukčním modelem a vyslal ji v rámci pokusu o rekord na cestu kolem zeměkoule, přičemž na tento cestopis dohlížela společnost RecordSetter, která cestu monitorovala na různých místech světa.
Pro vytvoření rekordu v objetí světa elektromobilem musela Lexie s Explorerem ujet minimálně 28 968 km, projet dvěma na zeměkouli protilehlými body a projet nejméně pěti kontinenty. Cesta také musela začínat a končit na stejném místě. Což se podařilo.
Lexie Alford skutečně jako první člověk objela zeměkouli v elektromobilu, navštívila šest kontinentů a 27 zemí, přičemž tuto cestu začala a skončila ve Francii, kde ji v cíli uvítala kolona ikonických modelů Ford.
Volitelně se poté nabízí panoramatická střecha, ergonomická sedadla se zdravotním certifikátem, tepelné čerpadlo (to by měl být základ každého elektroauta!) nebo sada dalších asistentů, kde najdeme například elektrický kufr, head-up displej, panoramatický parkovací systém a pokročilého pomocníka pro změnu jízdního pruhu.
Ford si navzdory očekávání bude Explorer vyrábět sám v Kolíně, nikoli sdílet kapacity s německými továrnami Volkswagenu. Základní cena elektrického SUV modelu s akumulátorem 52 kWh by měla startovat na 1 066 900 Kč, zatímco modely s větším akumulátorem 77 kWh mají prozatím stanovenou cenu od 1 169 900 Kč.
Jestliže Ford tyto cenovky udrží, bude levnější než Volkswagen ID.4, který se v základu s akumulátorem 52 kWh (dojezd 362 km) aktuálně prodává za startovní sumu 1 157 900 Kč, zatímco modely s akumulátorem 77 kWh (dojezd 547 km) stojí od 1 293 900 Kč. A to je předběžný rozdíl 91 000 Kč, respektive 124 000 Kč. Tak co, fordku, nebo Volkswagen?
Tech. data | Zadokolka | Čtyřkolka |
---|---|---|
Využitelná kapacita (kWh) | 77 | 79 |
Doba nabíjení 10–80 % | 28 min. | 26 min. |
DC max. nabíjecí výkon (kW) | 135 | 185 |
AC max. nabíjecí výkon (kW) | 11 | 11 |
Výkon (kW) | 210 | 250 |
Výkon (k) | 286 | 340 |
Točivý moment vzadu (Nm) | 545 | 545 |
Točivý moment vpředu (Nm) | – | 134 |
Dojezd podle WLTP (km) | 602–572 | 566–532 |
Spotřeba (kWh/100 km) | 13,9–14,7 | 15,7–16,6 |
Maximální rychlost (km/h) | 180 | 180 |
Akcel. 0-100 (km/h) | 6,4 | 5,3 |