Hlavní obsah

VW v rouše fordím: Elektrický Explorer má české ceny, proti sesterskému ID.4 je výrazně levnější a dojede dál

Foto: Ford

Není žádným tajemstvím, že nový Ford Explorer je sesterským modelem Volkswagenu ID.4, nicméně až dosud jsme netušili, kolik bude stát a jestli se tento přestrojený elektromobil vůbec vyplatí kupovat. Teď už je situace jasnější a víme, že je Ford levnější a na jedno nabití dojede dál. Ovšem o kolik?

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Technika Volkswagenu, ale oděv kompletně od Fordu. Přesně tak by šel charakterizovat nový Explorer, který nyní má své specifikace a české ceny.

Model se představuje jak s pohonem zadních kol, tak v provedení 4 × 4, přičemž díky platformě MEB od Volkswagenu nabízí lithium-iontový nikl-mangan-kobaltový trakční akumulátor o využitelné kapacitě 77 kWh, díky němuž má vozidlo s elektromotorem o výkonu 286 koní (545 Nm) dle předpokladu ujet 572 až 602 km na jedno nabití.

Foto: Ford

Papírový dojezd u zadokolky s větší baterkou se předpokládá až 602 km.

Ford udává u tohoto provedení nejvyšší nabíjecí výkon 135 kW, takže z 10 na 80 % by se vozidlo mělo doplnit za 28 minut. Zrychlení z nuly na sto činí 6,4 sekundy a maximálka je omezená na 180 km/h.

Čtyřkolka s výkonem 340 koní (679 Nm) je k dispozici s vylepšeným akumulátorem s využitelnou kapacitou 79 kWh, takže by měla dle odhadů ujet 532 až 566 km na jedno nabití. Výrobce zde udává maximální nabíjecí výkon až 185 kW, takže nabití z 10 na 80 % by mělo zabrat 26 minut.

Akcelerace z místa na stovku byla otypována na 5,3 sekundy, zatímco nejvyšší rychlost je omezena stejně jako u zadokolky na 180 km/h. Za čtyřkolku ovšem budete moct navíc zapřáhnout přívěs o hmotnosti až 1 200 kg.

Foto: Ford

Ford do Exploreru nasadil svůj infosystém nazvaný SYNC Move.

Ford rovněž oznámil, že se ke konci roku objeví také základní provedení s akumulátorem 52 kWh, kde se dojezd odhaduje na 353 až 374 km. Dojezdové hodnoty jsou u všech provedení pouze papírové (prozatím i předběžné) a za optimálních podmínek, proto realita bývá kolikrát i o 30 % nižší, a to hlavně v zimě a na zimních pneu.

Standardní výbavou modelu Explorer je jinak vlastní infosystém s o více než 30 stupňů nastavitelnou obrazovkou s úhlopříčkou 14,6 palce, bezpečnostní schránka, velký úložný box (17 l), kufr o 450 litrech, vyhřívaný volant, vyhřívaná přední sedadla, prémiový soundbar, diodové lampy a 15 asistenčních systémů včetně adaptivního tempomatu.

Ve vyšší výbavě najdeme ještě např. prémiové audio s deseti reproduktory, ambientní osvětlení či třeba přední světlomety s technologií Matrix.

Cesta kolem světa

Ford v rámci propagace Exploreru vybavil influencerku Lexie Alford předprodukčním modelem a vyslal ji v rámci pokusu o rekord na cestu kolem zeměkoule, přičemž na tento cestopis dohlížela společnost RecordSetter, která cestu monitorovala na různých místech světa.

Foto: Ford

Lexie Alford objela s předprodukčním Explorerem svět. Během cesty navštívila 6 kontinentů a 27 zemí.

Pro vytvoření rekordu v objetí světa elektromobilem musela Lexie s Explorerem ujet minimálně 28 968 km, projet dvěma na zeměkouli protilehlými body a projet nejméně pěti kontinenty. Cesta také musela začínat a končit na stejném místě. Což se podařilo.

Lexie Alford skutečně jako první člověk objela zeměkouli v elektromobilu, navštívila šest kontinentů a 27 zemí, přičemž tuto cestu začala a skončila ve Francii, kde ji v cíli uvítala kolona ikonických modelů Ford.

Volitelně se poté nabízí panoramatická střecha, ergonomická sedadla se zdravotním certifikátem, tepelné čerpadlo (to by měl být základ každého elektroauta!) nebo sada dalších asistentů, kde najdeme například elektrický kufr, head-up displej, panoramatický parkovací systém a pokročilého pomocníka pro změnu jízdního pruhu.

Foto: Ford

Mezi předními sedadly se nachází úložná schránka o objemu 17 litrů.

Ford si navzdory očekávání bude Explorer vyrábět sám v Kolíně, nikoli sdílet kapacity s německými továrnami Volkswagenu. Základní cena elektrického SUV modelu s akumulátorem 52 kWh by měla startovat na 1 066 900 Kč, zatímco modely s větším akumulátorem 77 kWh mají prozatím stanovenou cenu od 1 169 900 Kč.

Jestliže Ford tyto cenovky udrží, bude levnější než Volkswagen ID.4, který se v základu s akumulátorem 52 kWh (dojezd 362 km) aktuálně prodává za startovní sumu 1 157 900 Kč, zatímco modely s akumulátorem 77 kWh (dojezd 547 km) stojí od 1 293 900 Kč. A to je předběžný rozdíl 91 000 Kč, respektive 124 000 Kč. Tak co, fordku, nebo Volkswagen?

Tech. dataZadokolkaČtyřkolka
Využitelná kapacita (kWh)7779
Doba nabíjení 10–80 %28 min.26 min.
DC max. nabíjecí výkon (kW)135185
AC max. nabíjecí výkon (kW)1111
Výkon (kW) 210 250
Výkon (k)286340
Točivý moment vzadu (Nm)545545
Točivý moment vpředu (Nm)134
Dojezd podle WLTP (km) 602–572 566–532
Spotřeba (kWh/100 km)13,9–14,715,7–16,6
Maximální rychlost (km/h)180180
Akcel. 0-100 (km/h)6,45,3
Načítám