Článek
Švédská automobilka Volvo vlastněná čínským koncernem Geely vloni slíbila, že zkraje letoška definitivně skončí s naftovými motory. A to se, vážení, koncem března skutečně stalo. A kdo se na ten finální exemplář může těšit…?
Mohl to být někdo z nás, ale nestane se tak. Žádný ze zákazníků se nebude moci pyšnit tím, že má poslední vyrobené Volvo s naftovým motorem. Modré dieselové SUV XC90 montované ve švédské továrně Torslanda totiž zamíří do muzea značky v Göteborgu.
Skončila tak desítky let dlouhá éra, kterou odstartoval v roce 1979 model Volvo 244 GL D6, jenž byl zároveň prvním sériově produkovaným osobním autem s šestiválcovým dieselem.
Zajímavé je, že až do roku 2001 Volvo používalo nafťáky od Audi, nicméně poté představilo svůj vlastní vznětový pětiválec vyráběný ve Švédsku, jejž v roce 2008 doplnila úsporná vznětová šestnáctistovka.
Roku 2012 přišel první plug-in hybridní diesel (V60), který uměl ujet 50 km jen na elektřinu a 1 000 km kombinovaně. Rok na to se Volvo vytasilo novou generací vznětových motorů, které napříč modelovým spektrem dožily nejprve v modelech V60 a nyní i v XC90.
V roce 2017 Volvo řeklo, že skončí s diesely, přičemž letos v únoru tak učinilo ve své belgické továrně, kde se rodí V60, a koncem března, jak už víte, se tak stalo v poslední mekce Volvo „ropáků“.
Navzdory tomu, že řada předních výrobců couvá od ambiciózních plánů s elektromobilitou, tak Volvo se jí drží jako koroze staré Felicie, proto prozatím platí, že do konce roku 2030 bude ze švédsko-čínského Volva plně elektrická značka. Že to Volvo myslí vážně, dokazuje i fakt, že prodalo svůj podíl ve firmě Aurobay, která se zabývá spalovacími motory.
Nakonec nutno dodat, že podíl dieselových aut v Evropě klesá, což dokazují čísla od Evropské asociace výrobců automobilů, jelikož v roce 2022 byl tržní podíl dieselů v Evropě 16,4 % a klesl na loňských 13,6 %. Vloni tak diesely spadly pod elektromobily, jejichž tržní podíl činil 14,6 %.
Náhradou za diesely v nabídce Volva jsou plug-in hybridy, které kombinují výhody čistě elektrického provozu s „neomezeným“ dojezdem – loni jejich prodeje tvořily 38 % celkového objemu prodejů automobilky, letos bezpochyby dále porostou, stejně jako se zvýší podíl elektromobilů díky novinkám EX30 a EX90. Volvo je tak na nejlepší cestě splnit svůj slib stát se čistě elektrickou značkou do roku 2030.