Hlavní obsah

Volkswagen spustil v Česku chytrý systém, díky němuž si auta povídají se silnicemi. Slibuje vyšší bezpečnost

Foto: Volkswagen

Volkswagen jako první v Česku spustil ve svých autech systém, který vás upozorní na nebezpečné úseky a situace, což by mělo snížit riziko nehody. Technologie nazvaná Car2X totiž využívá komunikace mezi auty, infrastrukturou i centrálními systémy silniční dopravy, takže řidiči dostávají informace z první ruky přímo před oči.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Volkswagen jako první v Česku spustil ve svých autech technologii Car2X, která standardně propojuje kompatibilní vozidla mezi sebou, dopravní infrastrukturou a systémy určenými pro řízení dopravy - ten český se pak jmenuje C-ITS (Cooperative Intelligent Transport Systems).

Car2X nicméně není žádnou novinkou, už v roce 2019 se tato technologie objevila v osmém Golfu a fungovala na prvních evropských silnicích. A ty (vybrané) české jsou nyní další na řadě.

Pro využití Car2X musí být vozidlo už od fabriky vybaveno komunikační jednotkou, střešní anténou, případně dodatečnou anténou pro datový přenos u vozidel s prosklenou střechou. Pak už jen stačí funkci povolit v infosystému - a je to.

Foto: Volkswagen

Car2X už funguje na vybraných evropských trzích. V Česku zatím jen na některých úsecích.

Akustické i vizuální výstrahy, včetně promítání určitých dopravních značek, zahrnují stojící vozidla, porouchaná vozidla, nehody, kritické jízdní situace, nebezpečný konec kolony, upozornění na práci na silnici a stojící nebo jedoucí vozidlo integrovaných záchranných složek (IZS).

Rozšířená varianta umí upozornit na překážku, zvíře nebo člověka na silnici, dále varuje před silným větrem, kluzkým povrchem vozovky, upozorní na zhoršenou viditelnost, dopravní zácpu, řidiče v protisměru nebo na pomalu jedoucí vozidlo.

Podívejte se, jak systém Car2X funguje v praxi.Video: O2 CZ (YouTube kanál)

Car2X si také rozumí s adaptivním tempomatem či pokročilým poloautonomním systémem řízení, takže vozidlo zvládne v reakci na nebezpečí samo a s předstihem upravit rychlost jízdy. Konkrétně v otevřené krajině chodí zprávy ve vzdálenosti 800 až 1000 metrů, ve městě pak 150 až 300 metrů.

Aby Car2X fungovalo naplno, potřebuje pochopitelně data od zmíněných systémů určených pro řízení dopravy. Český C-ITS je rozvíjen od roku 2017, prvně byl nasazen na úsecích dálnice D1 a v Praze. Nyní se pracuje na jeho rozšíření po nejdůležitějších republikových dálnicích a také v dopravních sítích velkých měst od Karlových Varů po Brno.

Na konci letošního roku by mělo být technologií C-ITS pokryto přibližně 800 km dálnic, palubní jednotkou C-ITS bude vybaveno více než 700 vozidel a vozíků údržby ŘSD. Řidiči vybraných modelů Volkswagen tak zavčas budou vědět, že před nimi stojí silničáři, stejně tak se dozví o blížícím se vozidle IZS.

Foto: Volkswagen

Systémem Car2X je vybavena například rodina Volkswagen ID.

K nesporné výhodě technologie patří rychlá odezva, vysoká četnost zpráv a celková spolehlivost bez nutnosti využívat mobilní sítě. Musíte však počítat s tím, že i vaše vozidlo v rámci Car2X vysílá informace o své poloze, rychlosti a směru jízdy. Podle Volkswagenu anonymně a pod certifikovanou ochranou.

Systém Car2X fungující na pilotních trzích a úsecích, včetně těch českých, nabízejí modely Volkswagen Golf, Passat, Tiguan, Tayron, Multivan, ID.3, ID.4, ID.5, ID.7 a ID. Buzz. Některé v základu, jiné za příplatek.

Do české party Car2X se k Volkswagenu později přidají i další značky se svými modely, nicméně pokud se nové auto pořídit nechystáte, můžete být vlastně v klidu, protože existují Mapy.cz (nyní Mapy.com), komunitní Waze nebo Google mapy. Tyto aplikace systém Car2X zčásti umí nahradit a také upozornit třeba na policejní hlídky/radary, což Car2X neumožňuje.

Načítám