Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Šel by nazvat silniční letadlovou lodí, pochází od automobilky Xpeng, se kterou peče Volkswagen a jmenuje se AeroHT.
Souprava se skládá ze samotné šestikolky nápadně podobné Tesle Cybertruck, proto jsme jí okamžitě dali pracovní název Cybervan (cyber dodávka). Nosné elektrické vozidlo využívá 800voltovou architekturu, ovšem jeho tajným pomocníkem je malý spalovací motor generující energii pro elektromotory i trakční akumulátor. Jde tak o princip, na kterém funguje třeba Mazda MX-30 REV nebo Voyah Free 318.
Další technické parametry jsou zatím tajemstvím, nicméně čínská média spekulují o kombinovaném dojezdu okolo 1 000 km.
To nejlepší se ovšem ukrývá v obřím nákladovém prostoru. Tam totiž bydlí kompaktní, avšak plně funkční létající dvoumístný dron značky eVTOL spadající pod Xpeng. A pozor, tahle jízdně-létající sestava už má certifikaci letové způsobilosti od Úřadu civilního letectví střední a jižní Číny.
Xpeng svůj dron eVTOL ukáže v akci už letos v listopadu, kde bude létat pomocí manuálního ovládání. Po uvedení na trh v roce 2026 má nicméně nabídnout schopnost autonomního létání.
Pro Cybervan Číňané dokonce začnou stavět samostatnou fabriku, která má vychrlit první zkušební kusy (auto + dron) už v červenci příštího roku. Následná výrobní kapacita je schopná vyrobit až 10 000 kusů ročně.
Koncem letošního roku automobilka zahájí předprodeje s dodávkou v roce 2026. A cena? V přepočtu ne tak šílená, jak byste asi očekávali. Jde o 6,3 milionu korun. To jde, ne?