Článek
Zatímco evropské automobilky se kolikrát předhánějí o to, kdo představí divočejší koncept, tak v Číně namísto toho danou šílenost prostě vyvinou a postaví na značky. Stejně tomu bylo i v případně jedné subznačky Dongfengu, která se čínsky jmenuje Mengshi, ovšem v překladu do angličtiny je to M-Hero (M-hrdina).
Tato státem ovládaná značka věnující se běžně vojenským vozidlům vypustila na civilní trh SUV model 917. I když model, spíše pojízdnou pevnost, která má kromě řady terénních vychytávek i vlastní helipad pro dron. Nedávno však firma oznámila, že pracuje na certifikacích pro evropský trh, kam plánuje vstoupit po březnu 2024. Takže, na co se máme těšit?
Na SUV mašinu s rozměry 4 987 × 2 080 × 1 935 mm a rozvorem 2 950 mm. Překvapeni? Automobil je jen o něco málo větší než Škoda Kodiaq. Na trh by měla dorazit rovnou dvě provedení, a to plně elektrické a elektrické s prodlužovačem dojezdu.
Čistokrevná elektřina se pyšní čtyřmi elektromotory o výkonu 800 kW (1 087,6 koně), zrychlením z nuly na sto za 4,2 sekundy a obřím trakčním NMC akumulátorem o kapacitě 142,7 kWh, který dodává společnost CATL, s níž peče například i koncern Stellantis.
Jistě se ptáte na hmotnost, která činí šílených 3 293 kg, z čehož vyplývá, že pro Evropu bude muset klesnout, aby nešlo o dvoumístnou variantu s mizerným užitečným zatížením. Každopádně podle čínského měřícího protokolu CLTC, který je poměrně optimistický, automobil zvládne ujet na jedno nabití 505 km.
Myslíme si ovšem, že vůz bude defenzivní jízdou reálně zvládat jezdit okolo 35 kWh na sto kilometrů, podobně jako elektrický Ford F-150. To by znamenalo kombinovaný dojezd cirka 400 kilometrů.
Crash test
Podívejte se, jak automobil dopadne po čelním nárazu v rychlosti 50 km/h do překážky pohybující se stejnou rychlostí. Nejde o naprostý tank?
Druhým provedením je elektromobil se spalovacím prodlužovačem dojezdu, který hostí tři elektromotory naladěné na 600 kW (815,7 koně). Ty čerpají energii z akumulátoru o kapacitě 65,8 kWh, jejž během jízdy nabíjí krom rekuperace přeplňovaný benzinový motor 1,5 litru o 197 koních. Palivová nádrž má objem 85 litrů a certifikovaný dojezd dle CLTC činí 1 032 km. Reálně ovšem zase počítejte o něco méně.
Interiér je pak neméně luxusní, protkaný kůží a třemi hlavními displeji. Výrobce v prvé vlně bude v rámci Evropy cílit na Německo, Francii, Norsko a Švédsko. Pokud M-Hero 917 do Evropy skutečně dorazí, moc přímých konkurentů mít nebude. Zejména pak, pokud si udrží slušnou cenu.
Na domácím trhu totiž stojí varianta s prodlužovačem dojezdu 637 700 juanů, tedy asi dva miliony korun, zatímco čistokrevná elektrika vyjde na 697 700 juanů, což dělá v přepočtu 2,2 milionu korun. Pro Evropu ovšem budou ceny pravděpodobně vyšší.