Hlavní obsah

V Česku oblíbené MG všem vypálí rybník, zázračnou baterii s dvojnásobnou kapacitou nabídne už za rok

Foto: Jiří Čermák pro MG Motor Czech

Vývoj trakčních akumulátorů pro elektromobily jde v Číně kupředu raketovým tempem, což je dáno také tím, že komunistický stát tento technologický pokrok masivně dotuje. Díky tomu není nasazení nových typů baterií záležitostí vizí a desítek let, ale podstatně kratší doby. Nejnověji se do klubu inovátorů přidalo také v Česku oblíbené MG.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Čínská automobilka MG oznámila, že během příštích 12 měsíců začne používat nové typy trakčních akumulátorů. Jde o tzv. solid-state, tedy o akumulátory s pevným elektrolytem. Jejich výhody jsou delší životnost, vyšší odolnost proti zahoření a hlavně vyšší energetická hustota. V dlouhodobém měřítku se také bavíme o třetině uspořených nákladů na výrobu.

V praxi to znamená, že když má standardní lithium-železo-fosfátový (LiFePO4) akumulátor kapacitu 50 kWh, tak solid-state od SAIC-MG slibuje více něž dvojnásobnou kapacitu (100 a více kWh) ve stejném rozměru bateriového balíčku. Tedy stejný bateriový box, jen do něj uložíte daleko více energie.

První model MG s touto baterií bude představen ve druhém čtvrtletí roku 2025 a na trh zamíří nejpozději do konce roku 2025. Proslýchá se také, že by model měl vsadit na 800voltovou architekturu.

Pro automobilku MG ovšem nepůjde o premiéru, protože první generaci solid-state baterie nazvanou Lightyear představila u své luxusní odnože IM Motor, konkrétně u sedanu L6. Díky tomu vozidlo nabídne kapacitu trakčního akumulátoru 133 kWh a dojezd podle velmi optimistické čínské normy CLTC až 1 083 km (v přepočtu dle WLTP 833 km).

Foto: IM Motor

MG už si premiéru se solid-state baterií odbylo v luxusním sedanu IM L6.

Pokročilá technologie umožňuje též superrychlé nabíjení. Konkrétně elektromobil s baterií Lightyear nabijete na optimální rychlonabíječce za 12 minut na 400 km.

Mimo MG by si technologicky vyspělé akumulátory měly osvojit další koncernové značky SAIC včetně Roewe (bývalý Rover) nebo Feifan.

Nakonec značka MG potvrdila, že nástupce elektrického MG ZS EV bude skutečně MG S5, na čínský trh se dostane letos v listopadu a k nám v roce 2025. Oficiální je také pohon jedné nápravy či obou a zástavba LiFePO4 akumulátoru.

Přestože čím dál víc zemí zavádí represivní cla na elektromobily dovážené z Číny, tak automobilky ze země vynálezu střelného prachu a legračních klobouků na to reagují plány na výstavbu nových fabrik mimo Čínu nebo importem svých elektromobilů do Evropy z jiných (nesankcionovaných) zemí. Možná tak ona cla nakonec budou pro smích.

Načítám