Hlavní obsah

Ukázal se hypersport za astronomickou cenu a s unikátní převodovkou. Celé je to spíš umělecké dílo

Foto: Pagani

Italská automobilka Pagani odhalila další umělecký skvost na kolech, za jehož vznikem stojí známý automobilový Leonardo da Vinci. Roadster Utopia má mocné benzinové srdce vyvinuté konkurencí a hmotnost základní Škody Octavia, proto není divu, že celkový výsledek je více než fenomenální.

Článek

Nebudeme daleko od pravdy, když napíšeme, že Horacio Pagani je takový designový Leonardo da Vinci automobilového průmyslu. Stačí se podívat na jeho supersporty počínaje Zondou a hned vám dojde, že nejde o auta, nýbrž o umělecká díla na kolech.

Nejnovějším skvostem mistra Horacia je otevřená Utopia. Ta byla už od začátku navrhovaná jednak jako už dříve představené kupé, ale rovněž právě jako roadster s dostupným pevným i plátěným krytem střechy.

Foto: Pagani

Kdyby náhodou pršelo, tak můžete nasadit průhledný kryt střechy, potažmo nasadit plátěnou střechu.

To znamená, že Utopia „nahoře bez“ je po vzoru kupé plná uhlíkových vláken a lehkých komponent, díky nimž bez řidiče a provozních náplní váží podobně jako základní Škoda Octavia s motorem 1,5 TSI.

Konkrétně 1 280 kg, tedy stejně jako kupé. Není to v kontextu dnešní doby legrační, když takové fungl nové BMW M5 přibralo v „suchém“ stavu na skoro 2,4 tuny?

Pohonným srdcem „utopického“ vozu není žádný elektromotor nebo lehký supervýkonný tříválec jako u Koenigseggu (sériově zatím nebude, nikdo ho nechtěl), ale plnotučný vidlicový dvanáctiválec se dvěma turbodmychadly dosahující výkonu až 863 koní při 6 000 otáčkách za minutu a 18 °C vnější teploty.

Zvučný motor pro Pagani vyvinul Mercedes-AMG, tedy de facto konkurence tvořící vlastní auta snů s oslnivými výkony.

Foto: Pagani

Motor? Kdepak, mistrovské dílo o 12 válcích.

Neméně oslnivý je taktéž točivý moment 1 100 Nm dostupný od 2 800 otáček za minutu do 5 900 otáček za minutu. A víte, kam síla putuje? Žádná čtyřkolka, ale pěkně na zadní nápravu obouvající superširoké pneumatiky 325/30 R22. Zajímavost! Obutí Utopie vyvinuté Pirelli je vybaveno senzory, které posílají důležité technicko-jízdní informace systémům elektronické stabilizace.

A víte, jaké jsou dostupné převodovky? První je automatizovaný závodní sedmikvalt dodávaný firmou Xtrac, což je vlastně manuální převodovka ovládaná automaticky. Druhá možnost naopak potěší všechny motoristické puristy, protože jde o ryze manuální převodovku, ovšem o sedmi rychlostech (plus zpátečka).

Foto: Pagani

Sedmistupňový manuál je v automobilovém vesmíru rarita.

A to je ve světě aut vzácnost, jelikož sedmistupňový manuál najdete například ještě u Chevroletů Corvette C5, C6 a C7 vybavených převodovkou TR6070, Astonu Martin AMR, Fordu Bronco (superkrátký převod do terénu) nebo u některých modelů Porsche 911, např. Carrera S, GTS, 4S.

Jakmile usednete dovnitř supersportu Utopia, rázem se přesunete do umělecké galerie, kde má svoje místo ruční práce, ne obrovské dotykové obrazovky. Hleďte na analogové budíky, odhalený řadicí mechanismus, karbonové plochy a široký useknutý volant. Bravo, Horacio da Vinci!

Roadster Pagani Utopia je omezen na 130 kusů s počáteční cenou od 3,1 milionu eur bez daní, což dělá v přepočtu téměř 79 milionů korun. Jde však pouze o startovní můstek, protože nekonečné možnosti individualizace jednak vyženou cenu výše a také zajistí, že nevzniknou dva totožné kusy.

Ale komu by to bylo málo, může si počkat přibližně měsíc a bude moci vidět, jak vypadá otevřená Utopia s paketem Sport. Ten obsahuje ještě více karbon-titanových dílů, lehčí sedadla, řadicí pádla, titanový výfuk, karbonové deflektory, lepší brzdy od Bremba a polozávodní obutí Pirelli P Zero Trofeo RS.

Sám Horacio označil otevřenou Utopii za současný vrchol výzkumu, technologie a designu automobilky Pagani. A nám nezbývá než souhlasit.

Související témata:
Pagani Utopia
Načítám