Článek
Rok 2024 už nám nabral na obrátkách a víme, že bude plný novinek. Jednak například Škodovka představí faceliftovanou Octavii, britsko-čínské MG uvede na trh řadu nových modelů včetně elektrického i spalovacího MG3, které zaútočí na segment kompaktních hatchbacků, prodávat se začne faceliftovaný Golf nebo úplně nový Passat.
Na našem trhu ovšem působí i čínský Dongfeng. Pomineme-li jeho takřka nulový marketing u nás, jde o automobilku, která se v našich končinách začíná pomalu rozvíjet a oslovovat novou českou klientelu. A s avizovaným nášupem novinek by značka skrze soukromého dovozce - firmu Plastonic - mohla rovněž zahýbat trhem, protože k nám veze hodně zajímavé kousky!
Forthing U-Tour V9
Vybavujete si náš test čínského MPV U-Tour? Solidně vybavené víceúčelové vozidlo s benzinovým motorem dostane většího spalovacího brášku. Jmenuje se U-Tour V9 (nebo také Forthing M6), je ještě luxusnější, má elektricky ovládané boční dveře, sdružený displej přístrojů přes celou palubku, velkou prosklenou střechu, prémiové sezení, sedmimístné uspořádání a obrovský kufr.
Motory pro Česko zatím nejsou potvrzeny, ale v rámci své premiéry v Mnichově se vůz pochlubil čtyřválcovou zážehovou jednotkou 1,5 turbo a plug-in hybridem s kombinací pohonu 1,5 turbo a elektromotoru. Navíc má tohle luxusní MPV tak širokou masku chladiče, že se i BMW řady 7 ve srovnání s U-Tourem V9 může zdát jako decentní model.
Cena zatím není známá, odhadujeme okolo milionu, menší U-Tour dnes stojí 815 000 Kč včetně DPH.
Nammi O1
Homologace na toto vozidlo by měla být hotová v květnu letošního roku, přičemž exkluzivní materiály od importu pořízené přímo v Číně naznačují, že se tento model vyrábí nejenom jako hatchback, ale rovněž jako kabriolet.
Každopádně má jít o konkurenta do segmentu B, kde je třeba Peugeot e-208, Renault Zoe, Mini Cooper či Honda e. Akumulátory by měly být už LiFePO4, které mají proti dnes hojně užívaným baterkám delší životnost, mohou se (občas musí) nabíjet do 100 % a je u nich menší riziko zahoření. Kapacitně mají mít až 40 kWh, což by mohlo vynést nejvyšší dojezd okolo 300 km na jedno nabití.
Cenově by se tento uzavřený model mohl pohybovat předběžně okolo 500 000 Kč s DPH, což by z něj při získání státní dotace 200 000 Kč udělalo skutečně cenově dostupný elektromobil.
M-Hero 917
Pamatujete si na článek, který hlásil, že bestiální čínské SUV s výkonem 1 000 koní míří do Evropy? Tak ono zamíří i na náš trh, a to ve své čistě elektrické verzi. V praxi byste tak měli dostat vůz o velikosti Kodiaqu se čtyřmi elektromotory o výkonu 800 kW (1 087,6 koně), se zrychlením z nuly na sto za 4,2 sekundy a obřím trakčním NMC akumulátorem o kapacitě 142,7 kWh. Dojezd by se pak reálně mohl pohybovat okolo 400 km na jedno nabití.
Dále víme, že toto vozidlo, která mj. vychází z vojenského modelu Mengshi Warrior, nabídne tzv. krabí chůzi (vytočení kol do stran), úctyhodné terénní vlastnosti, brodivost nejméně 950 mm a dokončení homologace někdy v únoru 2024. Cena ovšem půjde nejspíš hodně přes dva miliony korun a více, zatím se přesně neví.
Novinek tedy není plný batoh jako třeba u MG, nicméně levné elektro by mohlo otřást trhem, zatímco luxusní MPV zase zaujmout všechny, kteří potřebují „lepší“ rodinné auto. A co M-Hero 917? Až vás přestane bavit váš G-Wagon nebo si jej někdo na golfu pořídí také, tak víte, kam se máte zastavit pro novou, neokoukanou, avšak brutální obludnost s výkonovými parametry supersportu.