Článek
Co automobilka slibovala, to splnila. Atraktivní SUV Renault Rafale konečně přijíždí s aktivním pohonem všech čtyř kol, který je součastí plug-in hybridního ústrojí nazvaného E-Tech 4×4.
Pohonná soustava o celkovém výkonu 300 koní vychází z dobře známého 200koňového samonabíjecího hybridního agregátu E-Tech, který doplňuje druhý elektromotor (136 k, 195 Nm) umístěný vzadu. Rovněž zastavěný zážehový přeplňovaný tříválec 1,2 litru prošel vylepšením (např. nové turbodmychadlo), proto už nenabízí výkon 130 koní a točivý moment 205 Nm, ale nyní má výkon 150 koní a sílu 230 Nm.
Těmto změnám je přizpůsobena i multimódová bezespojková převodovka, známá z dříve představených modelů Renault. Úprava se odrazila rovněž na dynamických hodnotách plug-in hybridního SUV Rafale, jež je proti tomu hybridnímu svižnější.
Zrychlení z nuly na sto zvládá plug-in hybrid za 6,4 sekundy, zatímco samonabíjecí hybrid to má za 8,9 sekundy. V rámci pružného zrychlení z 80 na 120 km/h je Rafale PHEV s časem 4,0 sekundy o 1,6 sekundy rychlejší než samonabíjecí hybrid.
Hodnoty nicméně počítají s tím, že máte nabitý trakční akumulátor o kapacitě 22 kWh, který nicméně nemá rychlé nabíjení, proto jej z nuly na 80 % nabijete na adekvátní stanici za 2 hodiny a 10 minut, zatímco do plna za bez pěti minut tři hodiny.
Čistě elektrický dojezd vozu dle optimistického WLTP protokolu činí 100 km, zatímco normovaná spotřeba v hybridním módu s plnou baterií je 0,7 litru na sto kilometrů. Naopak s prázdným akumulátorem průměrná spotřeba vyletí na 5,8 litru na sto, natankujete-li palivovou nádrž do plna a stejně tak nabijete akumulátor, máte s 300koňovým Rafale do zásuvky ujet až 1 000 km.
Mimo toho, že automobil nabídne aktivní natáčení zadních kol pojmenované 4Control, chlubí se také aktivním proměnlivým pohonem všech kol. Chování automobilu a jeho pohonných prvků je navíc ovlivněno několika jízdními režimy, které doplňují ty rekuperační. Obecně u Rafale E-Tech 4×4 platí, že do rychlosti 70 km/h se upřednostňuje pohon předních kol, zatímco nad tuto rychlost pohon zadních kol.
Navíc vůz sází na konektivitu s mapami Google, takže centru řízení pohonného ústrojí, zejména systému využití baterie, podává informace o tom, co vozidlo v následujících sedmi kilometrech čeká, potažmo pravděpodobně čeká, jestliže není aktivní navigace. Obdobný systém nicméně už pár let využívají mnohé konkurenční automobilky, zejména pak u svých elektromobilů.
Pakliže sáhnete po novém nejvyšším výbavovém stupni Atelier Alpine, dostane vaše SUV kromě unikátního vzhledu ještě adaptivní podvozek vyvinutý sportovní divizí Alpine.
Hardwarově jde o tlumiče řízené kamerou, pružiny, dorazy, přední i zadní stabilizátory, 21palcová litá kola a sportovní pneumatiky Continental. Softwarově se poté bavíme o specifických jízdních režimech nebo kalibraci řídicích jednotek ovládajících brzdění, rekuperaci, posilovač řízení či stabilitu.
Z hlediska designu pak Rafale Atelier Alpine poznáte ještě podle modré karoserie, černého zadního spoileru a modrých koberečků Alpine.
Ceny plug-in hybridního modelu 4 × 4 ještě neznáme, nicméně je prakticky jisté, že půjde o vrchol nabídky, a tedy o nejdražší Rafale vůbec. Milion korun vám tak stačit nebude, oficiální ceny bychom se měli dozvědět před zahájením prodeje, což je pro Evropu plánované na letošní podzim.