Článek
Není žádným tajemstvím, že na prototypu Phoenixu nové generace se intenzivně pracovalo už od roku 2022, nicméně nyní se model ve své kompletní podobě představuje oficiálně. Nákladní automobil určený především pro civilní trh je opět výsledkem úzké spolupráce české Tatry a nizozemské automobilky DAF.
Nová řada Phoenix využívá kabinu DAF XDC z pracovní řady Construction, která se pyšní širokými výhledy a aerodynamickou konstrukcí. K dispozici je více provedení kabiny, konkrétně denní (krátká), prodloužená (spací), ale i verze se zvýšenou střechou, kam se vejdou až dvě lůžka.
Vnější osvětlení vozu je navíc plně diodové včetně typického denního svícení ve tvaru obočí či (chcete-li) obráceného zamračení. Významnou novinkou pro Tatru jsou rovněž volitelná kamerová zpětná zrcátka, přídavná kamera nahrazující pomocná zpětná zrcátka nebo částečně průhledné dveře kabiny.
Uvnitř vozu se nachází moderní palubní deska s digitálním přístrojovým štítem, vyvinutá dle slov výrobce s důrazem na ergonomii a intuitivní zjednodušené ovládání. Těšit se lze také na nová anatomická sedadla se vzduchovým odpružením, což je prvek pro řidiče nákladních aut nesmírně důležitý.
Z asistenčních systémů je k dispozici například senzor světla i deště, varování před opuštěním jízdního pruhu nebo systém monitorování tlaku a teploty v pneumatikách, známý pod zkratkou TPMS.
Český unikát
Podvozek vozu nicméně není nizozemský, nýbrž kompletně tatrovácký s centrální nosnou rourou, pomocným rámem a nezávisle zavěšenými polonápravami, což nákladní vozidlo předurčuje pro provoz i v náročných podmínkách.
Výhodami klasické tatrovácké koncepce oproti standardnímu podvozku s tuhými nápravami jsou menší vibrace, lepší stabilita na silnici i v terénu nebo vyšší jízdní komfort.
Základní konfigurace podvozků pro nový Phoenix jsou 4 × 4, 6 × 6, 8 × 8 a 8 × 6, přičemž k dispozici je i čtyřnápravové provedení v konfiguraci 1+3, což znamená, že jedna náprava je vpředu, zatímco zbylé tři vzadu. Toto provedení má například vodíková Tatra Force.
Jelikož je ovšem tatrovácký podvozek modulární podobně jako dánské LEGO, budou k dispozici i vícenápravová provedení s volitelným počtem řiditelných a poháněných zadních náprav. Přece jen na těchto základech stojí například nejdelší Tatra na světě anebo různé speciály exportované do celého světa.
Už jsme ji viděli!
Americká srdce
Tatra Phoenix nabídne také několik pohonných srdcí, konkrétně jde o modernizované severoamerické motory Paccar řady MX-11 a MX-13. Zatímco „jedenáctky“ jsou naladěné na výkon 300 kW (408 koní) a 330 kW (449 koní), „třináctky“ mají výkon 315 kW (428 koní), 355 kW (455,5 koně) nebo vrcholových 390 kW (530 koní).
Standardně se o řazení starají německé automatizované převodovky ZF TraXon, nicméně na přání se nabízí plně automatické převodovky od firmy Allison, která je původem ze Spojených států amerických.
K těmto hlavním skříním jsou pak spárovány redukční přídavné převodovky Tatra. Nakonec špatná zpráva pro vyznavače manuálních převodovek, ty se u nového Phoenixu už neobjeví.
Sériová výroba nové generace Tatry Phoenix začne letos v létě, přičemž první kusy nových vozidel se k zákazníkům dostanou na podzim tohoto roku. Rovněž předpokládáme, že se i nový Phoenix dočká vojenského provedení podobně jako nová Tatra Force.