Hlavní obsah

Tatra má průlomovou novinku! Představuje hybridní náklaďák: Force se dvěma silnými motory se umí pohybovat zcela neslyšně

Foto: Tatra Trucks

Kopřivnická Tatra ukázala další přelomovou novinku z rodiny Force. Po vodíkové, samořiditelné a vojenské tentokrát jde o plug-in hybridní provedení kombinující mocný osmiválec a ještě mocnější elektromotor. A to prý není vše, co tatrováci chystají…

Článek

Přivítejte Tatru Force e-Drive Hybrid (PHEV) 8 × 8, elektrifikovanou novinku z dílen kopřivnické automobilky. Podobně jako u vodíkového modelu jde spíše o pojízdnou laboratoř, na které se bude testovat nová technika pohonu a jeho vhodnost pro různé způsoby použití.

Primárně ale tento kombinovaný druh pohonu s čistě elektrickým dojezdem cílí na vojenské (v elektrickém režimu má nízkou hlučnost a mizivou tepelnou stopu) a příměstské využití (když třeba míchač bude potřebovat dojet do centra města v nízkoemisní zóně).

Technicky jde o paralelní plug-in hybrid. To znamená, že kola může roztáčet jak vzduchem chlazený vznětový osmiválec Tatra o výkonu 408 koní (2 100 Nm), tak elektromotor Danfoss s trvalým výkonem 408 koní, špičkovým výkonem 680 koní a točivým momentem 2 400 Nm. Anebo mohou oba motory pracovat společně v hybridním režimu.

Foto: Tatra Trucks

Zastavěný elektromotor má krátkodobý špičkový výkon až 680 koní.

Elektromotor sosá energii z trakční baterie o kapacitě 89 kWh nabíjené ze zásuvky, čistě elektrický dojezd na jedno nabití činí až 70 km. Síla pohonného ústrojí putuje na všech osm kol prostřednictvím automatické sedmistupňové převodovky Allison 4900, případně i přes přídavnou redukční převodovku Tatra.

Pohonné ústrojí je integrováno do typické tatrovácké konstrukce s centrální nosnou rourou, z níž jsou vyvedeny klasické výkyvné polonápravy. Podvozek dále nabídne uzávěrky nápravových i mezinápravových diferenciálů a také nový typ redukcí přímo v nápravách samotných.

Užitečné zatížení auta je 22 tun a celková hmotnost (hmotnost auta + doložitelnost) až 38 tun. To znamená, že provozní hmotnost hybridní Force je okolo 16 tun.

Zástupci automobilky ještě uvedli, že jejich oddělení výzkumu a vývoje pracuje i na dalších projektech. Konkrétně na lepší technice, elektronických systémech, spalovacích motorech vlastní konstrukce i na alternativních pohonech. V budoucnu se tak nejspíš můžeme těšit na další zajímavé tatrovácké novinky.

Načítám