Hlavní obsah

Také vidíte na obrázku Tatru? Omyl! To se Audi rozhodlo postavit nikdy nerealizované monstrum s šestnáctiválcem!

Foto: Audi

Německá automobilka Audi překvapila, protože na festivalu rychlosti v Goodwoodu neukázala prototyp nového super eko vozu, ale vlastní a nikdy nevyráběnou „Tatru 87“, které navíc nadělila mocný šestnáctiválec s manuálem. Auto Union Type 52 je jedním slovem MONSTRUM. Doslova.

Článek

Kdo by nemiloval klasická auta, zvláště ta, která jsou nějakým způsobem výjimečná. Co říkáte na tenhle Type 52 od Auto Union (dnes Audi) z 30. let 20. století? Vypadá tak trochu jako Tatra 87 nebo Škoda 935 Dynamic, ale jeho tehdejší parametry měly být šokující.

Model přezdívaný Schnellsportwagen (rychlý sportovní vůz) měl být silniční variantou závodního speciálu Type 22 Grand Prix. Tehdy se pro něj chystal kompresorem přeplňovaný 4,4litrový benzinový šestnáctiválec (!) s výkonem 200 koní (a točivým momentem 436 Nm) a maximálkou přesahující 200 km/h, což na tu dobu u silničních vozů platilo za spíše ojedinělé.

Foto: Audi

Záď je protažená jednak kvůli aerodynamice, ale také proto, aby se tam vešel motor o šestnácti válcích.

Bohužel se projekt Auto Union Type 52 nedostal ani do prototypové produkce a v roce 1935 byl jakožto odložený přesunut do archivu. Pak začala druhá světová válka a poté se o auto nikdo nezajímal. Tedy až donedávna.

Dnešní automobilka Audi se totiž rozhodla ho nejen oživit, ale také naživo ukázat na letošním festivalu rychlosti v Goodwoodu. Němci se proto začátkem roku 2023 dohodli s britskou firmou Crosthwaite & Gardner stavějící závodní vozy, aby Type 52 podle originálních náčrtů a plánů skutečně postavila, ale technicky jej vylepšila.

Foto: Audi

Původní šestnáctiválec měl mít výkon 200 koní, ten nový jich má o 320 více.

Na zadní palubě letošního modelu se tedy nachází kompresorem nadopovaný šestilitrový 16válcový motor designově podobný tomu původnímu, ovšem ve vylepšeném provedení nabídne „skromné“ stádo 520 koní a manuální převodovku.

Zástavba silnějšího pohonu vyžadovala natažení původního třímetrového rozvoru na délku 3 315 mm, s čímž souvisí i nárůst hmotnosti z v originále plánovaných 1 300 kg na 1 450 kg.

Dveře nového veteránského vozu se otevírají protisměrně a ukrývají třísedadlové uspořádání později známé například z ikonického McLarenu F1, svého času jednoho z nejrychlejších produkčních aut světa. Uvnitř dále nechybí lakované dřevo, látková sedadla vyvedená do starého stylu a obrovské palubní budíky.

A co je nejlepší? Audi za volant Type 52 posadí zkušené piloty Toma Kristensena a Hanse-Joachima Stucka, jemuž se přezdívá „Strietzel“ (vánočka). Takže auto nebude jen stát, ale předvede svoji šestnáctiválcovou show v plné parádě.

Načítám