Článek
Suzuki má svůj vlastní první sériově produkovaný elektromobil, který si vypůjčil ikonické jméno Vitara a dostal klasický titul „e“ náležící elektromobilům.
Vůz s rozměry 4 275 × 1 800 × 1 635 mm vychází z loňského konceptu eVX (Emotional Versatile Cruiser), ovšem nejde o přepracovanou spalovací Vitaru na baterkovou. Svěží eVitara totiž stojí na nové platformě HEARTECT-e vyvinuté pro elektromobily, přičemž nezapomíná na typické vlastnosti reprezentující úspěšnou SUV rodinu.
Nový designový jazyk se vyznačuje denním svícením ve tvaru písmene Y a plnou čelní maskou. Boční linie přiznávají delší 2,7metrový rozvor, 18palcová nebo 19palcová kola a zadní kliky dveří zabudované vedle koncového sloupku.
Vzadu pak zaujmou zamračená zadní světla, vzhledově podobná těm, která najdete na současném Suzuki S-Cross. Exteriér tedy působí příjemně moderně, ovšem ne hyperfuturisticky jako třeba u Korejců.
Pětimístný interiér je proti dosud známým evropským suzuki mílovým skokem kupředu. Před očima řidiče pracují sdružené displeje infosystému a budíků, kde si lze všimnout například konfigurovatelných kulatých okének, kde je vidět navigační mapa.
Přestože obrazovka infosystému ukazuje nastavení klimatizace, tak k tomuto účelu nechybí fyzické ovladače, které jsou pro ovládání za jízdy daleko bezpečnější. V rámci inovace poté nejde přehlédnout ani nově pojatý centrální tunel s voličem směru jízdy a cestovních profilů.
Čtyřkolka bude
Suzuki eVitara pro Evropu dorazí ve třech provedeních, vždy s lithium-železo-fosfátovou trakční baterií (LiFePO4). Základní kapacita činí 49 kWh a živí přední elektromotor o výkonu 144 koní a síle 189 Nm. Hmotnost je pak 1 702 kg.
Druhá varianta je vybavena trakčním akumulátorem s kapacitou 61 kWh, jehož energii využívá přední elektromotor o výkonu 174 koní a točivém momentu 189 Nm. Díky tomu elektromobil nabere na hmotnosti 1 760 až 1 799 kg.
Do třetice tu máme dvoumotorovou čtyřkolku o hmotnosti 1 860 až 1 899 kg využívající totožný akumulátor 61 kWh, ovšem díky přidanému zadnímu elektromotoru o výkonu 65 koní vzroste točivý moment na 300 Nm a celkový výkon na 183,5 koně.
Čtyřkolka je navíc doplněna o režim Trail mode, který přibrzďováním protáčejících se kol a přesunem točivého momentu na protilehlé kolo (simulace uzávěrky diferenciálu) pomáhá při průjezdu náročnějším terénem.
To nejdůležitější, tedy dojezd, si automobilka zatím nechala pro sebe. Prozradila ovšem světlou výšku eVitary 180 mm, nasazení odvětrávaných brzdových kotoučů, použití pneumatik 225/55 R18 či 225/50 R19 nebo poloměr otáčení slušných 5,2 metru.
Na závěr jsme zjistili dvě zajímavosti. Elektrickou Vitaru si od Suzuki v rámci spolupráce osvojí Toyota, takže se možná koukáme na budoucí evropský Urban Cruiser. Na samotném pohonném ústrojí se mimo Suzuki podílely také automobilky Toyota i Daihatsu.
Každopádně eVitara se začne vyrábět v indickém závodě Suzuki Motor Gujarat na jaře 2025. Zahájení prodejů se předpokládá v létě 2025, do Česka novinka dorazí asi až koncem roku 2025. Ceny jsou zatím absolutně neznámé.