Hlavní obsah

SUV DBX kraluje prodejům značky Aston Martin

Foto: Aston Martin

Je to neuvěřitelné, ale další SUV poráží pravověrné supersporty a luxusní sedany co do prodejů – tentokrát u britské automobilky Aston Martin. Vozy kategorie SUV jsou dnes zkrátka v kurzu, a tak se do tohoto segmentu pouští i automobilky, u kterých bychom to ještě před dvaceti, ba dokonce ani před deseti lety vůbec nečekali. Že by se Aston Martinu už nechtělo nečinně přihlížet, jak ostatním automobilkám jejich modely SUV vydělávají pořádný balík peněz?

Článek

Aston Martin DBX je nová vlajková loď značky. Vzhledem k vývoji automobilového trhu to není až takové překvapení, na druhou stranu první koncept SUV DBX se objevil až v roce 2015, a tou dobou už velká část konkurence své SUV ve vozovém parku měla – navíc i poté byla existence SUV DBX spíš předmětem spekulací.

Aston Martin si tedy s příchodem svého SUV ve srovnání s ostatními dal trochu načas – Bentley Bentayga se začalo prodávat v roce 2016, Lamborghini Urus v roce 2018, první Porsche Cayenne vstoupilo na trh dokonce už v roce 2002. Na druhou stranu se říká, ž lepší pozdě než nikdy, a tohle staré pořekadlo potvrzují i prodejní čísla – Aston Martin DBX v prodejních číslech porazil všechny své sourozence. Dohromady.

Ještě více šokující na tom je, že Aston Martin DBX vstoupil na trh teprve ve třetím kvartálu roku 2020 – a už po zhruba roce v prodeji se mu podařilo nasbírat takové úspěchy. Pro vyjádření však nejlépe poslouží čísla – jen od ledna do září roku 2021 se prodalo 2 186 kusů modelu DBX. Zbytek nabídky – mezi nimi i sportovní vůz Vantage a grand tourery DB11 a DBS – společnými silami dal dohromady jen 2 064 prodaných kusů.

Britská automobilka své vozy řadí hierarchicky do několika kategorií – Sport, GT, SUV, Other a Specials. Do jaké skupiny patří DBX, je evidentní. Do Sportu by potom spadal Vantage, do GT patří DB11 a DBS, Other připadá na výběhové verze starších modelů a Special zahrnuje limitované série nebo zakázkové vozy. A přesto je všechny převýšilo SUV.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DBX předčil všechna očekávání. Nejenže je nejprodávanějším Aston Martinem – on je prodávanější než všechny ostatní modely dohromady

Suma sumárum to tedy ke konci třetí čtvrtiny roku dělalo celkem 4 250 prodaných vozů, zisk automobilky je poté v porovnání se stejným obdobím z roku 2020 vyšší o ohromných 173 procent.

Aby se na této „vlně“ Aston Martin svezl, plánuje i další varianty modelu DBX . Aktuálně se mluví hned o třech derivátech typu DBX. Odborníci ze zahraničí se shodují na hybridu – nejprve takzvaný mild-hybrid, který by pouze vypomáhal spalovacímu motoru v náročných situacích. Další variantou je potom plug-in hybrid, který by potenciálně mohl být nejvýkonnějším DBX v nabídce – nezapomínejme, že Aston aktuálně odebírá pohonné jednotky od Mercedesu, a ti hybridy stavět umí.

Právě v souvislosti s budoucím rozšířením hybridů i do řad vozů AMG by se dalo předpokládat, že převezme pohonné ústrojí připravovaného AMG-GT 73, který by měl produkovat až 800 koní a 1 000 Nm točivého momentu. Mluví se sice i o dvanáctiválci, to jsou však zatím pouze spekualce a zbožná přání – i když vzhledem k některým konkurentům by to rovněž dávalo smysl.

Jeden takový model už plánuje i samotné Ferrari, aktuálně probíhá testování zakamuflovaných prototypů. Ferrari s přídomkem Purosangue by se mělo objevit už v roce 2022.

Pravdou je, že tradice a rodokmen je jedna věc. Na druhou stranu automobilky jsou firmy a zisk je tedy až na prvním místě. Boom segmentu SUV prozatím neustupuje a prodejní čísla Bentley Bentayga či Lamborghini Urus to jen dokazují. Posledním z těchto „high-endových“ značek, který nic takového (zatím) neplánuje, je McLaren. Na druhou stranu výrobce míní a trh mění.

Načítám