Článek
Aston Martin DBX je nová vlajková loď značky. Vzhledem k vývoji automobilového trhu to není až takové překvapení, na druhou stranu první koncept SUV DBX se objevil až v roce 2015, a tou dobou už velká část konkurence své SUV ve vozovém parku měla – navíc i poté byla existence SUV DBX spíš předmětem spekulací.
Aston Martin si tedy s příchodem svého SUV ve srovnání s ostatními dal trochu načas – Bentley Bentayga se začalo prodávat v roce 2016, Lamborghini Urus v roce 2018, první Porsche Cayenne vstoupilo na trh dokonce už v roce 2002. Na druhou stranu se říká, ž lepší pozdě než nikdy, a tohle staré pořekadlo potvrzují i prodejní čísla – Aston Martin DBX v prodejních číslech porazil všechny své sourozence. Dohromady.
Ještě více šokující na tom je, že Aston Martin DBX vstoupil na trh teprve ve třetím kvartálu roku 2020 – a už po zhruba roce v prodeji se mu podařilo nasbírat takové úspěchy. Pro vyjádření však nejlépe poslouží čísla – jen od ledna do září roku 2021 se prodalo 2 186 kusů modelu DBX. Zbytek nabídky – mezi nimi i sportovní vůz Vantage a grand tourery DB11 a DBS – společnými silami dal dohromady jen 2 064 prodaných kusů.
Britská automobilka své vozy řadí hierarchicky do několika kategorií – Sport, GT, SUV, Other a Specials. Do jaké skupiny patří DBX, je evidentní. Do Sportu by potom spadal Vantage, do GT patří DB11 a DBS, Other připadá na výběhové verze starších modelů a Special zahrnuje limitované série nebo zakázkové vozy. A přesto je všechny převýšilo SUV.
Suma sumárum to tedy ke konci třetí čtvrtiny roku dělalo celkem 4 250 prodaných vozů, zisk automobilky je poté v porovnání se stejným obdobím z roku 2020 vyšší o ohromných 173 procent.
Aby se na této „vlně“ Aston Martin svezl, plánuje i další varianty modelu DBX . Aktuálně se mluví hned o třech derivátech typu DBX. Odborníci ze zahraničí se shodují na hybridu – nejprve takzvaný mild-hybrid, který by pouze vypomáhal spalovacímu motoru v náročných situacích. Další variantou je potom plug-in hybrid, který by potenciálně mohl být nejvýkonnějším DBX v nabídce – nezapomínejme, že Aston aktuálně odebírá pohonné jednotky od Mercedesu, a ti hybridy stavět umí.
Právě v souvislosti s budoucím rozšířením hybridů i do řad vozů AMG by se dalo předpokládat, že převezme pohonné ústrojí připravovaného AMG-GT 73, který by měl produkovat až 800 koní a 1 000 Nm točivého momentu. Mluví se sice i o dvanáctiválci, to jsou však zatím pouze spekualce a zbožná přání – i když vzhledem k některým konkurentům by to rovněž dávalo smysl.
Jeden takový model už plánuje i samotné Ferrari, aktuálně probíhá testování zakamuflovaných prototypů. Ferrari s přídomkem Purosangue by se mělo objevit už v roce 2022.
Pravdou je, že tradice a rodokmen je jedna věc. Na druhou stranu automobilky jsou firmy a zisk je tedy až na prvním místě. Boom segmentu SUV prozatím neustupuje a prodejní čísla Bentley Bentayga či Lamborghini Urus to jen dokazují. Posledním z těchto „high-endových“ značek, který nic takového (zatím) neplánuje, je McLaren. Na druhou stranu výrobce míní a trh mění.