Článek
Automobilky Subaru, Mazda a Toyota v květnu uspořádaly společnou konferenci, kde se vyjádřily pro zachování spalovacích motorů. Novou generaci těchto motorů nyní poodhalilo Subaru a prozradilo, že jako první jej dostane crossover Crosstrek (dříve XV).
Jde o samonabíjecí hybrid (HEV), jehož základem je horizontálně uložený atmosférický čtyřválec 2,5 litru připravený pro zástavbu elektrifikace. Samotný motor má výkon 160 koní a točivý moment 209 Nm.
Jednotka spaluje benzin nasávaný ze zvětšené 63litrové nádrže a spolupracuje s dvojicí vpředu uložených elektromotorů. Ten trakční (pohonný) má výkon 120 koní a sílu 270 Nm. Svoji energii čerpá z nově vyvinutého lehkého trakčního akumulátoru o kapacitě 1,1 kWh, který je uložený vzadu pod kufrem.
Subaru sice neuvádí kombinovaný výkon, ovšem hybridní pohon zde dokáže fungovat jak čistě na benzin, tak jenom na elektřinu, případně v kombinaci. Ústrojí má být o 20 % efektivnější než v současném Crosstreku e-Boxer a nabídnout teoretický kombinovaný dojezd přes 1 000 km.
A víte, co je ještě zajímavé? Technologický ředitel značky Tetsuo Fujinuki připustil, že použití horizontálně (leží na plocho) uloženého motoru s protilehlými písty není pro hybridní soustavu nutně nejlepší volbou, ale zároveň řekl, že Subaru nemůže ignorovat tohle dědictví.

Zatímco Toyota využívá pro pohon zadních kol elektromotor, Subaru stále spoléhá na kardan.
Hybridní Crosstrek nepřijde ani o svoji zásadní schopnost, a to o pohon všech kol podle receptu Subaru (kardanem). Kromě toho se v kufru objeví elektrická zásuvka o výkonu 1,5 kW, abyste si mohli i v divočině živit energií svoje spotřebiče.
Hybrid Crosstrek určený pro japonský trh se začne prodávat v prosinci 2024. Globální zavedení modelu je v plánu nejspíš na příští rok. Příchod do Evropy zatím nebyl potvrzen.