Článek
Kdo jste někdy jel v tradičním plug-in hybridu, tak víte, že na krátké trasy a nízké rychlosti využívá elektromotor, zatímco na dálky nebo při vybitém akumulátoru převezme roli pohonu spalovací motor.
Tuhle technologii však Číňané považují za zastaralou a raději investují do takzvaných prodlužovačů dojezdu. Jde o auta, která pohání elektromotor/y, energii čerpají z externě nabíjených akumulátorů, ale navíc mají spalovací motor sloužící pouze jako generátor elektřiny.
V praxi s touhle technologií tak máte auto s vlastnostmi elektrického vozu, ovšem s jistotou toho, že nebudete muset nabíjet. Elektřinu si totiž vyrábíte na palubě.
Naposledy v tomto oboru šokovala čínská společnost Geely, protože představila plug-in hybridní technologii nazvanou Leishen EM-i se spotřebou 2,62 litru benzinu na sto a celkovým dojezdem 2 390,5 kilometru. Jejím základem je především vysoce účinný a úsporný spalovací motor.
Tím porazila i domácího šampiona, expandující automobilku BYD, protože její plug-in hybrid s prodlužovačem dojezdu spotřebuje 2,9 litru benzinu na sto a ujede celkově 2 100 kilometrů.
Prvně si techniku Leishen EM-i adaptuje crossover Geely Galaxy Starship 7, který by měl v reálných podmínkách dosáhnout spotřeby 3 litry na sto. Mimo Geely se účinný hybrid podívá i do modelů od Lotusu nebo Renaultu.
Plug-in hybridy s motory sloužícími jako generátory energie se v Evropě prozatím významněji nechytly. Zkoušel to Fisker s Karmou, BMW s modelem i3 REX nebo Mazda s MX-30, kvůli čemuž vyvinula nový Wankelův motor. Nejnověji na tuto techniku vsadil čínský Voyah a pro Česko ji osadil do SUV Free 318, MPV Dream i sedanu Passion.
Takže kdoví, třeba tyhle super plug-in hybridy časem dokážou zacelit místo na trhu a nabídnout i Evropanům vlastnosti elektromobilů s jistotou spalováků. To vše navíc za přijatelné peníze.