Článek
Zapomeňte na současný plug-in hybridní Ford Explorer, model tak ikonický jako Amerika sama. Modrý ovál dnes představil zbrusu nové plně elektrické provedení postavené na platformě MEB, kterou vyvinula skupina Volkswagen.
Explorer je tak vlastně Škodou Enyaq, resp. VW ID.4 v převleku. A velice povedeném, protože zmíněné sourozence byste v jeho tvarech určitě nenašli. Exteriérem Explorer totiž připomíná spíše severoamerický koráb oblečený do futuristického kabátu.
Tím nejzásadnějším designovým prvkem auta je patrně plná čelní maska s velkým logem, již obtékají hlavní světlomety spojené lištou s nápisem Explorer. Celkově vsadili designéři na praktické hranaté tvary, které však uhladili pro potřeby efektivní aerodynamiky.
I pojetí kabiny je zcela svébytné, u Fordu vsadili na 15palcovou obrazovku dotykového infotainmentu orientovanou na výšku – infotainment samozřejmě disponuje mobilní konektivitou Apple CarPlay/Android Auto a nechybí ani chytrý plánovač nabíjení umožňující najití nejvhodnější nabíječky či načasování nabíjení tak, aby auto čerpalo levný (obvykle noční) proud.
Obrazovka je navíc polohovatelná a za ní se nachází tajná schránka na cenné věci (Ale pššt, nikomu ani slovo!), do 17litrové konzole mezi řidičem a spolujezdcem pak dáte klidně 15palcový notebook. Kabina Exploreru zkrátka využívá všech prostorových výhod elektrických aut a působí velmi vzdušně.
V rámci standardu se můžete těšit i na vyhřívaný volant, dvouzónovou klimatizaci nebo bezklíčkové odemykání vylepšitelné bezdotykovým ovládáním pátých dveří, v nabídce nechybí ani sportovní sedadla s vyhříváním a o kvalitní muziku se postará prémiový soundbar.
Co se techniky týče, byl Ford zatím na informace spíše skoupý. Explorer má prý nabídnout pohon zadní nápravy, nebo všech čtyř kol, bude vybavený pokročilými bezpečnostními asistenty a nabíjení z 10 % na 80 % má zvládnout za 25 minut.
Jelikož pro nás ale platforma MEB není žádnou novinkou, dovolíme si odhadovat, že výkon zadokolky by mohl být 204 koní, zatímco čtyřkolka by mohla nabízet 265 koní, případně vrcholových 299 koní. Baterie bude mít nejspíš kapacitu 82 kWh (uživatelskou pak 77 kWh), a dojezd na jedno nabití by se tak mohl pohybovat okolo hodnoty 500 kilometrů. Ve hře ale může být i slabší varianta s výkonem 150 koní a baterií 60 kWh s dojezdem přes 350 km.
Pokud si už teď chcete Explorer virtuálně prohlédnout a osahat, navštivte dedikovanou platformu driveelectricexplorer.com, kde můžete absolvovat první testovací jízdu.
Svěží SUV z dílen modrého oválu bude k dispozici ve dvou výbavách, přičemž ta základní by měla stát 1,1 milionu korun. Rezervační systém bude výrobce postupně spouštět v jednotlivých evropských zemích v následujících dnech.
Jako perličku si severoamerická automobilka připravila odkaz na cestovatelskou rekordmanku Alohu Wanderwell, která před více než 100 lety ve svých 16 letech objela s Modelem T celý svět. Nyní se na podobném projektu Ford domluvil s influencerkou a cestovatelkou Lexie Alford, která osedlá právě elektrický Explorer.