Článek
Tavares vedl jednu z největších automobilových firem na světě od jejího vzniku na začátku roku 2021 a původně měl být ve funkci do roku 2026. Podnik se však potýkal mimo jiné s klesajícím podílem na trhu ve Spojených státech, což přišlo poté, co firma zvýšila ceny více než její konkurenti. Její čisté tržby letos ve třetím čtvrtletí meziročně klesly o 27 procent.
Rezignaci Carlose Tavarese „s okamžitou platností“ dnes přijalo představenstvo firmy, uvedl Stellantis v prohlášení, aniž by uvedl důvod personální změny. Firma doplnila, že proces výběru nového výkonného ředitele je již v plném proudu a bude dokončen v první polovině příštího roku. Mezitím koncern povede dočasná výkonná rada v čele s předsedou představenstva Johnem Elkannem.
Vedení společnosti ve světle neuspokojivých výsledků přistoupilo k jistým personálním změnám v první polovině října, tehdy však uvedlo, že 66letý Tavares na své pozici zůstane do konce svého kontraktu na začátku roku 2026. Jeho odchod podle informací listu Financial Times (FT) přišel za rostoucího napětí mezi ním a dalšími členy představenstva ohledně toho, jak zareagovat na pokles prodejů v USA a Evropě.
„Zaměřoval se na krátkodobé věci spíše než na dlouhodobější výhled skupiny a dokázal při tom všechny naštvat,“ citoval deník nejmenovaný zdroj obeznámený s postoji členů představenstva.
Stellantis vznikl v lednu 2021 spojením společností Fiat Chrysler Automobiles a PSA Peugeot a dnes je čtvrtým největším výrobcem automobilů na světě, napsala agentura AP. Hlavním zdrojem zisku pro koncern byla severoamerická větev, společnost se však letos nezvládá přizpůsobovat změnám na trhu. Cena jejích akcií letos podle Reuters klesla asi o 40 procent.
Letošní pokles tržeb představuje pro Stellantis ostrý zvrat poté, co si vytvořil solidní finanční pozici rozsáhlým snižováním nákladů, napsal deník FT. Do koncernu patří kromě již jmenovaných značek také Dodge, Ram, Maserati, Alfa Romeo a britská Vauxhall. Podle údajů z roku 2023 měl Stellantis jen v Evropě více než 135 000 zaměstnanců, v poslední době však oznamoval omezování výroby v Itálii a Británii.
Tavares před vznikem koncernu vedl PSA Peugeot a podle Reuters byl v minulosti považován za jednoho z nejlépe respektovaných manažerů v automobilovém průmyslu. Elkann v dnešním prohlášení rodákovi z Portugalska poděkoval za „roky oddané služby a roli, kterou sehrál ve vzniku Stellantisu“.