Hlavní obsah

Seat nadopuje svoje nosné modely elektrifikací, aby je mohl dál prodávat. Ibiza s Aronou tak přežijí

Foto: Seat

Jakmile se na trhu před šesti lety objevila samostatná značka Cupra, role Seatu se lehce změnila. Automobilka se mohla zaměřit na levnější modely, které jsou sice méně ziskové, ale masově prodávané. Dva nejdůležitější se dočkají prodloužení životního cyklu, de facto díky elektromobilům.

Článek

Role Seatu a Cupry jsou dnes jasně rozdělené. Zatímco Seat cílí na cenově dostupné modely se spalovacími motory, tak Cupra hraje vyšší ligu i s plug-in hybridy a elektromobily. A podle ředitele obou značek Wayna Griffithse tomu tak bude i nadále.

Klíčové modely Seatu – Ibiza a Arona – budou navzdory svému koncepčnímu stáří žít dál. Vaz jim tak nezlomí ani emisní norma Euro 7, ani přechod do nového desetiletí, který má být plný elektromobilů.

Foto: Seat

Ibiza je vlastně taková španělská Fabia.

Už příští rok by se lidové vozy měly dočkat modernizace, která jim nadělí například mild-hybridní pohony. To je sice velká investice do malých aut s menší ziskovostí, ovšem nutná kvůli tomu, aby tyto cenově dostupné automobily mohly zůstat na trhu. Zejména tam, kde elektromobily zrovna nefrčí.

Griffiths dále potvrdil, že prodloužení životnosti se dočká Cupra Leon (nejspíš i Formentor), která ovšem v příští generaci bude elektrická. Modely Seat Leon a Seat Ateca možná pod křídly neprémiové značky skončí úplně, pokud Arona s Ibizou převezmou hlavní prodejní role.

Foto: Seat

Arona je kompaktní a cenově dostupný crossover, který sdílí základy s Ibizou.

Šéf značek ještě prohlásil, že investice do Ibizy a Arony neznamenají, že Seat ustupuje od elektromobilů. Pouze flexibilně reaguje na to, co trh chce. „Nebudeme se odklánět od elektrifikace jako směru. Nezpochybňujeme cíl dosáhnout nulových emisí co nejrychleji. Na cestě však musíme být flexibilní a nemůžeme být dogmatičtí. Nemůžeme nutit spotřebitele, aby řídili elektromobily.“

A to zní docela rozumně, nemyslíte? Každopádně koncem roku 2025 se ukáže Cupra Raval, což bude malý elektromobil se základní cenou do 600 000 Kč, který bude sdílet techniku se Škodou Epiq a Volkswagenem ID.2.

Ačkoliv kdoví, jak se bude situace s elektromobily na trhu vyvíjet. Jestli teď prožíváme jen přechodný nezájem, nebo budou lidé potřebovat ještě trochu více let, aby přišli na chuť elektropohonu. V budoucnu už snad cenově dostupnějšímu než dosud.

Načítám